Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tikkanen, Satuanna"

Sort by: Order: Results:

  • Tikkanen, Satuanna (2012)
    Tutkielmassa tarkastellaan ilmaisuutislehti Metroa mediatuotteena. Lehden liiketoimintamallia ja yleisöjen muodostumista pyritään ymmärtämään lähdekirjallisuuden kautta, jonka avulla Metro kytketään osaksi 1990-luvulla syntynyttä ilmaisuutislehtien genreä, mutta pääpaino on lehden sisällössä. Sitä tarkastellaan journalismin viimeaikaisten muutosten, etenkin kaupallistumisen kontekstissa. Tutkielma pyrkii vastaamaan siihen, millaista sisältöä Metro tarjoaa lukijalleen. Tutkielman aineistona ovat Metron suomalaisen painoksen lokakuussa 2010 ilmestyneet numerot. Niitä on analysoitu määrällisen sisällön erittelyn ja laadullisen lähiluvun menetelmin. Määrällisessä sisällön erittelyssä on käytetty erillisiä luokittelurunkoja lehden toimitukselliselle aineistolle ja lukijoiden lähettämästä aineistosta kootulle tekstiviestipalstalle. Numeroita aineisto on koodattu luokittelurungon avulla ja tuloksia on esitetty sanallisesti, taulukoin ja kuvioin. Metrossa on määrällisen sisällön erittelyn perusteella juttuja monipuolisesti eri aihepiireistä. Koska useimmat jutut ovat lyhyitä, lehti on kuin lyhennelmä perinteisestä sanomalehdestä. Suuri osa lehden sisällöstä on hankittu uutistoimistoilta. Omaa toimituskuntaa Metrolla on paikallisten uutisten tuottamista varten, ja ne ovatkin melko näkyvästi esillä lehden sivuilla. Lehden toimituksellinen sisältö koostuu pääosin uutisista, ja muita juttutyyppejä on vähän. Kaupallisesti turvalliset keskitien aihevalinnat näkyvät etenkin urheilu- ja kulttuuriaineistossa. Metron lyhytlehtiformaattiin sopii myös tekstiviestipalsta, joka korvaa perinteisen yleisönosaston. Lehti julkaisee lukijoiden lähettämiä viestejä suositulla palstalla, jossa varsinaista keskustelua ja ajatusten vaihtoa kuitenkin muodostuu rajallisesti. Muuta mielipideaineistoa Metrossa on niukasti, ja lehti itse sanoutuu irti kantaaottavuudesta. Lukukokemuksena Metro poikkeaa niin perinteisestä sanomalehdestä kuin iltapäivälehdistäkin. Lehti noudattelee omaa sisältökonseptiaan, jolla pyritään tavoittamaan riittävä määrä yleisöä, jotta lehden mainosrahoitteinen ilmestyminen on turvattu. Metron lukemalla saa jonkinlaisen yleiskuvan päivän uutisaiheista, mutta tarkempaa tietoa haluavan lukijan tulee etsiä sitä muualta. Lehti on löytänyt itselleen paikan suomalaisessa mediamaisemassa olemalla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Saman genren kilpailijoita sillä ei tällä hetkellä ole, mutta useat uudet median käyttötavat luovat Metrolle haasteita kilpailussa lukijoiden huomiosta ja ajasta. Koska Metro tarjoaa lukijalle pääosin sellaista aineistoa, jota löytää maksutta muualtakin, jää nähtäväksi, kuinka pitkäikäiseksi ilmaisuutislehden tarina Suomessa muodostuu.