Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Storm, Anna"

Sort by: Order: Results:

  • Storm, Anna (2016)
    Tämän pro gradu -tutkielman tutkimuksen kohteena on valtion omistajaohjauksessa olevien pörssiin listautuneiden yritysten viestimä yhteiskuntavastuu ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen. Pyrkimyksenäni on kriittisen diskurssianalyysin keinoin selvittää, kuinka valitut julkiset valtionyhtiöt yhteiskuntavastuupuheellaan tuottavat ja ylläpitävät erilaisia käsityksiä vastuullisen liiketoiminnan rajoista ja laajuudesta sekä miten yhtiöt itse määrittelevät vastuullisen liiketoiminnan, yhteiskuntavastuun ja yrityskansalaisuuden. Tutkimus on aineistolähtöinen ja pohjautuu yritysten julkaisemiin yhteiskuntavastuuaineistoihin. Koska taloudellisen hyödyn tavoittelu on liiketoiminnan perusedellytys, saattaa keskustelu yritysten vapaaehtoisesta vastuusta ympäröivälle yhteiskunnalle tuntua toissijaiselta ja jopa paradoksaaliselta. Akateemista keskustelua yhteiskuntavastuusta on perinteisesti hallinnut lähestymistapa, jonka näkemysten mukaan liikeyritysten harjoittaman yhteiskuntavastuun tulee ensisijaisesti tukea yrityksen taloudellista menestystä. Tradition taustalla on klassisen liberalismin mukainen käsitys julkisen ja yksityisen sektorin välisestä vastuunjaosta. Viime aikoina yritysvastuukeskustelussa on saanut jalansijaa lähestymistapa, joka korostaa liiketoiminnan ja yhteiskuntavastuun poliittista luonnetta haastaen perinteisen käsityksen vastuullisen liiketoiminnan ulottuvuuksista. Vastuulliseksi oikeuttaminen on diskursiivista kamppailua, jossa korostuu yritysten toiminnan ja periaatteen ristiriitaisuus. poliittisen ja taloudellisen väliseen instrumentaaliseen erotteluun pohjautuva moraalinen työnjako ei toimi nykyaikaisessa globaalissa taloudessa. Muuttuvassa maailmassa poliittinen valta jakautuu tulevaisuudessa yhä useammalle toimijalle, ja keskustelua julkisen ja yksityisen vallan välisestä työnjaosta käydään aktiivisesti. Myös yrityksiltä kaivataan uudenlaista näkemystä vastuulliseen liiketoimintaan ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen sen osana.