Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Olander, Tom"

Sort by: Order: Results:

  • Olander, Tom (2020)
    Denna avhandling ställer frågor kring vad det innebär för den långa matematiken i gymnasiet när programmering tillkommer enligt läroplanen. Först granskas den tidigare forskningen kring programmering och matematik i gymnasiet och till vilka slutsatser man kommit i dessa. Att programmering kan vara till nytta för studeranden i yrkeslivet är givet, men huruvida programmering skall höra till matematiken är en av huvudfrågorna i avhandlingen. Eftersom det inte finns mycket forskning kring programmering i matematik i Finland har här även används forskning gjort i andra länder. Samma sak gäller för den aktuella åldersgruppen, därför har även forskning med studeranden i ungefär samma ålder använts. Inget undervisningsmaterial ännu finns för programmeringen i gymnasiet. Därför finns här också förslag till uppgiftstyper som kunde användas i undervisningen. Dessa exempel får fritt modifieras och användas som hjälp vid planering av undervisningen. En annan användning av denna avhandling kunde vara att låta den vara som grund för kommande planering av programmering i gymnasiet angående så väl i vilka ämnen programmering hanteras och hur denna undervisning