Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ylönen, Joonas"

Sort by: Order: Results:

  • Ylönen, Joonas (2024)
    Tutkielmani toimii aatehistoriallisena esityksenä Jean-Jacques Rousseaun käsitteestä yleistahto. Lähteenäni käytän ensisijaisesti Rousseaun Emilé-, Eriarvoisuudesta-, Tunnustuksia- ja Yhteiskuntasopimuksesta-teoksia. Laajennan argumentaatiotani hyödyntämällä muiden Rousseau-tulkitsijoiden aikaisempia esityksiä. Lisäksi kontekstualisoin Rousseaun yhteiskuntasopimusajattelua vertaamalla sitä Thomas Hobbesin vastaavaan. Käsittelen tutkielmassani luonnontilaisen ihmisen olotilaa, sekä Rousseuan kuvailemaa ihmisen asteittaista yhteiskunnalliseen olotilaan siirtymisprosessia. Luonnontilainen ihminen on esisosiaalinen ja esijärjellinen, mutta määräytyy itsestään käsin, omaten kyvykkyyden tyydyttää rajatut tarpeensa samalla ammentaen nautintoa olemassaolontunteestaan. Ollen täten täysin vapaa. Yhteiskunnallinen ihminen on riippuvainen muista ihmisistä, niin rikkaana kuin köyhänä. Yhteiskunnallinen ihminen kärsii sielullisesta ristiriidasta, kun hän haluaisi toimia toisin kuin joutuu toimimaan, jolloin hän ei ole vapaa. Tulkitsen yleistahdon käsiteen toimivan Rousseaun moraalipsykologian ja yhteiskuntafilosofian kohtauspaikkana, jossa yleistahdon käsite toimii käytännöllisimpänä mahdollisena ajateltavissa olevana ajatuksena, jonka johdattamana yhteiskunnallinen ihminen voi saavuttaa sielullisen tasapainonsa uudelleen yhteiskunnallisessa tilassaan. Argumentoin Rousseuan pyrkivän korostamaan myös yhteiskunnallisessa tilassa olemassaolon tunteen merkitystä, minkä takia myös vapaus on niin tärkeää. Tulkinnalleni omaleimaisena piirteenä toimii kuitenkin eriarvoisuuden merkityksen korostus. Ihminen on luonnontilassa eriarvoinen, mutta eriarvoisuudella ei ole merkitystä. Sosiaalisuus tuo eriarvoisuuden esiin, mikä muuttuu yhteistoiminnan kannalta ongelmalliseksi. Vaikka laki onkin nostettu ihmisten yläpuolelle kohdellen kaikkia yhtäläisesti, ilmenee todellisuudessa tilanteita, joissa äärimmäisen eriarvoisuuden ruumiillistumana jopa orjuus voi Rousseaun mukaan olla hyväksyttävää, mikäli vain sielullinen harmonia kyetään valtaosalle ihmisistä palauttamaan. Näin ollen sosiaalisuuden, eriarvoisuuden ja vapauden keskinäinen jännite nivoutuvat tutkielmassani tiiviisti toisiinsa.