Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tiilikainen, Johanna"

Sort by: Order: Results:

  • Tiilikainen, Johanna (2018)
    Tiivistelmä/Referat - Abstract Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millä tavalla tiedonkäyttö sekä asiantuntijatieto näyttäytyvät tasa-arvoisen avioliittolain ympärille kietoutuvassa poliittisessa päätöksenteko- ja lainvalmisteluprosessissa. Pyrkimyksenä on selvittää, millä tavalla polittiset päättäjät argumentoivat yhteiskunnallisen muutostarpeen tai perinteisen avioliittoinstituution säilyttämisen puolesta ja minkälaista tietoa päättäjät omien kantojensa perusteluissa käyttävät. Samalla tarkastelussa kiinnitetään huomiota asiantuntijuuden määrittymiseen kysymyksessä, joka kietoutuu vahvasti eettisiin sekä moraalisiin lähtökohtiin. Tutkielman aineistona on käytetty lainmuutosprosessin aloittanutta, vuonna 2013 eduskuntaan saapunutta kansalaisaloitetta, aloitteen pohjalta laadittua lakivaliokunnan mietintöä, sekä mietinnön valmisteluvaiheessa kuultuja asiantuntijalausuntoja. Aineistona toimivat myös kansalaisaloitteen ja lakivaliokunnan mietinnön pohjalta käydyt, eduskunnan täysistuntojen pöytäkirjoihin kirjatut keskustelut. Tutkielmassa aineistoa on lähestytty laadullisen sisällönanalyysin avulla. Avioliittolain muutosta tarkastellaan prosessiluontoisesti ja sitä kuvataan käsittelyn etenemisen mukaisena jatkumona. Aineiston erittelyn perusteella pyritään muodostamaan kokonaisuus, jossa päättäjien argumentit sekä perustelut on sidottu osaksi asiantuntijalausuntoja sekä samalla myös laajempaa yhteiskunnallista kontekstia. Lakiuudistuksen lähtökohtaisena erityispiirteenä ilmenevät sen alkuunsaattaminen kansalaisaloitteen kautta sekä sen sisältöön vahvasti liittyvä arvokysymys. Aineiston perusteella päättäjien kantojen perustelut olivat vahvasti liitoksissa henkilökohtaisiin arvoihin ja näkemykset ilmensivät kahta erilaista historia- ja maailmankuvaa. Avioliittoinstituution muuttamista vastustavat näkemykset kietoutuivat kristilliseen maailmankatsomukseen, jonka perusteluissa vedottiin yhteiskunnan jatkuvuuteen sekä biologiaan ja luontoon. Tässä yhteydessä keskeiseksi teemaksi nousi myös lapsen oikeus kahteen eri sukupuolta olevaan vanhempaan. Uudistusta kannattavien päättäjien perustelut taas nojautuivat näkemyksiin ihmisoikeuksista ja tasa-arvosta. Tältä osin perusteluina käytettiin ihmisoikeussopimuksia sekä syrjimättömyyden vaadetta. Asiantuntijuuden käsite näyttäytyi prosessissa melko häilyvänä, sillä kuulemisissa ei tehty eroa asiantuntijuuden ja asianosaisuuden välillä. Asiantuntijoina kuultiin niin uskontokuntien kuin tieteenedustajia, ja näin ollen myös lausuntojen näkemykset sekä sisällöt poikkesivat vahvasti toisistaan.
  • Tiilikainen, Johanna (2015)
    Objectives. Health Education has been a subject within the general studies group of exams in the matriculation examination, since spring 2007. The exam has been criticized for being easier than other subjects offered, and has gained a reputation with the students for being a subject in which they can obtain good grades with comparatively little effort, to other subjects. In the upper secondary school curriculum, the subject of sex education is integrated into health education. This study examines how the knowledge provided by formal learning, is in addition supplemented by knowledge gained from informal learning and incorporated into the students answers for the Health Education matriculation examination. The aim of this study is to find out what kind of information the candidates' answers are reflecting: is the used knowledge based on formal knowledge and sex education or informal learning. Methods. The research approach of this study was qualitative. The research data consisted of 66 essays completed as test answers in the 2011 matriculation examination for Health Education, within the general studies group of subjects. The task for the candidates was to explain the changes in Finnish sexual culture in the last four decades. The data was analyzed by qualitative content analysis, which was guided by the theory and the collected qualitative material. Results and conclusions. The results showed that in the research data, the knowledge based on informal learning was more obvious than information provided by formal learning. In the result section, essays were divided into two different categories based on candidate's scores. 73% of all responses were placed in the lower rating category. From these responses, only 31% expressed information based on formal learning. The unifying feature of the informal learning based explanations was an attempt to argue the changes in sexual culture with personal opinions, incorrect interpretations and incorrect information.