Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Sundström, Laura"

Sort by: Order: Results:

  • Sundström, Laura (2018)
    Aktiebolag används i allt större omfattning också i kommunernas verksamhet dels på grund av de effektivitetsfördelar som förknippas med bolagsformen och dels på grund av bolagiseringsskyldigheten som framgår av kommunallagens 126 §.Eftersom en allt större del av kommunernas förmögenhet och skulder härleds till de kommunala aktiebolagen krävs det också ett ökat aktiebolagsrättsligt kunnande i dessa bolag och i kommunen. Regleringen av de kommunala aktiebolagens är till viss del motstridig, vilket utgör ett av avhandlingens centrala teman. Syftet med avhandlingen är att presentera en kompromiss för hur kommunen kan åta sig en aktiv ägarroll som förbättrar förvaltningens transparens samtidigt som det aktiebolagsrättsliga förvaltningssystemet beaktas. Avhandlingen redogör för hur corporate governance- strukturen kan förverkligas i kommunala aktiebolag och vilken roll de olika aktiebolagsrättsliga och kommunala organen har för god förvaltningssed och ledning. Den klassiska frågeställningen om bolagets syfte och vilka intressen bolagets ledning kan främja behandlas också. Eftersom förvaltningen och ledningen av de kommunala aktiebolagen förverkligas främst genom kommunens ägarstyrning, förtjänar denna ett eget kapitel. Kommunen har i sin ägarstyrning tillgång till samma redskap som privata aktieägare och tyngdpunkten faller därmed på bolagsordningen, avtal, utvecklandet av god förvaltningssed och kommunens koncerndirektiv. Kommunala aktiebolag har en speciell karaktär på grund av den politiska bakgrunden och den privaträttsliga strukturen. Offentlighetslagen tillämpas inte på kommunens aktiebolag men nog på ägarkommunen, vilket i vissa fall lett till att förvaltningen och ledningen uppfattats som oklar. Eftersom pressen om att utveckla corporate governance främst riktat sig till börsnoterade aktiebolag med samhällelig betydelse, kan det anses grundat att man även för kommunala aktiebolagen utvecklar liknande rekommendationer för att öka transparensen på jämförbart sätt.
  • Sundström, Laura (2022)
    Objective of the study. Dissertation researchers work on their dissertations, while simultaneously completing the studies required for their doctoral degree at the university. Previous research has shown that dissertation researchers often experience stress and exhaustion during their doctoral studies. In the light of previous research, some is already known about the well-being of dissertation researchers, but the link between burnout and social support has not been studied much. The aim of this study was to investigate the prevalence of burnout symptoms and stress, as well as the experienced social support from the supervisor and the scientific community within dissertation researchers at the University of Helsinki. As a follow-up question, it was examined whether a) part-time and full-time dissertation researchers, b) dissertation researchers within different fields of study, and c) dissertation researchers working in a group or alone differ in terms of perceived burnout and social support. Third, the relation between social support received from the supervisor and the scientific community, and the experience of exhaustion, cynicism and stress was studied. Methods. The material of the study was collected from all dissertation researchers at the University of Helsinki in the spring of 2021, using an electronic form. The material comprises the answers of 768 dissertation researchers. The incidence of burnout symptoms, stress, and social support received from the supervisor and the scientific community was examined based on the mean, deviation, kurtosis and skewness, the Cronbach´s alphas, and the results of the Kolmogorov-Smirnov test of the formed sum variables. Further, the Mann-Whitney U-test was used to determine whether part-time and full-time dissertation researchers, as well as dissertation researchers working alone or in a group differ in terms of perceived burnout symptoms, stress, and/or social support from the supervisor and the scientific community. Variance analysis was used to investigate the experiences of dissertation researchers within different doctoral schools. The relationship between burnout, stress, and social support was examined using Spearman's correlation coefficient, and further linear regression analysis. Results and conclusions. According to the results, the dissertation researchers at the University of Helsinki are somewhat burdened with their work. Full-time workers report, on average, more exhaustion and stress compared with part-time workers. The Doctoral schools differ in support provided by the scientific community. Dissertation researchers working at least partly in a group reportedly obtain more social support compared with researchers working alone. Support from the supervisor and the scientific community would appear to be able to reduce the stress experienced, as well as the symptoms of burn-out; exhaustion and cynicism.