Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Saari, Juhani"

Sort by: Order: Results:

  • Saari, Juhani (2011)
    Tutkimuksessa tarkastellaan Ronald Inglehartin hiljaisen arvovallankumouksen teoriaa refleksiivisen modernisaatioteorian piiristä johdettujen vaihtoehtoisten yhteiskunnallisen epävarmuuden kasvuun liittyvien selitysmallien kautta. Inglehartin teoria antaa ymmärtää, että modernisaation myötä käynnissä on ollut hiljainen prosessi, jossa aineellisen hyvinvoinnin ja turvallisuuden parissa kasvavat sukupolvet omaksuvat edeltäjiään jälkimaterialistisempia arvoja. Tutkimuksessa johdetaan Inglehartin teorialle kaksi rinnakkaista selitysmallia, jotka perustuvat Ulrich Beckin ja Anthony Giddensin modernisaatioteoretisointeihin. Ensimmäisessä mallissa Inglehartin määrittämää jälkimaterialismia pyritään selittämään Giddensin teorian avulla modernisaation myötä tapahtuvan traditioiden purkautumisen myötä yksilötasolla ilmenevän uudenlaisen autonomian kokemisen kautta, jolloin jälkimaterialismin oletetaan olevan yleisempää sellaisten ihmisten keskuudessa, jotka traditioista irtautuessaan kykenevät onnistuneeseen itsereflektioon. Empiiristä mallinnusta varten koostetaan faktorianalyysillä kaksi Giddensin teoriaan perustuvaa jälkimaterialismia selittävää muuttujaa, joiden välinen yhteisvaikutus on tilastollisen analyysin keskiössä. Toinen malli perustuu Beckin riskiyhteiskuntateoretisointiin ja perustuu pitkälle kehittyneen modernisaation mukanaan tuomien uudenlaisten riskien ja epävarmuuksien kokemiseen ja olettaa, että huolestuneisuus uudenlaisten riskien ja epävarmuuksien suhteen näkyy suurempana materialististen arvojen omaksumisena. Selitysmalleja testataan empiirisesti ordinaalisella regression- sekä kovarianssianalyysillä World Values Survey 2005:n, European Values Study 2008:n sekä saksalaisen Political Attitudes, Political Participation and Voter Conduct in United Germany –surveyn vuosien 1994-2002 aineistoilla. Empiirisen analyysin perusteella kumpaakaan mallia ei kuitenkaan voida näyttää toteen käytettävissä olevilla aineistoilla. Tutkimuksessa pyritään siten vielä problematisoimaan tutkimusasetelman operationalisointiin liittyviä ongelmakohtia survey-aineistojen suhteen mahdollisten jatkotutkimuksien kannalta.
  • Saari, Juhani (2013)
    Tämä tutkielma tarkastelee Krzysztof Kieślowskin elokuvaa Kolme väriä: Sininen sekä sen ääniraitaa. Tutkimuksen keskiössä on kysymys toistamisen merkityksestä ihmisen psyykkiselle toiminnalle: mitä musiikin toistumisella pitkin elokuvaa yritetään mahdollisesti kuvata? Jo aiemmasta tutkimuksesta käy ilmi, että musiikki liittyy jollain tapaa elokuvan päähenkilön traumaattisiin kokemuksiin. Tässä tutkimuksessa pyritään tarkentamaan tätä kuvaa. Elokuvan musiikin on säveltänyt Zbigniew Preisner. Tutkimuksen ensisijaisen aineiston muodosti elokuvan DVD-julkaisu (1993). Tutkimuksen keskeisenä teoriapohjana on Pentti Ikosen ja Eero Rechardtin tekemä luenta Sigmund Freudin teoriasta elämän ja kuoleman vietistä, Eroksesta ja Thanatoksesta sekä Kimmo Lehtosen musiikkiterapeuttiset kirjoitukset. Teoreettinen osuus erittelee, paitsi Eros–Thanatos- tematiikkaa, myös musiikin suhdetta kuoleman viettiin sekä musiikin mielenterveyttä edistäviä ominaisuuksia. Tutkimuksessa tarkastellaan ennen kaikkea elokuvan kahta musiikillista pääteemaa sekä niiden suhdetta päähenkilön mielenmaisemaan. Teemoja eritellään musiikki- ja psykoanalyyttisesti. Musiikkianalyysi painottuu useissa kohdin teemojen orkestraation tarkasteluun. Kohtauksista, joissa nämä teemat soivat, on analysoitu myös ääniraidan muut tapahtumat. Niistä ennen kaikkea kuvan ulkopuolisten, akusmaattisten, äänten vertauskuvallisuutta käsitellään myös. Tutkimuksessa esiin nousseiden seikkojen pohjalta todetaan, että musiikin toistuminen kuvaa kuoleman vietistä lähtöisin olevaa pyrkimystä saada traumaattinen kokemus hallintaan toistamisen avulla. Musiikin toistaminen, kokonaisen teeman toistuminen elokuvassa, kuvastaa kuoleman viettiä silloin, kun se liittyy johonkin ahdistavaan tai mielipahaa tuottavaan kokemukseen. Tässä elokuvassa myös akusmaattisilla äänillä kuvataan päähenkilön sisintä.