Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tenhunen, Mikael"

Sort by: Order: Results:

  • Tenhunen, Mikael (2016)
    Oppikirjoilla on kiistaton rooli opettamisessa, opettajan tukena ja oppilaan arjessa. Merkittävän roolinsa takia oppikirjojen täytyy sisältää faktaan perustuvaa tietoa oppiaineesta riippumatta. Englannin kielen oppikirjoja on jo pitkään arvosteltu niiden yksipuolisesta tavasta ilmentää englanninkielistä kulttuuria. Valtavan puhujamääränsä takia englanninkielistä kulttuuria ei välttämättä ole edes enää olemassa, vaan se on monien eri kulttuurien summa (ks. esim. Kumaravadivelu 2008, Weninger & Kiss 2013). Oppikirjatutkimus on pitkään perustunut erilaisiin sisällönanalyyseihin, jotka vaativat tutkimusmateriaalin jäykkää kategorisointia. Tämän takia uusille joustaville tutkimusmenetelmille on selkeä tarve (ks. esim. Weninger & Kiss 2013). Tutkielma hyödyntää oppikirjatutkimuksessa harvoin käytettyä teoriaa: merkkioppia eli semiotiikkaa. Tutkielman oletusarvona on, että oppikirjojen sisältöön täytyy liittää myös provosoivia yhteiskunnallisia aiheita sekä tehtäviä, jotka ohjaavat opiskelijoita keskustelemaan näistä aiheista. Tutkielmassa selvitettiin, miten englanninkielinen maailma, yhteiskunnalliset aiheet ja suomalainen kulttuuri esitetään oppikirjoissa. Semiotiikan avulla voitiin pohtia oppikirjojen luomaa todellisuutta, ja tarkastella oppikirjatekstien ja -tehtävien johdonmukaisuutta. Tutkielmassa analysoidaan On Track-oppikirjasarjan kolmea ensimmäistä kurssikirjaa, jotka perustuvat uuteen lukion opetussuunnitelmaan (2015). Tutkimustulokset osoittavat, että oppikirjoissa ei käsitellä englanninkielistä kulttuuria globaalina ilmiönä. Vaikka yksinomaan Britanniaa käsittelevä oppikirjasisältö on laajalti todettu riittämättömäksi, nämä modernit oppikirjat eivät vastaa näitä tutkimustuloksia. Oppikirjat sisältävät runsaasti epämääräisiä toteamuksia kulttuureista ja käytännöistä. Useimmissa tapauksissa näihin toteamuksiin ja ilmiöihin ei kuitenkaan paneuduta syvemmin. Tulokset osoittavat myös, että oppikirjoissa esiintyy runsaasti sukupuoleen kohdistuvia olettamuksia, joita tekstisisältö ja niitä tukevat valokuvat vahvistavat ja ylläpitävät.