Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Selin, Vera"

Sort by: Order: Results:

  • Selin, Vera (2023)
    Tämä maisterintutkielma on kvalitatiivinen tutkimus, jonka tavoitteena on analysoida, miten sosiaalityöntekijöitä houkutellaan töihin työpaikkailmoituksissa. Sosiaalityöntekijöistä on pulaa ja vaihtuvuus on suurta, mikä näkyy konkreettisesti esimerkiksi sosiaalityön organisaatioiden rekrytointiongelmina. Sosiaalityön organisaatioissa tulisikin pystyä keksimään keinoja, joiden avulla voidaan erottautua muista organisaatioista ja lisätä organisaatioiden houkuttelevuutta työnhakijoiden näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii organisaation houkuttelevuuden ja rekrytoinnin käsitteet, sekä näihin liittyvä aiempi tutkimustieto. Tutkimusaineisto koostuu 55 sosiaalityöntekijän työpaikkailmoituksesta, jotka on kerätty lokakuussa 2022 satunnaistetusti Työmarkkinatori.fi:stä. Työpaikkailmoituksia on laajasti eri maakunnista ja sosiaalityön aloilta, mutta niissä painottuu Etelä-Suomi, sekä lapsiperheiden sosiaalityö ja lastensuojelu. Aineistossa on sekä julkisen, että yksityisen sektorin työpaikkailmoituksia. Tutkimusaineistoa on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja sisällön erittelyn avulla. Analyysissa tunnistin luokittelun avulla yhteensä 23 alaluokkaa, joista muodostui kuusi houkuttelukeinojen yläluokkaa. Työnhakijoita pyrittiin houkuttelemaan ensinnäkin erilaisilla aineettomilla ja aineellisilla eduilla ja hyödyillä, sekä työn sisältöön liittyvillä tekijöillä. Kolmas houkuttelukeino oli tuoda esiin erilaisia tuen muotoja, joita organisaatiolla on tarjota. Lisäksi työpaikkailmoituksissa pyrittiin markkinoimaan myös itse työnantajaa, sekä käytettiin retoriikkaa houkuttelukeinona. Kuudes houkuttelukeino oli erilaisten hakijoiden houkuttelu, joka viittasi rekrytoinnin kohdentamista erilaisten taustojen omaaviin työnhakijoihin. Tulokset osoittavat, että sosiaalityöntekijöiden työpaikkailmoituksissa käytetään useita erilaisia houkuttelukeinoja, mutta houkuttelukeinojen käyttö ja määrä vaihtelee. Yleisimmin sosiaalityöntekijöitä houkuteltiin työyhteisön, työn sisällön, työnohjauksen, sekä retoristen keinojen avulla. Vähiten houkuttelukeinona käytettiin erilaisten hakijoiden houkuttelemista. Palkkioilla houkuteltiin noin puolessa ilmoituksia. Tulokset osoittavat, että sosiaalityön organisaatioiden tulisi kiinnittää huomiota siihen, että ilmoituksissa tuodut edut ja hyödyt on esitetty konkreettisesti. Lisäksi on suositeltavaa, että työpaikkailmoituksiin lisättäisiin nykyisten työntekijöiden suosituksia, joka voisi lisätä tutkimusten mukaan työpaikkailmoitusten aitoutta ja näin organisaation houkuttelevuutta. Tärkeää on myös huolehtia nykyisten työntekijöiden houkuttelusta ja sitouttamisesta, sillä nykyisten työntekijöiden tyytyväisyys lisää tutkimusten mukaan organisaation houkuttelevuutta potentiaalisten työnhakijoiden näkökulmasta. Jatkossa tutkimusta tarvittaisiin erityisesti sosiaalityön organisaatioiden houkuttelevuuteen vaikuttavista tekijöistä, sekä työpaikkailmoitusten merkityksestä organisaation houkuttelevuuteen. Lisäksi olisi syytä tutkia, että pitävätkö sosiaalityöntekijöiden työpaikkailmoituksissa potentiaalisten työntekijöiden houkutteluun käytetyt ilmaukset ja väitteet paikkaansa.