Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ryyppö, Timo"

Sort by: Order: Results:

  • Ryyppö, Timo (2012)
    Islannissa purkautui Eyjafjallajökull-niminen tulivuori 14.4.2010. Purkauksen voimakkuus ja siitä syntynyt tuhkapilvi pysäytti lähes koko Euroopan lentoliikenteen Suomi mukaan lukien. Tässä pro gradu -tutkielmassa kerrotaan, miksi juuri Islannissa purkautui tulivuori, ja mitä vaikutuksia purkauksella oli. Tutkielma esittelee erilaisia menetelmiä havainnoida ja mallintaa tuhkan kulkeutumista. Tulkitsemalla ja yhdistämällä erilaisten mallien ja menetelmien tuloksia pyritään vastaamaan kysymykseen: oliko Suomessa tuhkaa vai ei? Tutkielma painottuu kaukokartoitusmittauksiin sekä satelliiteista että maanpinnalta. Satelliittiaineisto on peräisin Ilmatieteen laitoksen (IL) Lapin ilmatieteellisessä tutkimuskeskuksessa vastaanotettavista satelliiteista. Käytetyt satelliitti-instrumentit ovat MODIS (Moderate Resolution Imaging Spectroradiometer) ja OMI (Ozone Monitoring Instrument). Maanpinnalta tehdyt kaukokartoitushavainnot on tehty Brewer-spektrofotometrilla ja PFR-aurinkofotometrillä (Precision Filter Radiometer). PFR-mittauksia on sekä Sodankylästä että Jokioisista ja Brewer-mittauksia Sodankylästä. Kaukokartoitusaineiston lisäksi tutkielmassa käytetään kahta numeerista mallia: IL:n SILAMia (System for Integrated modeLling of Atmospheric coMposition) sekä UK Met Officen NAMEa (Numerical Atmospheric-dispersion Modelling Environment). Näiden lisäksi IL:n rikkidioksidimittausverkostoa käytetään sekä vertailussa satellittiaineiston kanssa että trajektorianalyysissä. Tutkielmassa käytettiin erilaisia lähestymistapoja tuhkan olemassaolon ja määrän selvittämiseen. Minkään yksittäisen mittauksen tai mallin perusteella ei kuitenkaan voida varmasti sanoa, oliko Suomessa vulkaanista tuhkaa vai ei keväällä 2010. Tätä voidaan pitää tutkielman tärkeimpänä johtopäätöksenä. Tulivuorten purkausten havainnoimisessa ja monitoroinnissa onkin tärkeää yhdistää erilaisten mittausten, ja mallien tuloksia ja tarkastella näitä suurena kokonaisuutena.