Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Pyykkö, Lari"

Sort by: Order: Results:

  • Pyykkö, Lari (2014)
    Tutkielma koskee erityisesti pilvipalvelusopimusten purkamismahdollisuuksiin vaikuttavia tekijöitä. Pilvipalvelut ovat nopeasti yleistyvä uudenlainen tapa toimittaa IT-resursseja. Pilvipalvelusopimukset ovat oma sopimustyyppinsä, jolle tunnusomaisina piirteinä ovat muun muassa kestosopimusluonne sekä sopimuksen kohteen tarjoaminen massatuotantona monelle taholle samanaikaisesti sekä tilaajan mahdollinen riippuvuus palvelusta. Pilvipalvelusopimuksiin liittyy monia erilaisia velvollisuuksia ja voidaan pitää epäselvänä, miten erilaisten velvollisuuksien rikkominen voidaan nähdä sopimuksen purkuarvioinnissa. Lisäksi pilvipalvelun toimittamisen päättämistä voidaan pitää ongelmallisena erityisesti tilaajan kannalta, koska tällä on usein suuri intressi sopimuksen jatkuvuuteen, sillä palvelun toimittamisen yllättävä keskeytyminen voi aiheuttaa tälle merkittäviä vahinkoja palvelun ollessa kytkeytynyt liiketoimintaprosesseihin. Tutkielman kaksi tärkeintä kohdetta ovatkin purkamisen edellytysten arviointi sekä kohtuus- ja lojaliteettiperusteinen velallisen suoja purkamistilanteessa. Purkamisen edellytyksinä tarkastelen olennaista sopimusrikkomusta sekä rikkomuksen vaikutusten ennakoitavuutta. Olennaisuusarviointi on luonteeltaan in casu –tyyppistä, joten olen lähinnä hahmotellut suuntaviivoja ja pyrkinyt osoittamaan arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Näitä tekijöitä olen pyrkinyt selvittämään erityisesti kauppalain, periaatekokoelmien sekä oikeuskirjallisuudessa esitettyjen kannanottojen perusteella. Käsittelen edellytyksiä tarkemmin myös sovellettuna pilvipalvelusopimuksille tyypillisiin sopimusrikkomustilanteisiin sekä tilaajan että toimittajan osalta. Pilvipalvelusopimusten tapauksessa on tyypillistä, että sopimusrikkomus voi olla olennainen vaikka toisen osapuolen suoritus olisi pääosin sopimuksen mukainen. Tämä johtuu siitä, että osapuolilla voi olla suuria intressejä tiettyihin yksittäisiin sopimusvelvoitteisiin liittyen, kuten esimerkiksi tietoturvaan ja palvelun korkeaan saatavuustasoon. Arvioinnissa tärkeä on myös selvittää, mihin liiketoimintaprosessiin palvelu liittyy ja mikä sen rooli tässä prosessissa on. Ennakoitavuusvaatimus voidaan pitää ongelmallisena pilvipalveluiden tapauksessa, sillä pilvipalvelut ovat luonteeltaan passiivista resurssintarjoamista samanaikaisesti monelle taholle, eikä toimittajalla tällöin ole kovin tarkkaa tietoa tilaajan intresseistä. Varsinaisen purkuarvioinnin lisäksi tosiasiallisen purkamismahdollisuutta selvittäessä on otettava huomioon velalliselle suojaa tarjoavat kohtuus- sekä lojaliteettinäkökohdat, joiden perusteella velkoja voi olla velvoitettu pidättymään sopimuksen purkamisesta. Purkamisen edellytyksenä voidaan siten nähdä, että velalliselle ei koidu suhteettoman suurta haittaa verrattuna velkojan saamaan hyötyyn. Tällöin arvioinnissa voidaan hyödyntää intressipunnintaa, jossa molempien osapuolten intressit otetaan huomioon. Käsittelen tätä arviointia tilaajan suojan näkökulmasta, koska tälle purkamisesta syntyvät haitat voivat olla huomattavan suuria toimittajalle syntyvien haittojen ollessa lähtökohtaisesti lieviä.