Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Piilola, Henna"

Sort by: Order: Results:

  • Piilola, Henna (2018)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan Ensi- ja turvakotien liiton ylläpitämän Nettiturvakoti-sivuston tarjoamaa apua ja tukea. Nettiturvakoti on verkossa toimiva lähisuhdeväkivallan auttamispalvelu, jossa kohdataan ja autetaan lähisuhde-väkivallan kokijoita ja tekijöitä sekä heidän läheisiään. Tutkielmassa lähisuhdeväkivallalla tarkoitetaan väkivaltaa, jossa tekijä on lähisuhdeväkivaltaa kokeneen avo- tai aviopuoliso, kumppani, sisarus, vanhempi tai lapsi. Verkossa tehtävää auttamistyötä tarkastellaan verkkopalveluiden ja teknologisten ratkaisujen viitekehyksessä. Tutkimuksessa vastataan seuraaviin kysymyksiin 1) Millaisena kasvokkaisen ja verkossa tapahtuvan vuorovaikutuksen välinen suhde näyttäytyy lähisuhdeväkivallan auttamispalveluissa? ja 2) Millaista apua ja tukea Nettiturvakoti tarjoaa? Tutkielma on toteutettu kvantitatiivisen tutkimusotteen periaatteiden mukaisesti kyselytutkimuksena. Tutkimusaineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella Nettiturvakodin asiakkailta (N=54). Aineisto on analysoitu kuvailevalla tilastoana-lyysillä sekä käyttämällä ristiintaulukointia ja hajontakuvia. Kyselylomakkeella olleiden avointen kysymysten vastaukset on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Kyselyyn vastaajista lähes kaikki olivat naisia ja vastaajia oli eri ikäluokista. Suurin osa kyselyyn vastanneista käytti Nettiturvakodin palveluita ensimmäistä kertaa ja oli löytänyt Nettitur-vakotiin internet-haun kautta. Kyselyyn vastanneet kokivat lähisuhdeväkivallasta keskustelun kasvokkain vaikeaksi ja aiheen puheeksi ottaminen verkossa tuntui helpommalle. Toisaalta verkossa tapahtuvan vuorovaikutuksen ei kuitenkaan nähty kokonaan korvaa-van kasvokkaista vuorovaikutusta. Suurin syy sille, että kyselyyn vastanneet eivät olleet hakeneet apua lähisuhdeväki-valtaan muualta Nettiturvakodin lisäksi oli se, että vastaajan tilanne tuntui liian vähäiseltä. Niistä kyselyyn vastanneista, jotka olivat puhuneet lähisuhdeväkivallasta kasvokkain, suurin osa oli hakenut apua ystävältään. Nettiturvakodista haet-tiin kyselyn perusteella apua moneen eri tarpeeseen, mutta suurin osa kyselyyn vastanneista käytti Nettiturvakodin pal-veluita ensisijaisesti saadakseen tietoa lähisuhdeväkivallasta. Nettiturvakodista saatu tuki näyttäytyy moninaisena. Nettiturvakoti tarjoaa tietoa lähisuhdeväkivallasta sekä keskustelu-apua, jonka kautta asiakas tulee kuulluksi ja häntä kannustetaan hakemaan apua myös muualta. Nettiturvakodista haettiin myös tietoa muista auttamispalveluista ja tästä näkökulmasta tarkasteltuna Nettiturvakodista saatava apu näyttäytyy silta-na muihin palveluihin. Nettiturvakodissa asiakkaat pääsevät myös lukemaan lähisuhdeväkivaltaan liittyviä selviytymista-rinoita, mikä osaltaan voi toimia vertaistukena lähisuhdeväkivaltaa kokeneille. Nettiturvakoti on matalan kynnyksen palvelu, jonka tärkeä osa on Nettiturvakodin työntekijöiden tarjoama tuki ja apu lähisuhdeväkivalta-ilmiön tuntevana ammattilaisena. Verkkopalvelut ja kasvokkaiset palvelut toimivat rinnakkain toisiaan täydentävinä palveluina.