Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Olander, Amanda"

Sort by: Order: Results:

  • Olander, Amanda (2022)
    Enligt såväl läroplanen för grundskolan som gymnasiet hör problemlösning till en av förmågorna som ska läras ut (Läroplanen, 2014, 2019). Ju mera studeranden själva får pröva, göra och förstå vid problemlösning desto mera givande blir processen. Motivationen för matematik ökar (Lambdin, 2003) och lärandet blir långsiktigt (Läroplanen, 2019). Detta lade grunden till denna avhandling. I avhandlingen har jag använt mig av Pólyas problemlösningsmodell från år 1973 för att ge en inblick i problemlösning i praktiken. Modellen består av fyra steg: Förstå problemet, göra upp en plan, genomförandet av planen samt reflektering över lösningen. Avhandlingens matematiska del behandlar fyra delområden i sannolikhetslära i gymnasiet. Klassisk sannolikhet, kombinatorik, statistisk sannolikhet och betingad sannolikhet behandlas med exempel, tabeller och figurer. I slutet av detta kapitel behandlas sannolikhetslärans icke-intuitiva karaktär och vanliga missuppfattningar i sannolikhetslära tas upp på basen av tidigare forskning och teori. På basen av sannolikhetslärans karaktär och missuppfattningar presenteras möjligheter att motverka dessa och underlätta undervisningen i sannolikhetslära med hjälp av problemlösning och kommentarer i följande kapitel. I avhandlingens sista kapitel presenteras fyra problem i sannolikhetslära, ett problem för varje delområde i sannolikhetslära. Problemen diskuteras med hjälp av Pólyas problemlösningsmodell och modellösningar med figurer och tabeller presenteras för varje problem.