Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tähtinen, Suvi"

Sort by: Order: Results:

  • Tähtinen, Suvi (2014)
    Lasten ja nuorten hyvinvointi on herättänyt huolta viime vuosina. Koulu on keskeinen toimintaympäristö lasten ja nuorten elämässä, ja koulussa on mahdollista ehkäistä pahoinvointia aiheuttavia tekijöitä. Oppilaiden hyvinvoinnista huolehtii koulun oppilashuolto, jonka keskeisinä toimijoina voi pitää koulun kuraattorina ja rehtoria. Pro gradu -tutkimuksen tavoitteena on tutkia kuraattorien ja rehtorien näkemyksiä työskentelyilmapiiristä, työrauhasta, kouluväkivallasta ja sen ennaltaehkäisemisestä. Tutkimuskysymykset ovat 1) Miten kuraattorit ja rehtorit ymmärtävät kouluväkivallan? 2) Mitä rehtorit ja kuraattorit ajattelevat koulunsa työskentelyilmapiiristä ja työrauhasta? 3) Miten koulussa voidaan ennaltaehkäistä oppilaiden välistä kouluväkivaltaa? Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla viittä yläkoulun koulukuraattoria ja rehtoria. Koulut valittiin yhdestä Etelä-Suomen kaupungista oppilasmäärien perusteella. Tutkimuksessa on käytetty parihaastattelua, joten haastatteluun osallistui koulun rehtori ja kuraattori. Haastattelussa käytettiin teemahaastattelua. Teemoja oli yhteensä viisi ja jokaisen teeman kohdalla oli 3-5 kysymystä. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Aineistomenetelmänä on käytetty sisällönanalyysia. Tutkimuksessa kuraattorit ja rehtorit määrittelivät kouluväkivallaksi fyysisen ja psyykkisen väkivallan. Kouluväkivallan ja kiusaamisen välillä ei koettu selkeää eroa. Kiusaaminen ajateltiin pitkäkestoiseksi ja psyykkisesti raskaaksi. Kuraattorit ja rehtorit ottivat esille myös oppilaiden sukupuolten erot kouluväkivallasta. Psyykkinen väkivalta koettiin yleisempänä tyttöjen kuin poikien välillä, kun taas fyysinen väkivalta yhdistettiin poikiin. Kuraattorien ja rehtorien mukaan työskentelyilmapiirin ja työrauhaan vaikuttavat hyvin monet asiat, kuten oppilaiden kaverisuhteet, kotitilanteet, viihtyvyys koulussa ja säännölliset aikataulut. Kouluväkivallan ennaltaehkäisyssä tärkeänä asiana pidettiin oppilaan kanssa keskustelemista. Kuraattorit ja rehtorit mainitsivat ennaltaehkäisevinä toimenpiteitä muun muassa kasvatuskeskustelut, erilaisten ryhmien muodostamiset, luokkajaot ja luokkien ryhmäyttämiset. Tutkimuksen perusteella kouluissa tarvitaan enemmän keskustelua kouluväkivallasta ja kiusaamisesta sekä kaikkien koulun ihmisten vaikutuksesta koulun työskentelyilmapiirin. Tutkimus osoittaa, että kouluissa toteutetaan ja kehitetään kouluväkivallan ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä, mutta toisaalta ennaltaehkäisyä voitaisiin korostaa yhä enemmän.