Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Savolainen, Jenni"

Sort by: Order: Results:

  • Savolainen, Jenni (2015)
    According to self-determination theory committing to learning and taking on challenges requires a feeling of having an influence on matters concerning oneself. Previous studies have shown that in Finland a student's view forms very seldom the basis of support planned for him. In 2011 the national curriculum was reformed and municipalities were directed new obligations to describe the co-operation with the student and care-giver in the areas of student's support in the municipal curriculums. The aim of my study is to find out how these obligations actualize in the municipalities's curriculums and in what kind of position as an agent the student is in these descriptions. This case study examined the descriptions of co-operation related to the student's support with the student and care-giver in nine municipalities's curriculums with text analyses. The research material was collected during a short period of time from the municipalities internet pages and Atlas.ti-software, which is designed for processing qualitative material, was utilized in the analyses. The obligations to describe the co-operation with the student and care-giver actualized in the municipalities's curriculums inconsistently: in some areas of support the descriptions were scarce and in some areas plenty. In the descriptions the student was mainly either in a questionable position as an agent or as the target of actions. Based on the results the municipalitie's curriculums don't seem to support the student's self-determination actualizing in the support processes or the student's view forming the basis of the student's support.
  • Savolainen, Jenni (2023)
    Tutkielman tavoite on selvittää, miten mandariinikiinan alkeisoppikirjat opettavat tervehdyksiä. Tutkimuksessa pyritään vastaamaan kysymyksiin: millaisia tervehdyksiä kiinan alkeisoppikirjoissa käytetään, ovatko käytetyt tervehdykset monipuolisia, millaisissa tilanteissa niitä käytetään ja miten oppikirjoissa käytetyt tervehdykset vastaavat tosielämän tilanteissa käytettyjä tervehdyksiä. Tutkimuksen teoreettinen tausta on soveltavassa kielitieteessä, sosiolingvistiikassa ja oppikirjatutkimuksessa. Tervehdysten opettaminen liittyy vieraiden kielten opettamiseen ja oppimiseen liittyviin ongelmiin, jotka ovat osa soveltavan kielitieteen alaa. Koska sosiaalinen ympäristö vaikuttaa tervehdysten valintaan eri tilanteissa, on tutkimuksessa otettu huomioon myös sosiolingvistinen näkökulma tervehdysten variaatiosta. Koska aineisto on kerätty oppikirjojen dialogeista, edustaa tämä tutkimus myös oppikirjatutkimusta. Oppikirjoja tarkastellaan funktionaalisesti näkökulmasta pedagogisina artefakteina, eli tutkitaan millaista ja miten laajasti tervehdyksiä ja tervehdyksiin liittyvää tietoa kiinan oppikirjat välittävät lukijoilleen. Aineisto koostuu neljästä mandariinikiinan alkeisoppikirjasta kerätyistä tervehdyksistä. Chi le ma (2019) ja Zou ba (2018) ovat suomalaisia lukioihin ja aikuisopetukseen tarkoitettuja oppikirjoja, kun taas New Practical Chinese Reader 1 (2011) ja HSK Standard Course 1 (2013) ovat englanninkielisiä kiinalaisia oppikirjoja, joista ensimmäinen on tarkoitettu yliopisto-opiskelijoille ja toisen tarkoitus on valmistaa opiskelijoita kiinan taitotasokoetta varten. Analyysi on toteutettu teoriaohjaavana sisällönanalyysina, johon on yhdistetty diskurssianalyysia. Sisällönanalyysia on käytetty aineiston teemoitteluun ja diskurssianalyysin avulla analysoidaan konteksteja, joissa tervehdyksiä käytetään. Sisällönanalyysin apuna on käytetty teorioita mandariinikiinan tervehdysstrategioista ja -tyypeistä (Christensen 2006; Qu & Chen 2001; Wu 2014), joiden avulla on luotu tässä tutkimuksessa käytetty tervehdystyyppien luokittelu. Oppikirjoista löytyy tervehdyksiä melko monipuolisesti, mutta tervehdyksinä opetetaan lähinnä muodollisia ritualisoituneita tervehdyksiä, jolloin muut tervehtimistavat täytyy osata itse tunnistaa teksteistä. Erityisesti muodollinen tervehdys 你好 nǐ hǎo korostuu oppikirjoissa, ja sitä käytetään myös epämuodollisissa tilanteissa. Tervehdysten opettamiseen oppikirjoissa vaikuttavat useat seikat, kuten minkämaalaisista kirjoista on kyse, mikä on kirjan kohdeyleisö sekä se, miten tarinallinen oppikirjan sisältö on.