Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Päivärinta, Ronja"

Sort by: Order: Results:

  • Päivärinta, Ronja (2023)
    Maantiede on hyvin visuaalinen oppiaine, ja erilaiset kartat ja kuvat ovat avainasemassa maantieteellisen tiedon esittämisessä ja ymmärtämisessä. Yhteiskunnan digitaalinen muutos ja teknologian kehitys ovat kuitenkin muokanneet maantieteen opetusta sekä opettajien käyttämiä materiaaleja merkittävästi. Digitaalisten materiaalien hyödyntämisestä onkin tullut maantieteen opettajille arkipäivää. Toisaalta digitaalisen materiaalin monimuotoisuus tarjoaa myös uusia mahdollisuuksia opettajille esimerkiksi opiskelijoiden osallistamisessa. Valtakunnalliset opetussuunnitelman perusteet painottavatkin nykyään maantieteessä digitaalisuutta sekä geomedian hyödyntämistä niin yläkoulussa kuin lukiossa. Tämä tutkielma on kvalitatiivinen tutkimus, jossa teemahaastatteluiden avulla on tutkittu maantieteen opettajien digitaalisten työkalujen käyttöä paikkatieto-opetuksessa sekä paikkatieto-opetuksen toteuttamisesta. Tutkimusta varten on haastateltu yhteensä 20 maantieteen aineenopettajaa. Haastattelujen perusteella opettajat käyttävät maantieteen opetuksessaan runsaasti digitaalista visuaalisuutta ja erilaisia digitaalisia työkaluja. Digitaalisten opetusmateriaalien käyttö korostuu erityisesti lukio-opettajilla. Sekä yläkoulun että lukion opettajat käyttävät osallistavassa geomedia opetuksessa digitaalisia työkaluja, kuten Googlen karttapalveluita. Toisaalta peruskoulun opettajat painottivat lukio-opettajia enemmän esimerkiksi diagrammien tai karttojen käsin paperille tekemistä. Paikkatieto-opetuksen toteutuksen kannalta sekä lukio- että peruskouluopettajat painottivat Googlen karttaselaimia. Sekä Google Maps että Google Earth olivat useiden käyttämiä työkaluja. Lukio-opettajilla korostui lisäksi vaativammat internetin karttapalvelut, kuten Paikkatietoikkuna tai jopa paikkatieto-ohjelmat, kuten ArcGIS Online. Opettajien valmiuteen käyttää erilaisia paikkatietosovelluksia vaikuttaa merkittävästi heidän oma osaamisensa. Kevyet matalan vaativuustason ohjelmat, kuten Googlen karttapalvelut, koetaan helpoiksi paikkatietoa opettaviksi alustoiksi ja työkaluiksi maantieteen opetuksessa. Vaativamman tason paikkatietosovellukset vaativat myös enemmän opettajan tietämystä sekä ymmärrystä paikkatiedosta. Tästä syystä monet opettajat kokevat ne usein haastaviksi tai hankaliksi opettaa. Sekä yläkoulussa että lukiossa myös aika ja maantieteen kurssien hektisyys ja kiire sekä muiden opetettavien maantieteen aiheiden priorisoiminen vaikuttavat paikkatieto-opetuksen toteutumiseen ja taitojen opettamiseen. Erityisesti lukio-opettajat kokevat maantieteen moduulien olevan niin täynnä asiaa, että paikkatieto-opetukselle ei jää kunnolla aikaa muualle, kuin viimeiseen geomedian moduuliin. Tutkimuksen perusteella voidaan yhteenvetona todeta, että paikkatieto-opetus toteutuu hyvin vaihtelevasti opettajasta sekä opetusasteesta riippuen. Erityisesti opettajan taidot sekä muut resurssit vaikuttavat merkittävästi siihen, millaisia digitaalisia työkaluja opettajat hyödyntävät paikkatieto-opetuksessa.