Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Paasovaara, Niina"

Sort by: Order: Results:

  • Paasovaara, Niina (2024)
    PISA-menestyksen myötä suomalainen koulutus tunnetaan maailmalla, ja Peru on ollut 2020-luvun alkupuolella merkittävä koulutusvientikohde Suomelle. Tutkielma tarkastelee, millaisia käsityksiä Perussa on suomalaisesta koulutusbrändistä ja miten suomalaista koulutusta markkinoidaan siellä. Lopputuloksena on kuvaus siitä, millaisena Suomi ja sen koulutus nähdään Perussa ja miksi näin on. Tutkielma pohjautuu brändejä ja kulttuurista kääntämistä koskevaan lingvistisen antropologian teoriaan, jossa brändi hahmotetaan aktiivisena ja performatiivisena. Brändin ajatellaan koostuvan diskursseista, joita siteeraamalla brändiä tuotetaan ja uusinnetaan. Diskurssit ovat luonteeltaan sitationaalisia eli yleisesti toistettavia. Kun brändi tuodaan uuteen kontekstiin, kuten Peruun, se muuttuu eli rekontekstualisoituu, ja aiempien diskurssien siteeraamisen lisäksi syntyy aina jotain uutta. Tutkielmassa selvitetään, mitkä koulutusbrändin ainesosat kulkeutuvat Suomesta Peruun, ja millaisia uudenlaisia merkityksiä siellä syntyy. Aineisto koostuu kymmenestä Perun koulutuksen ja yhteiskunnan tuntevan asiantuntijan puolistrukturoidusta haastattelusta, jotka toteutettiin Limassa ja Helsingissä touko-kesäkuussa 2022, sekä ulkoministeriön laatimasta suomalaista koulutusta koskevasta markkinointimateriaalista. Aineistoa analysoidaan temaattisen analyysin keinoin. Tutkielma osoittaa, että suomalaiseen koulutukseen liitettävistä teemoista muutamat kulkeutuvat Peruun, kuten käsitykset laadusta, teknologiasta ja opettajien vahvasta roolista. Suhtautuminen suomalaiseen koulutukseen on pääasiassa kritiikitöntä, vaikkakin liberaalius ja maallistuneisuus voivat epäilyttää joitakin. Suomalaista yhteiskuntaa, koulutusta ja opettajia idealisoidaan yli puoluerajojen. Tiedon puutteen, sosiaalisen median levittämän virheellisen tiedon ja idealisoinnin vuoksi osa suomalaisen koulutuksen ominaisuuksista, kuten sen verorahoitteisuus, kuitenkin sivuutetaan, eli ne eivät käänny kulttuurisesti. Tulkintoihin vaikuttavat useat yhteiskunnalliset ja historialliset tekijät, sekä globaalit valtasuhteet. Tutkielma valottaa näitä tekijöitä sekä brändien sitationaalisuutta Peruun suuntautuvan koulutusviennin kontekstissa.