Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Törnqvist, Linda"

Sort by: Order: Results:

  • Törnqvist, Linda (2022)
    Mål. Syfte med denna studie var att ta reda på hur elever i årskurserna 5–6 upplever gruppdynamikens inverkan på studiemotivationen. Tidigare forskning visar att en grupp som består av motiverade och positivt inställda elever har en positiv inverkan på lärandet. Gruppdynamik är också i en central roll för gruppens trivsel, hur gruppmedlemmarna samarbetar och presterar. Studien tangerar även elevers upplevelser och åsikter om en bra gruppdynamik, deras egen studiemotivation och skoltrivsel i både skolan och den egna klassen. Metoder. Studien har gjorts i form av en kvalitativ intervjustudie. I studien deltog fem (5) grundskoleelever från ett lågstadie i södra Finland. Materialet för studien samlades in genom semi-strukturerade intervjuer. Materialet har först transkriberats och sedan analyserats enligt grunderna för en tematisk analys. Resultat och slutsatser. Studiens resultat visar att eleverna upplever att vänner både i skolan och den egna klassen påverkar positivt på deras skoltrivsel. De lyfter fram att de har gemensamma intressen med klasskompisar och alla blir accepterade som de är. Gällande studiemotivationen ansåg alla deltagare att de drivs an en inre motivation. Deras största motivationsfaktor är att få lära sig. Resultaten visar även att alla deltagare tycker att de har en bra gruppdynamik i klassen, och de anser att en bra gruppdynamik är viktigt. Eftersom alla ansåg sig ha en bra gruppdynamik i klassen, var ingen av den åsikten att gruppdynamiken har en negativ inverkan på studiemotivation. Till motsats lyfte eleverna fram att en bra gruppdynamik gör det lättare att fokusera på det relevanta och att lära sig, i stället för att behöva grubbla över stämningen i klassen.