Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Talvio, Anna-Maria"

Sort by: Order: Results:

  • Talvio, Anna-Maria (2014)
    Toimittajiin kohdistuu erilaisia ulkopuolelta tulevia painostus-, vaikutus- ja suostutteluyrityksiä. Tutkimuksessa pohditaan ilmiötä, josta tutkimuksessa käytetään käsitettä toimittajan itsesensuuri. Siinä käsitellään suomalaisissa sanomalehdissä työskentelevien toimittajien kokemuksia journalistisesta työstä sekä siihen vaikuttavista asioista, kuten toimittajien työssään mahdollisesti kokemista rajoituksista. Tutkimuksella halutaan selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat journalistin autonomiaan sekä minkälaisissa tilanteissa toimittajat harjoittavat itsesensuuria. Mörän liaanimalli toimii tutkielman teoreettisena viitekehyksenä. Tutkimus toteutettiin survey-metodilla eli kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisenä lomakekyselynä 31.5.–20.6.2013. Se muodostuu Suomessa 1–7 kertaa viikossa ilmestyvien printtisanomalehtien kirjoittavien toimittajien vastauksista lomakekyselyyn. Vastaajat ovat Suomen Journalistiliiton jäseniä. Kysely toteutettiin sähköpostin kautta tavoiteperusjoukolle (N=1882) lähetettynä lomakekyselynä. Määräaikaan mennessä kyselyyn vastasi 380 toimittajaa. Heistä 218 oli naisia ja 162 miehiä. Tutkimuksesta selviää, että monet toimittajat ovat jättäneet tekemättä asioita seurausten pelossa. Vastaajien mukaan pelättävät seuraukset voivat kohdistua toimittajaan itseen, jutun kohteeseen tai lähteeseen, sekä toimittajan läheisiin tai työnantajaan. Joka neljäs toimittaja on seurausten pelossa jättänyt jutun tekemättä. 35 prosenttia vastaajista on tietoisesti välttänyt uutisoinnin arvoisen jutun tekemistä tai julkaisua. Vastaajista 67 prosenttia on joskus pelännyt juttunsa seurauksia. Kyselytutkimukseen vastanneista ikävää palautetta uransa aikana oli saanut 98 prosenttia. Joka viides toimittaja on saanut vihapostia. Vastaajista 51 prosenttia ei anna toimituksen ulkopuolisille tahoille (omistajat, mainostajat, viranomaiset ja lähteet) oikeutta ohjata journalistisia sisältöjä. Vastaajista 40 prosenttia on sitä mieltä, ettei esimiehillä ole oikeutta ohjata journalistisia sisältöjä. 8 prosenttia vastanneista on sitä mieltä, että omistajat voivat ohjata lehden journalistista sisältöä. Vastaajista 99 prosenttia on sitä mieltä, ettei mainostajilla ole oikeutta ohjata journalistista sisältöä. Tutkimus osoittaa, että pelko erilaisista seurauksista vaikuttaa siihen, miten toimittajat kirjoittavat juttujaan. Journalistisilla ratkaisuilla ja eettisellä pohdinnalla on tässä suuri merkitys, mutta itsesensuuria harjoitetaan myös. Toimittajat vaikenevat tärkeistä asioista maassa, jossa sananvapaus kuuluu perusoikeuksiin. Sukupuolella näyttäisi olevan merkitystä siihen, kuinka paljon toimittajat pohtivat juttujensa seurauksia. Naiset vaikuttavat suhtautuvan varovaisemmin eri aiheisiin ja pelkäävät juttujensa seurauksia miehiä enemmän. Tutkimuksen mukaan ulkopuoliset tahot, kuten ilmoittajat tai lukijat, pyrkivät vaikuttamaan journalistisiin sisältöihin.