Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ojama, Meeri"

Sort by: Order: Results:

  • Ojama, Meeri (2014)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, analysoida ja tulkita, millä tavalla tekstilaji nimeltä lehtiartikkeli esiintyy kahdessa lukion englannin kielen oppikirjasarjassa. Tutkimuksessa verrataan oppikirjan tekstejä niiden lähteinä käytettyihin alkuperäisiin artikkeleihin. Tavoitteena on pohtia, millä tavoin tekstejä on muutettu, jotta ne toimisivat myös pedagogisessa kontekstissa. Tutkimuksen toinen tavoite on vertailla kahta eri oppikirjasarjaa (Culture Café ja ProFiles) ja niiden ensimmäisissä ja viimeisissä kursseissa käytettyjä oppikirjoja sekä eritellä miten tekstejä on muokattu niiden välillä. Lähtöoletuksena ja hypoteesina tutkimuksessa on, että mitä ylemmälle opetuksen asteelle kirjasarjoissa siirrytään, sitä vähemmän tekstejä on oppikirjoihin sarjasta riippumatta muokattu. Sen lisäksi voidaan olettaa, että jokaista tekstiä on muokattu oppikirjaan jonkin verran, oli kyse sitten artikkelin visuaalisen ilmeen muuttamisesta tai tekstin ominaisuuksista. Tutkimus on luonteeltaan sisällönanalyysi, joka kahteen tutkimuskysymykseen pohjautuen pyrkii tutkimaan, millä tavoin lehtiartikkeleita on muokattu oppikirjaa varten. Tutkimuksessa tarkastellaan yhteensä kahdeksaa oppikirjatekstiä kummastakin oppikirjasta ja niiden lähteinä käytettyjä lehtiartikkeleita. Lisäksi vertaillaan kahden kirjasarjan ensimmäisen ja viimeisen kurssin tekstien muokkaamistapaa ja -astetta. Tutkimus pyrkii myös erittelemään tapoja, jolla autenttisia tekstejä on muokattu oppikirjan pedagogista kontekstia varten. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu pääosin genretutkimusta, opetusmateriaaleja ja lehtiartikkeleita tekstilajina käsittelevästä lähdekirjallisuudesta. Lehtiartikkelin tekstilajille määritetyt yleiset piirteet nojaavat pääosin Brendan Hennessyn malliin lehtiartikkelin rakenteesta ja käsitteestä. Tutkimuksen tulosten pohdinta nojautuu teoreettiseen viitekehykseen, tutkijan omiin päätelmiin ja ProFiles -kirjasarjan kirjoittajan haastatteluun oppikirjan tekemisestä. Tulokset osoittavat, että vaikka oppikirjan kappaleet muistuttavatkin perusrakenteeltaan lehtiartikkeleiden alkuperäisversioita, autenttisia tekstejä on muokattu oppikirjoja varten tekstien kappalejakoa, virke -ja lauserakenteita, sanavalintoja, tekstien otsikoita ja jopa välimerkkejä muuttelemalla. Kahden oppikirjasarjan vertailussa todettiin, että vain ProFiles -sarjassa tekstien muokkaus väheni ylemmälle opetusasteelle siirryttäessä.