Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Salonen, Hannes"

Sort by: Order: Results:

  • Salonen, Hannes (2016)
    Evil towards children means maltreatment and suffering caused by this. In Finland this concerned phenomenon is appeared as a wide and serious problem. The topic is significant also in teachers profession and it is noticed also in teacher education discourse, such are legislative texts and researches that discourses what teachers should possess. Nevertheless it is observed such a progression where, as an outcome, class teacher education has been detached from school reality. This shows up as a decontextualization and disciplinization of class teacher education. Side by this progression the professionalization and scientification has been confirmed and attached to these particular processes. The theoretic framework and concept of this master's thesis is based by Hannu Simolas (1995) doctoral thesis and researches after it, where he examined finnish teachership in educational state discourse. The ambition of this master's thesis was to find out how the content that discourses the evil towards children are externalized in class teacher educations curriculums. Material of this thesis was class teacher educations curriculums for years 2014 – 2015. Analysis of the material was made by using content analysis. The curriculums of class teacher educations nearly say nothing about the evil towards children. For this part the class teacher education has been decontextualized. It means it has detached from the context of evil that children faces. In the light of the teacher education discourse that appears in this thesis, can be proposed that class teacher educations can not answer the demands that perceives the knowing and understanding the evil towards children prominent for the contention of teachers profession.
  • Salonen, Hannes (2021)
    Koulua käymättömät lapset ja nuoret ovat huolestuttava ja kasvava ilmiö. Yksi sen äärimmäisistä muodoista on sosiaalinen vetäytyminen, jolloin lapsi vetäytyy pitkäkestoisesti kotiinsa. Japanissa ilmiö on tunnettu jo pitkään, ja kyseisiä lapsia ja nuoria kutsutaan hikikomoreiksi. Käsite on levinnyt myös länsimaalaiseen tutkimukseen ja tarkoittaa samaa kuin sosiaalisesti vetäytynyt. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää poikkeavuuden position rakentumista lastensuojelun asiakassuunnitelmissa, jotka koskevat sosiaalisesti vetäytyneitä. Hikikomori-tutkimusten sekä kouluakäymättömyyteen liittyvien tutkimusten mukaan syyt kyseiseen toimintaan vaihtelevat laajasti. Poikkeavuuden position muodostumista analysoidaan soveltuvin osin Elina Pekkarisen luoman positiomallin avulla. Positiomalli perustuu Roy Bhaskarin sosiaalisen toiminnan transformatiiviseen malliin sekä Edwin M. Lemertin yhteisörekation teoriaan. Tutkielman aineisto koostuu 11 lastensuojelun avohuollon asiakassuunnitelmasta. Aineosta analysoidaan sisällönanalyysin menetelmin. Tutkielman tulosten mukaan vain kahdessa asiakassuunnitelmassa tuodaan esiin lapsen oma näkemys tilanteesta. Kuudessa asiakassuunnitelmassa listataan lapsen oireilua ja palveluja, joilla tilanteeseen pyritään vastaamaan, mutta sosiaalista vetäytymistä ja siihen johtaneita syitä ei arvioida. Viidessä asiakassuunnitelmassa sen sijaan konteksualisoitiin sosiaalista vetäytymistä, toisin sanoen oireilun syitä ja muiden tekijöiden vaikutusta (esimerkiksi vanhempien) tilanteeseen pyrittiin selvittämään ja arvioimaan. Vain kolmessa asiakassuunnitelmassa tuotiin esiin lapsen vahvuuksia ja hyviä puolia. Tutkielman tulosten perusteella näyttää vahvasti siltä, että sosiaalitoimi voi omalla toiminnallaan synnyttää, vahvistaa ja ylläpitää poikkeavuuden positiota. Sosiaalisesti vetäytyneet eivät ole homogeeninen ryhmä, jonka vuoksi tilannetta tulisi tarkkaan arvioida ennen kuin toimenpiteitä auttamiseksi ryhdytään tekemään. Tämän lisäksi asiantuntijoiden ja ammatillisten toimijoiden tulee arvioida omaa toimintaa, sanojaan ja toimenpiteitään suhteessa asiakaslapseen. Kyseiset tekijät vaikuttavat lapsen positioon, ja lopulta käsitykseen omasta itsestään ja mahdollisuuksistaan muutokseen.