Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Talonen, Hanna"

Sort by: Order: Results:

  • Talonen, Hanna (2013)
    Tutkielmassa tarkastellaan nuorten asenteita päihteisiin ja päihdekasvatukseen. Tavoitteena oli tutkia 9.-luokkalaisten antamaa merkitystä EHYT ry:n Hubu-päihdekasvatusmenetelmälle heidän omien päihteisiin liittyvien asenteidensa suhteen. Ehkäisevä päihdetyö määritellään tutkielmassa Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Stakesin (nyk. THL) määritelmän mukaisesti pyrkimykseksi parantaa ja ylläpitää terveyttä, hyvinvointia ja turvallisuutta edistämällä päihteettömiä elintapoja, ehkäisemällä ja vähentämällä päihteiden haittavaikutuksia sekä parantamalla päihdeilmiön ymmärrystä ja hallintaa. Tutkimus on laadullinen. Aineisto koostuu pääkaupunkiseudulla sijaitsevan koulun 9.-luokkalaisille tehdyistä neljästä fokusryhmähaastattelusta ja kuudesta yksilöhaastattelusta. Tutkimukseen osallistui yhdeksän tyttöä ja kymmenen poikaa syksyllä 2012. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla. Tuloksista ilmenee, että oppilaat pohtivat päihteiden käytön seurauksia ja sitä, mitä muut ajattelevat ja tekevät. He puntaroivat päihteiden käytöstä kertomisen ja vaikenemisen välillä. Päihdekasvatuksen merkitys liittyy siihen, kuka oppilaille puhuu ja miten. Mahdollisuus nivoa ehkäisevä päihdetyö koulun arkeen ja moninaisiin oppiaineisiin on vielä pitkälti hyödyntämättä. Tutkimuksen perusteella Hubu-päihdekasvatusmenetelmä pyrkii vaikuttamaan alaikäisten mielikuviin yleisistä käyttäytymissäännöistä ja päihteiden käytön vaikutuksista sekä heidän ikätovereidensa asenteista. Koska oppilaat ja heidän lähtökohtansa ovat erilaisia, päihdekasvatus onnistuu parhaiten, jos he osallistuvat erilaisiin toimintamuotoihin eri ympäristöissä ja kokoonpanoissa. Myönteisten mielikuvien luominen nuorisosta sekä heidän itsetuntonsa tukeminen ja sosiaalisten taitojensa kehittäminen johtaa pysyvämpään ja vahvempaan muutokseen heidän asenteissaan päihteisiin ja päihdekasvatukseen kuin pelkkä aine- ja haittakeskeinen dialogi ja tiedonvälitys. Päihdekasvatuksen merkityksen mittaaminen on tärkeää, vaikka tulosten analysoiminen tehokkaasti ja tarkasti on vaikeaa. Yksityiskohtainen käsikirja päihdekasvatusmenetelmästä ja sen noudattaminen parantaisivat menetelmien tarkoituksenmukaista toteutumista ja oppilaiden tasa-arvoista asemaa.