Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Syrjänen, Pekka"

Sort by: Order: Results:

  • Syrjänen, Pekka (2016)
    Työni tarkastelee filosofian substantiivisten a priori uskomusten tiedollista oikeutusta. Substantiivisilla a priori uskomuksilla tarkoitan maailmaa koskevia, apriorisesti oikeutettavia uskomuksia. Ne voivat poiketa pelkkiä käsitteitä koskevista uskomuksista, mutta jätän työssä auki onko tällaista erottelua tehtävissä. Jos erottelua ei tehdä, kaikki uskomukset voidaan katsoa jossain mielessä maailmaa koskeviksi. Tiedollisella oikeutuksella puolestaan tarkoitan keinoja, joilla pyrimme osoittamaan, että uskomuksemme ovat tiedollisessa mielessä todennäköisesti tosia. Mahdollisiksi oikeuttajiksi lasken sekä internalistiset oikeuttajat kuten argumentit ja evidenssin sekä eksternalistiset oikeuttajat kuten uskomuksia muodostavat prosessit ja taidot. Substantiivisen a priori oikeutuksen puolesta ovat viime vuosikymmeninä argumentoineet niin kutsutut maltilliset rationalistit, jotka näkevät, että filosofit voivat muodostaa fallibilistisia, apriorisesti oikeutettuja uskomuksia maailmasta. Tarkastelen ja kritisoin työssä maltillisten rationalistien argumentteja filosofien substantiivisen a priori oikeutuksen puolesta. Katson, että parhaat argumentit palautuvat kolmeen teesiin: 1) meillä on vakuuttavia esimerkkejä a priori oikeutetuista substantiivisista propositioista, 2) a priori oikeuttajat ovat yhtä perustavanlaatuisia kuin empiiriset oikeuttajat, ja 3) a priori oikeuttajia voidaan tarvita ei-skeptisiin episteemisiin järjestelmiin. Vasta-argumenttien osalta tarkastelen ensin kahta, Gilbert Harmanin ja Michael Devittin argumenteille pohjautuvaa strategiaa: 1) kyseenalaistetaan parhaat substantiiviset a priori-esimerkit, 2) kyseenalaistetaan substantiivinen a priori oikeutus holistiselta pohjalta. Hylkään molemmat strategiat: edellinen ei anna tarpeeksi evidenssiä substantiivisten a priori menetelmien epäluotettavuudesta; jälkimmäinen ei anna tarpeeksi tarkkaa perustetta sille, miksi a priori oikeutus pitäisi torjua siitä huolimatta, että sen asema muiden uskomustemme suhteen on heikko. Näiden strategioiden sijaan kehitän uuden, luotettavuus-perusteisen argumentin filosofian substantiivista a priori oikeutusta vastaan. Argumentti pohjautuu yleisiin filosofisiin olettamuksiin siitä, mitä episteeminen oikeutus vaatii sekä havaintoihin substantiivisen a priori filosofian tuloksista. Huomautan, että filosofian substantiiviset a priori menetelmät johtavat ristiriitaisiin totuus-väitteisiin, mikä kertoo siitä, että ne ovat ainakin suurelta osin epäluotettavia. Tämä tuottaa skeptisen kumoajan, joka implikoi, että iso osa filosofian substantiivisista a priori uskomuksista ei ole episteemisesti oikeutettuja. Empiirisiä lisätutkimuksia ristiriitaisten väittämien kattavuudesta tarvitaan skeptisten implikaatioiden laajuuden tarkempaan määrittämiseen. Lisäksi tarvitaan käsitteellisiä tutkimuksia episteemisistä oikeuttajista, jotta skeptisten implikaatioiden luonne selviäisi paremmin, ja että lisätietoa saataisiin siitä, minkälaiset uskomukset ja väitteet filosofiassa voivat yleisesti ottaen olla episteemisesti oikeutettuja.
  • Syrjänen, Pekka (2013)
    This thesis seeks to find out, how and why a sample based evaluation model (QAE-model) was implemented for Finnish comprehensive school during the 1990's instead of national exams and school ranking lists. Previous studies assert, that the birth of the sample based model is largely explained by embedded egalitarianism, which influenced political decision making in Finland at that time: Finnish decision makers rejected school ranking lists, which were perceived to increase inequality. In addition the studies postulate, that egalitarianism was boosted by two unpredictable historical happenstances – the economic downturn of the 1990's and increased municipal autonomy – which also backed a softer approach to QAE. These previous studies appeared to lack an important perspective: the birth of the sample based QAE-model was explained by structural factors and historical happenstances while political agency – conscious political action – was by and large neglected. This defined the starting point for this thesis: the aim was to include political agency as a central point of focus. However, agency cannot be understood detached from structure, and thus a structural point of view was also included in the research problem. The research problem was approached methodologically with "the model for analysis of political dynamics", which takes account of both structure and agency. Research material consisted of three interviews with people who partook in the National Board of Education's ARMI-project to design the model, NBE-archives and study literature. The study analyzed the political situation (e.g. historical and economic developments), the political possibilities (what was discursively possible in that situation?) and the political 'Spielraum' (what did the agents do in the situation with the possibilities?) of the birth of the sample based model. The research findings showed, that the birth of the sample based model was consequence of both structure and agency. The political situation and the political possibilities opened up an active political 'Spielraum', in which a central "policy-entrepreneur" got the chance to propose the sample based solution, which was then consciously backed by political agents inside the NBE. The decision was unanimous and there were no counterproposals, which was analyzed to be heavily accounted for by certain structural factors; these included NBE's egalitarian value base, lack of resources, and the known functionality of the sample based model. Contrary to previous studies, the findings suggest, that the birth of the sample based model is best explained by the combinatory effect of both structure and agency, while happenstance plays a smaller role.