Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Viestintä"

Sort by: Order: Results:

  • Lehtinen, Outi (2018)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan työntekijöiden hyödyntämistä työnantajabrändin rakentamisessa. Aihetta lähestytään affektiivisuuden näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitetään, millaista affektiivista työtä työntekijät tekevät organisaation työnantajabrändin rakentamisessa. Organisaatiot panostavat aiempaa enemmän houkuttelevan työnantajamielikuvan rakentamiseen työnantajabrändäämisen keinoin. Houkutellakseen työntekijöitä organisaatiot viestivät siitä, mitä ne tarjoavat työntekijöille ja hyödyntävät työntekijöitään rekrytointiviestinnässä organisaation kasvoina. Tutkimusaineisto koostuu kolmen esimerkkiorganisaation 14:sta uratarinavideosta eli rekrytointiviestintävideoista, joissa organisaatioiden työntekijät kertovat kokemuksistaan työsuhteesta organisaatiossa. Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineistoa on analysoitu teemoittelun sekä diskurssianalyysin avulla, affektiivis-diskursiivisella menetelmällä. Analyysin ensimmäisessä vaiheessa tutkimuksessa tarkasteltiin, mistä työntekijät uratarinavideoilla puhuvat. Toisessa vaiheessa tarkasteltiin, millaista affektiivista työtä työntekijät tekevät työnantajabrändin rakentamisessa. Affektiivisesti latautuneita kohtia peilattiin työnantajabränditeoriassa esitettyihin työnantajabrändin persoonallisuuden piirteitä kuvaaviin symbolisiin ominaisuuksiin. Tämän perusteella muodostettiin uratarinavideoilla työntekijöiden esimerkillistämät symboliset ominaisuudet. Tutkimustulosten perusteella uratarinavideoilla työntekijät tuovat puheessaan esille työsuhteeseen liittyviä ominaisuuksia. Tutkimuksessa ilmeni neljä erilaista toistuvaa teemaa, jotka ovat työn mielekkyys, kehittäminen ja kehittyminen, yhteisöllisyys sekä muutos. Työntekijöiden kautta ilmenneitä symbolisia ominaisuuksia ovat vilpittömyys, innostuneisuus, iloisuus, pätevyys ja vaativuus. Symbolisten ominaisuuksien vaikuttavuutta työntekijät vahvistavat affektiivisella työllä. Uratarinavideoilla työntekijät luovat affekteja, jotka potentiaalisesti herättävät affektiivisia reaktioita uratarinavideoita katsovissa potentiaalisissa työntekijöissä. Affektiivinen työ ilmeni työntekijöiden puheessa, ilmeissä, tunnereaktioissa, eleissä ja puheäänessä. Puheessa työntekijät tuottivat affektiivisuutta affektipitoisilla sanoilla sekä puhumalla affektiivisia reaktioita herättävistä aiheista. Työntekijät tekevät affektiivista työtä avaamalla henkilökohtaisia ajatuksiaan, kokemuksiaan ja tunteitaan. Työntekijöiden affektiivinen työ organisaatioiden työnantajabrändin rakentamisessa heijastaa laajempaa ilmiötä, jossa tavalliset ihmiset ovat astuneet julkisuuden areenoille esimerkiksi todellisuustelevision ja sosiaalisen median kautta. Myös tunteiden esille tuonti on lisääntynyt. Affektiiviseen työhön suhtaudutaan kriittisesti, mutta sillä on nähty olevan positiivisia seurauksia sen rakentaessa kollektiivista subjektiivisuutta ja sosiaalisuutta. Uratarinavideoilla työntekijöiden tekemää affektiivista työtä voidaan pitää monitulkintaisena.
  • Simberg, Nina (2012)
    This research examines the flow of African foreign news in two Namibian and two Tanzanian newspapers. The materia] consists of 1424 foreign news articles from two privately and two government owned newspapers in Namibia and Tanzania. The objective of the research is to study what African foreign reporting is like in twoNamibian and two Tanzanian newspapers and how extensive it is. In addition differences and similarities between the countries and the four newspapers are examined. The research also clarifies how African foreign news coverage in Namibia and Tanzania fits into patterns found in previous international news flow research. News flow within Africa is interesting to study because of a strong feeling of African common identity and unity but also because foreign news can affect our worldview. News flow within and into Africa is in this paper studied with the starting point in theories of media imperialism, globalization and in the light of the heated political debate about a New World Information and Communication Order during the 1970s and 1980s. News values and determinants found in research in international news flow are also summarized. African foreign news within Africa is examined with a quantitative content analysis, which is based on an extensive foreign news flow study conducted by UNESCO in 1979. In addition, semi -structured interviews with one editor from each of the examined newspapers have been added to provide explanations and depth to the results. The results show that news flow in these two Sub-Saharan African countries still follow many of the old patterns found in studies from the 1960s onwards. Nevertheless, the flow of international news into Africa has shifted its focus from Western Europe and USA to Asia. Inside the continent the own geopolitical region is still covered most. Topics such as international and domestic politics as well as economic news are covered largely both within and outside Africa. Large international news agencies still play an important role in covering events within Africa. Some alternative sources are, nevertheless, used more frequently especially in feature stories. News from other developing regions in the world is scarce in the examined material. Interestingly, the ownership structure of the four newspapers does not seem to affect the content of foreign African news and the differences between the two examined countries are also relatively small.
  • Tissari, Emmi (2019)
    Tiedekunta - Fakultet - Faculty Valtiotieteellinen tiedekunta Laitos - Institution - Department Sosiaalitieteiden laitos Tekijä - Författare - Author Emmi Tissari Työn nimi - Arbetets titel Aitouden alleviivattu esittäminen – Strateginen profiilityö ja aitouden rakennuskäytännöt Instagramissa Oppiaine - Läroämne - Subject Viestintä Työn laji - Arbetets art - Level Pro gradu -tutkielma Aika - Datum - Month and year Toukokuu 2019 Sivumäärä - Sidoantal - Number of pages 121 + 8 Tiivistelmä - Referat - Abstract Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen, kuinka ammattibloggaajat rakentavat ja käyttävät aitoutta Instagram-minäesityksissään. Tutkielma käsittelee sitä, kuinka aitoutta tuotetaan kaupallistuneessa ja editoinnin käytännöille nojaavassa palvelussa. Eräs keskeisistä sosiaalisen median tutkimuksen kysymyksistä liittyy minäesityksen käytäntöjen ja aitouden ylläpitämisen haasteisiin. Tutkielma osallistuu ajankohtaiseen ja toistuvaan julkiseen keskusteluun sosiaalisen median aitoudesta. Tutkielman viitekehys on sosiologis-filosofinen, nojaten Zygmunt Baumanin, Anthony Giddensin, Lionel Trillingin ja Erving Goffmanin käsityksiin minuuden aitouden rakentumisesta. Hahmotan aitouden sosiaalisena konstruktiona, joka saa merkityksensä subjektiivisesti. Lähestyn sosiaalista mediaa ensinnäkin jaettuna sosiaalisena kulttuurina, toisekseen käytäntöinä. Menetelmällisesti yhdistelen kategoria-analyysiä sekä kriittistä lähilukua ja -katsomista. Tutkimusalustana toimii sosiaalisen median palvelu Instagram, jossa bloggaajat jäsentävät minuuttaan verbaalisin ja visuaalisin keinoin. Monimuotoisen ja editoitavan sisällön jakamiseen keskittynyt Instagram on tutkimusalustana metodologisesti haastava, mutta muodostuu merkittäväksi tutkimuskohteeksi, sillä palvelussa tapahtuu paljon jokapäiväistä sosiaalista toimintaa ja identiteetin rakentamista. Tutkimusaineisto koostuu kymmenen (10) Instagram-profiilin päivityksistä, 12 kuukauden ajalta. Tutkimusjoukon valinta on käyttäjätileihin, eli ryhmään identifioitumiseen perustuva. Aitouden rakennuskäytäntöjä ja tietoisen profiilityön käytäntöihin liittyviä ristiriitaisuuksia paikantamalla analyysistä nousee neljä (4) aitouden tuottamisen kategoriaa, sekä kaksitoista (12) alakategoriaa. Analyysin perusteella Instagram-profiilit muodostuvat minuuden strategisen esittämisen areenoiksi, joilla aitous on omaksuttu tuotannon käytännöksi. Aineiston perusteella päädyn tulokseen, että aitoutta tuotetaan pääasiallisesti korostamalla sen olemassaoloa. Toisaalta analyysissä käy ilmi, että aitoutta halutaan myös itserefleksiivisesti suojella. Tutkielman toinen löydös onkin, että aitoutta tuotetaan kahdella vastakohtaisella tavalla: laskelmoidusti ja norminvastaisesti. Työn kolmas löydös on, että aitoutta korostetaan erityisesti mainossisältöjen yhteydessä. Tulos viittaa aitouden tietoiseen tuotteistamiseen ja asettuu ristiriitaan toiminnalle itsesääntelynomaisen aidon kaupallisuuden periaatteiden kanssa. Analyysin perusteella vaikuttaa siltä, että aitoutta kaupallistetaan tavalla, joka sulauttaa yhteen autenttisuuden ja markkinalogiikan käytäntöjä. Johtopäätöksenä totean, että sisällöntuottajien ammatillisen uskottavuuden näkökulmasta on tarpeen tarkastella ja uudelleen määritellä aidon kaupallisuuden käytäntöjä. Aineistoni valossa avoimuuteen ja läpinäkyvyyteen pyrkiviä yhtenäisiä toimintakäytäntöjä tarvitaan. Avainsanat – Nyckelord - Keywords Instagram, aitous, sosiaalinen media, kulutuskulttuuri, eksistentialismi, postmoderni minuus, kriittinen lähiluku, kategoria-analyysi Säilytyspaikka - Förvaringsställe - Where deposited Muita tietoja - Övriga uppgifter - Additional information
  • Pennanen, Tiiamari Kaija (2014)
    Työssä tutkitaan metaforatutkimuksen ja kuvan kieliopin avulla puolueiden representaatioita Suomen Kuvalehden artikkelisarjassa ja tarkastellaan niiden kautta keskustelua politiikan medioitumisesta. Aineistona on Suomen Kuvalehden ennen eduskuntavaaleja 2011 julkaisemat artikkelit Kokoomuksesta, Keskustasta, Sosiaalidemokraattisesta Puolueesta ja Perussuomalaisista. Tutkimuksen kohteena olevat artikkelit ovat ilmestyneet yhteiskunnallisessa murrostilanteessa. Vuoden 2011 eduskuntavaalien tulos muutti suomalaista politiikan kenttää ja puolueiden valtasuhteita merkittävästi. Artikkeleissa kuvataan puolueiden kehitysvaiheita ja nykytilaa yksittäisten poliitikkojen kautta. Tutkimuksessa kysytään, millaisina puolueet ja politiikka kuvataan ja tuotetaanko toisista puolueista suotuisampi kuva kuin toisista. Journalismin metaforien tutkimisen avulla voidaan päästä käsiksi siihen, millainen kielenkäyttö ja taustalla vaikuttavat ideologiat kehystävät politiikan diskurssia. Tutkimuksessa metaforat käsitetään kognitiivisen metaforateorian mukaisesti: ihmisten käsitysjärjestelmä on metaforinen ja metaforat vaikuttavat siihen, miten ympäröivän maailman ilmiöitä hahmotetaan. Teorian pääedustajat ovat George Lakoff ja Mark Johnson. Tutkimus on osa kriittisen kulttuurintutkimuksen perinnettä, jossa tekstejä pidetään merkityksen muodostamisen ja todellisuuden hahmottamisen keinoina sekä pyritään etsimään ja purkamaan niiden ideologisuutta. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan kansainvälistä akateemista keskustelua liittyen länsimaisten demokratioiden kriisiin ja politiikan medioitumiseen, mikä on jäljitettävissä laajempiin länsimaisten modernien yhteiskuntien kulttuurisiin muutoksiin 1900-luvulta lähtien, kuten individualisoitumiseen, teollistumiseen ja kapitalismiin. Tässä osiossa viitataan esimerkiksi sellaisiin yhteiskuntatieteilijöihin kuin Gianpietro Mazzoleni, Friedrich Krotz, Knut Lundby ja Erik Louw. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös suomalaisen poliittisen journalismin ja mediajulkisuuden kehitystä 2000-luvulle tultaessa. Tutkimusote on laadullinen tekstianalyysi. Tutkimuksen empiirisessä metafora-analyysissa on kaksi osaa. Ensimmäisessä osassa etsitään ja tunnistetaan politiikkaan liittyviä käsitteellisen tason metaforajärjestelmiä. Toisessa osassa analysoidaan sitä, millaisina henkilöinä puolueet on esitetty eli personifikaatiota sekä sitä, millaisina puolueiden edustajiksi valitut poliitikot eli puolueen metonymiat esitetään. Analyysiotteen muodostamisessa käytettiin esimerkkinä Iina Hellstenin ja Jonathan Charteris-Blackin metaforatutkimuksia. Tutkimuksen kuva-analyysi pohjautuu systeemis-funktionaalisen kieliteorian edustajien Gunther Kressin ja Theo van Leeuwenin kuvan kielioppiin, jossa kuvien rakenteen nähdään heijastelevan kuvien aiheiden, eli tässä tutkimuksessa poliitikkojen ja puolueiden, suhdetta yhteiskuntaan. Kuvan kielioppia soveltaen tutkimuksessa analysoidaan kuvamateriaalin ideationaalisia ja interaktiivisia prosesseja. Tutkimus osoittaa ensinnäkin, että politiikka kuvataan lähinnä kilpailuna ja yleisölle annetaan passiivisen sivustaseuraajan rooli. Toiseksi se osoittaa, että toisista puolueista tuotetaan edullisempi kuva kuin toisista. Kokoomus kuvataan positiivisimmin ja tuodaan lähimmäs katsojaa. Poikkeavasti käsitellään Perussuomalaisten puoluetta, joka jää hahmottumattomaksi ja epämääräiseksi. Artikkelit noudattavat medialogiikkaa ja niissä korostuu viihteellisyys ja henkilöt politiikan asiakysymysten kustannuksella. Artikkelit tarjoavat lukijalle median kehystämän ja rakentaman näennäisen pääsyn valtakunnan politiikan kulisseihin seuraamaan lähietäisyydeltä politiikan tekoa ja johtavien poliitikkojen toimintaa. Journalististen tekstien metaforisuuden ja kuvien rakenteen analysointi tarjoavat mielenkiintoisen lähestymistavan median rakentaman poliittisen todellisuuden tutkimiseen.
  • Roa Grisales, Mauricio (2011)
    The new paradigm of connectedness and empowerment brought by the interactivity feature of the Web 2.0 has been challenging the traditional centralized performance of mainstream media. The corporation has been able to survive the strong winds by transforming itself into a global multimedia business network embedded in the network society. By establishing networks, e.g. networks of production and distribution, the global multimedia business network has been able to sight potential solutions by opening the doors to innovation in a decentralized and flexible manner. Under this emerging context of re-organization, traditional practices like sourcing need to be re- explained and that is precisely what this thesis attempts to tackle. Based on ICT and on the network society, the study seeks to explain within the Finnish context the particular case of Helsingin Sanomat (HS) and its relations with the youth news agency, Youth Voice Editorial Board (NÄT). In that sense, the study can be regarded as an explanatory embedded single case study, where HS is the principal unit of analysis and NÄT its embedded unit of analysis. The thesis was able to reach explanations through interrelated steps. First, it determined the role of ICT in HS’s sourcing practices. Then it mapped an overview of the HS’s sourcing relations and provided a context in which NÄT was located. And finally, it established conceptualized institutional relational data between HS and NÄT for their posterior measurement through social network analysis. The data set was collected via qualitative interviews addressed to online and offline editors of HS as well as interviews addressed to NÄT’s personnel. The study concluded that ICT’s interactivity and User Generated Content (UGC) are not sourcing tools as such but mechanism used by HS for getting ideas that could turn into potential news stories. However, when it comes to visual communication, some exemptions were found. The lack of official sources amidst the immediacy leads HS to rely on ICT’s interaction and UGC. More than meets the eye, ICT’s input into the sourcing practice may be more noticeable if the interaction and UGC is well organized and coordinated into proper and innovative networks of alternative content collaboration. Currently, HS performs this sourcing practice via two projects that differ, precisely, by the mode they are coordinated. The first project found, Omakaupunki, is coordinated internally by Sanoma Group’s owned media houses HS, Vartti and Metro. The second project found is coordinated externally. The external alternative sourcing network, as it was labeled, consists of three actors, namely HS, NÄT (professionals in charge) and the youth. This network is a balanced and complete triad in which the actors connect themselves in relations of feedback, recognition, creativity and filtering. However, as innovation is approached very reluctantly, this content collaboration is a laboratory of experiments; a ‘COLLABORATORY’.
  • Denholm, Christopher (2017)
    The ordinary citizen’s role in visually reporting war zones has undergone a huge transformation with the emergence of new technologies and methods of distributing images. This Master’s thesis aims to examine whether traditional news organizations are embracing new methods of image gathering through their online news coverage. Based on a quantative content analysis over a two-year period, this paper investigates the use of amateur photography during the beginning of the Syrian conflict. The intentions of this study are to compare the use of amateur photographs of the Syrian conflict in three ‘quality’ British newspapers — The Guardian, The Telegraph and The Times. This study employed a detailed content analysis of all amateur and professional photographs relevant to the conflict during several flashpoints, with the following questions in mind: How did mainstream British news organisations use non-professional images in their visual coverage of the Syrian conflict? What impact did amateur images have on the framing of the conflict in relation to professional imagery? How did non-professional images reflect the violence of war frame in the online coverage of the conflict? Four key findings emerged from the content analysis: Firstly, non-professional images are still subjected to the well-established journalistic practice of gatekeeping. Secondly, amateur footage primarily focused on the violence of war frame and sought to humanise a distant conflict to the newspaper’s audience. Thirdly, the use of video screenshots has firmly established itself as a new source of image for both news agencies distributing images and the newspapers. Finally, non-professional photography demonstrated that all three newspapers avoided publishing excessively graphic content and maintained ethical and moral boundaries in their selection of amateur footage.
  • Polynczuk, Kinga Natalia (2013)
    This qualitative study adopts netnographic method to critically explore one of the social media, Pinterest, as a creative community for women. Creativity is not only a current buzzword, but also one of the most fundamental pillars of the modern world. Nowadays, creative industries are emerging as a one of the basic industries. In many instances, creativity becomes a professional currency and a foundation of identity. In addition, creativity becomes embedded into everyday life, also through the advancement and continuous use of social media and other digital platforms that lower the threshold for participation in creative activities. Thus, the meaning of creativity is constantly being altered. In this thesis, the concept of creativity describes in fact everyday creativity in its broadest delineation. This research focuses particularly on the act of providing media content to Pinterest, thereby creating unique collections of visual links. Community, in turn, translates into a group of people who participate in some online spaces, gathered primarily around some shared interest. Such an understanding of community does not imply the existence of any offline ties between its members. Within this framework, the research asks the major question about how creativity is mediated on Pinterest. The main question is followed by some more detailed sub-questions about affordances and constraints of Pinterest with regard to production, distribution and consumption of the content; the relations between creativity and consumption on Pinterest; and the ways in which the community of Pinterest is constructed. The research results in five major results: (1) on Pinterest, DIY and Crafts is an overarching category, embracing diverse and, at times, unconventional content; (2) Pinterest challenges and alters traditional understandings of creativity and creative activities in such a way that it does not call for any physical act of making; (3) creativity on Pinterest is intertwined with, and very often anchored in, consumption; (4) on Pinterest, crafts refer not only to creating external objects, but also to modelling bodies and forming skill sets of users; (5) creativity is a binder of the Pinterest community: it brought pinners together in the joint effort of pooling knowledge, and it was the ideal that each user seemed to connect with. The study is based on the volume of data obtained from Pinterest through participant observation. Participant observation, adapted to the circumstances of an online setting, is the core netnographic method of data collection. The data at hand were analysed through thematic analysis.
  • Asardag, Dilara (2016)
    This case study investigates how Angelina Jolie’s overall mediated persona is constructed as ideal in the media. Following this, there is an attempt to display what are the ideological implications, impact and consequences of this construction for the women in different strata of society by bringing an ideological discussion and critique to the analysis material. In addition to the concept of double entanglement provided by Angela McRobbie, where feminism to some degree transforms into a Gramscian common sense, as a theoretical framework, the concept of the neo-liberal entrepreneurial female subjectivity correlates well to the mediated persona of Angelina Jolie. Before moving onto the current conjecture of feminism in order to elaborate this concept of double entanglement and the post-feminist female figure’s relation with neo-liberalism, the different phases of second wave feminism will be presented. As its methodology, this case study adopts critical discourse analysis, which is a discourse analytical research that primarily studies the way social power, dominance and inequality are enacted, reproduced and resisted by text and talk in the social and political context (Van Dijk, 2001: 352). The selected media data for analysis stretches across a timeline of Angelina Jolie’s public presence, beginning from her journey to Cambodia as a self-transforming experience until the media coverage regarding the removal of her ovaries. Online magazine and newspaper interviews and articles are main sources of data for this case study. Results of the research show that there are different dimensions which most of the time integrate together in very prudent ways and construct Angelina Jolie’s subjectivity as ideal through the discourse of post-feminism. While this form of feminism is inclusive towards women belonging to middle and upper classes, it has the tendency to undermine women coming from underprivileged backgrounds.
  • Uotila, Otto (2013)
    Tässä tutkimuksessa tarkastellaan internetissä 2000-luvulla kehkeytynyttä anonyymia verkkokulttuuria. Kulttuuri syntyi kuvalaudoilla, jotka ovat keskustelupalstan tyylisiä internet-sivustoja, joiden käyttäjät ovat toisilleen anonyymeja. Suomalainen vastine maailman suurimmalle kuvalaudalle 4chanille on vuonna 2011 perustettu Ylilauta, jolla vierailee kuukausittain yli miljoona käyttäjää. Suosio perustuu sääntelemättömään ja nimettömään keskusteluun, joka tuottaa räävitöntä ja arvaamatonta sisältöä. Tutkimuksessa pohditaan sitä, millainen alusta Ylilauta on verkkokulttuurin toiminnalle sekä millaisia teemoja keskustelussa esiintyy. Lopulta tarkastellaan myös sitä, miten anonymiteetti vaikuttaa verkossa olemisen kokemiseen. Teoreettinen viitekehys sisältää ontologisen ja epistemologisen pohjan verkkokulttuurin tutkimiselle. Anonyymin yhteisön katsotaan olevan kasvoton joukko, joka ymmärtää olemisensa ryhmän kautta. Ontologinen pohdinta ammentaa Martin Heideggerin filosofiasta, jonka teoria kulminoituu Dasein-käsitteeseen. Daseinin avulla oleminen selittyy universaalin subjektin kautta, aivan kuin Ylilaudan käyttäjät ymmärtävät olemisensa anonyymina subjektina. Epistemologinen teoria perustuu Deleuzen ja Guattarin rihmaston käsitteelle. Ylilaudan ja internetin rakenne on kuin rihmasto, jossa informaatio liikkuu loputtomasti miljoonien anonyymien käyttäjien välillä. Rihmasto on vastakohta hierarkkiselle tietomallille, jossa informaatio liikkuu alhaalta ylöspäin ennalta määrättyjä polkuja pitkin. Tutkimusmetodina käytetään etnografiaa. Menetelmä tarkentuu netnografiaksi, joka on Robert Kozinetsin muotoilema osallistuvan havainnoinnin menetelmä internet-ilmiöiden tutkimiseen. Aineisto koostuu havainnoista, joita kerätään syksyllä 2012 seitsemän viikon aikana yhtenä päivänä viikossa. Lisäksi keskustelujen sisällöstä tehdään teemoittelua, jonka tuloksena on yhdeksän erilaista teemakategoriaa. Havainnoinnin eettisinä perusteina on verkkosivun julkisuus ja käyttäjien anonymiteetti. Vaikka havainnot perustuvat ihmisten teksteihin, ei niistä paljastu kirjoittajan identiteettiä. Tutkimustulokset johdetaan netnografialla tehdyistä havainnoista. Ylilaudan keskustelu koostuu viestiketjuista eli langoista. Langat vanhenevat nopeasti, sillä uusia lankoja perustetaan jatkuvasti. Ylilauta onkin kulttuurin alustana hektinen ja nopeasti muuttuva. Teemoittelun perusteella Ylilaudalla keskustellaan fokusoiduista teemoista, kysytään neuvoja ja jaetaan internet-sisältöä. Anonyymin verkkokulttuurin käyttäjät nimeävät itsensä Nyymeiksi. Käyttäjät eivät tiedä toisistaan mitään, sillä kirjoittajan alkuperä ei ole koskaan tiedossa. Autenttisuuden dilemmaksi kutsuttavaan ongelmaan on kehitetty Ylilaudalla mekanismeja, joilla kirjoittajan identiteettiä anonymiteetin takana pyritään selvittämään. Johtopäätöksenä anonyymin verkkokulttuurin nähdään edustavan postmodernia alakulttuuria, joka on täysin virtuaalinen, mutta sisältää silti kulttuurisia elementtejä kuten yhteisöllisyyttä, traditiota ja omaa kieltä. Anarkistinen alakulttuuri vastustaa sosiaalista mediaa ja internetin sääntelyä.
  • Korvenoja, Anna (2014)
    Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tutkia, miten yhdysvaltalainen kulttuuri näkyy Yhdysvaltojen julkishallinnon viestinnässä, joka koskee valtion toimia Afganistanissa 2000-luvulla. Pro gradussa tutkitaan Yhdysvaltojen kehitysavusta vastaavan organisaation USAID:n Afganistania koskevaa lehdistöviestintää. Lähtöoletuksena on että pääasiallisesti yhdysvaltalaiselle lehdistölle ja sitä kautta Yhdysvaltojen kansalaisille suunnattujen lehdistötiedotteiden yhtenä päämääränä on vakuuttaa kansalaiset Yhdysvaltojen toimien järkevyydestä Afganistanissa ja jopa kulttuurisia piirteitä hyödyntämällä hakea oikeutusta näille toimille. Tutkimuksessa käytetään teoriataustana ja tutkimusmenetelmänä kulttuurista diskurssianalyysia. Kulttuurisella diskurssianalyysilla viestinnästä pyritään löytämään kulttuurisesti tunnusomaisia tapoja, elementtejä ja merkityksiä. Tämän tutkimuksen tutkimuskysymyksenä onkin, miten USAID:n Afganistania koskeva lehdistöviestintä on rakentunut kulttuurisesti. Tarkentavia tutkimuskysymyksiä on kaksi: 1) Mitkä ovat USAID:n lehdistöviestinnän kulttuuriset elementit ja ominaispiirteet? 2) Millaisia kulttuurisia diskursseja USAID:n lehdistöviestinnästä on löydettävissä? Tutkimuksen aineistona on 25 USAID:n lehdistötiedotetta vuosilta 2007 ja 2008. Näitä aineistotekstejä analysoitiin diskurssianalyysille ominaiseen tapaan yksityiskohtaisesti tarkastellen ja huomioiden niihin vaikuttaneet eritasoiset kontekstit. Tässä työssä aineiston sosiokulttuuriseksi kontekstiksi määritellään Yhdysvaltojen humanitaarinen ulkopolitiikka ja siihen liittyvä arvomaailma sekä luonnollisesti Yhdysvaltojen toimet Afganistanissa 2000-luvulla. Välitason kontekstina, eli diskursiivisina käytäntöinä on yhdysvaltalainen viestintäkulttuuri ja eritoten yhdysvaltalainen julkishallinnon viestintä ja poliittinen suhdetoiminta. Kulttuurisiksi elementeiksi lehdistötiedotteista nousee koulutuksen, terveydenhuollon ja naisten aseman parantamisen tärkeys, viestinnän faktapitoisuus, talouden kehitys, edistys ja menestys, unikon viljelyn vastaisuus, tasa-arvo, yhteistoiminta ja valtauttaminen sekä Yhdysvallat johtajana. Kulttuurisiksi diskursseiksi aineistosta eroteltiin hyvän hallinnon diskurssi, uusliberalistinen diskurssi, edistysdiskurssi, valtauttamisdiskurssi sekä hegemoninen johtaja –diskurssi. Diskursseja voidaan selittää kulttuurisilla premisseillä, eli päätelmillä siitä, mitkä ovat viestinnän osapuolten yhteisiä, jaettuja käsityksiä ympäröivästä maailmasta. Tutkimuksessa löydettyjä kulttuurisia elementtejä ja diskursseja pystytään selittämään pääasiallisesti yhdysvaltalaiseen arvomaailmaan pohjautuvilla premisseillä sekä aineistoteksteihin vaikuttaneilla diskursiivisilla käytännöillä. Aineisto ilmentää tasapainoilua yhdysvaltalaisen julkishallinnon viestinnän ja poliittisen suhdetoiminnan eli PR:n välillä. USAID:n lehdistötiedotteet ovat julkishallinnon viestintää, mutta huomioiden niiden tavat vedota yhdysvaltalaiseen arvomaailmaan, voidaan niiden väittää olevan myös poliittista suhdetoimintaa. Tutkittujen tiedotteiden tarkoituksena on yhdysvaltalaisen kulttuurin mukaisesti palvella demokratiaa, mutta aineistosta ilmenevät useasti siihen vaikuttaneet diskursiiviset käytännöt - esimerkiksi se, että julkishallinnon viestintä tapahtuu aina poliittisilla areenoilla. Afganistanin 2000-luvun sota ja Yhdysvaltojen osallisuus siinä on väistämättä poliittinen kysymys, ja siten humanitaarisiin toimiin keskittyneen USAID:n viestintääkään ei pystytä irrottamaan sen poliittisesta kontekstista. Kulttuurinen diskurssianalyysi tutkimuksen teoriataustana ja analyysimenetelmänä mahdollisti aineistotekstien tarkastelun laajassa kulttuurisessa viitekehyksessä. Täten se toi tutkimukseen voimakkaan kulttuurisen sensitiivisyyden, jota useat muut diskurssintutkimuksen menetelmät eivät huomioi. Samalla se antoi uudenlaisia keinoja ja näkökulmia käsitellä julkishallinnon viestinnän tapoja vakuuttaa, selittää ja hakea oikeutusta poliittisille toimille.
  • Kalliola, Kia (2012)
    This study examines the relationship between Corporate Social Responsibility (CSR) and a company’s image as an employer. This theme was chosen because CSR has, according to several scholars, become an increasingly important way for companies to both attract and retain employees. The study was conducted in co-operation with Stora Enso and it focuses on the impact of CSR on Stora Enso’s perceived image as an employer among its current and prospective employees. The study also examines which aspects of CSR are most important to the company’s employees, as well as the similarities and differences between Finland and Sweden in this respect. The theoretical framework of the study is based on previous research on the relationship between CSR and organizations’ ability to attract and retain employees. The data consists of six focus group interviews of which three were conducted in Finland and three in Sweden. The participants of the interviews were Stora Enso’s employees with various backgrounds. Thematization was used to analyze the contents of the data. The principal result of the study is that CSR does not have a direct impact on the company’s perceived image as an employer but instead, perceptions of CSR are strongly influenced by a current or prospective employee’s position and history in the company. For blue-collar employees, CSR serves as an important trust-builder, whereas among white-collar employees, CSR can be used as a tool for strengthening commitment. Young, prospective employees are interested in their own personal development, thus the company can benefit from CSR by finding innovative ways to combine CSR and employee development. According to the research results, employees value a company’s responsibility of its employees higher than other forms of responsibility. All in all, Finnish employees were more critical of the company’s CSR endeavors than Swedish employees. It is concluded that communication targeted to specific employee groups may help in minimizing stakeholder skepticism and generating affirmative CSR perceptions instead.
  • Karlsson, Linn (2016)
    Under de senaste åren har många mediebolag skapat specifika applikationer för mobilplattformer, som är designade och optimerade för att man på ett snabbare och smidigare sätt ska kunna ta del av nyheter på mobilens lilla skärm. Så även rundradiobolaget Yle, som år 2014 lanserade mobilapplikationen Uutisvahti (Nyhetskollen). I avhandlingen undersöks om Nyhetskollen är den skräddarsydda nyhetstjänst som den är tänkt att vara för sina användare. Den huvudsakliga forskningsfrågan lyder så här: Vad får användarna ut av en skräddarsydd nyhetstjänst i mobilen? Huvudforskningsfrågan besvaras med följande hjälpfrågor: Är Yles applikation Nyhetskollen användarvänlig? Motsvarar nyhetsprioriteringarna som användarna gjort det utbud av nyheter som erbjuds? Är utbud på svenska viktigt i Nyhetskollen? Både kvantitativt och framför allt kvalitativt undersöks hur Yles nyhetstjänst Nyhetskollen upplevs av både finsk- och svenskspråkiga användare. Det huvudsakliga materialet är en stor användarundersökning som gjorts av Yles aktualitets- och nyhetsredaktion och kompletteras av en mindre enkätundersökning med specifikt svenskspråkiga användare. I materialet ingår också en kvalitativ forskningsintervju med Nyhetskollens projektledare. Enkätundersökningarna visar att användarna genomgående är väldigt nöjda med applikationen. Användarvänligheten, utseendet, nyhetsinnehållet och helheten får höga poäng av både finsk- och svenskspråkiga användare. De svenskspråkiga användarna uppskattar att det finns material på svenska i Nyhetskollen, men flera av dem uppgav ändå att de skulle använda applikationen även om det inte fanns svenspråkigt innehåll i den. Resultatet visar att det finns en tydlig beställning för en skräddarsydd nyhetstjänst för mobilen. Användarna kom ändå med många förbättringsförslag som kan vara till nytta för Nyhetskollens utvecklare. I avhandlingen framgår också att Nyhetskollen i nuläget främst är en nischprodukt för teknikinsatta nyhetsälskare, så en av de största utmaningarna ligger i att göra applikationen mer intressant för de stora massorna.
  • Karhunen, Hanna (2014)
    The thesis concentrates on the public relations practices of non-governmental organisations (NGOs), more specifically on their online PR. Internet and, more recently, new social media tools have opened up new possibilities for NGOs to communicate with publics. However, it isn’t always granted that the organisations have the skills and knowledge to use this potential, or that the publics benefit from new forms of PR. It isn’t always clear whether the online environment has actually made a difference, and my research problem, how does NGOs’ online PR affect their reputation, aims to provide a view on the issue. The theoretical background of the study starts from James E. Grunig and his research group’s excellent public relations theory, which sees strategy and symmetry as the key qualities of excellent PR. Online public relations theories and reputation models are used to provide a framework for assessing these qualities in online PR. The overall point of view of this thesis is critical – my aim is to look into the structures and power relations between NGOs and their publics, and study the issues from the publics’ angle. The chosen method for this study is quantitative analysis. The research problem was divided into two research questions about the effects of 1) strategic and 2) dialogic PR on reputation. The concepts of strategic PR, dialogic PR and reputation were then operationalised into questions by using the theoretical frame. I collected the information by using a survey, which was spread in several ways, and received a total of 145 usable answers. The data does not represent the whole Finnish population of young adults, but should be viewed as a sample consisting mostly of female, highly educated and urban citizens instead. Regression analysis was used to provide answers to the research questions from the data. I found out that the dialogic qualities of PR, especially control mutuality, satisfaction and usefulness of information, affect the organisations’ reputation the most, constantly exceeding other variables in terms of impact. From the different dimensions of reputation, the ability to change and develop and community responsibility had in general the strongest explanation rates, meaning that the qualities of online public relations had the greatest effect on those dimensions. While the findings may not support strategic PR having as significant a role as dialogic PR, they are consistent with the idea of symmetrical public relations, where both publics and organisations can influence each other. From a critical point of view, the findings can also be described as expected.
  • Pekola, Sami (2014)
    Tutkimuksen aiheena on asiantuntijoiden rooli suomalaisessa eurokriisiä käsittelevässä journalismissa syksyllä 2011. Työssä tarkastellaan, millainen rooli suomalaisessa journalismissa esiintyvillä asiaintuntijoilla oli taloudellis-poliittisen tilanteen ja eurokriisin ratkaisuvaihtoehtojen arvioijina sekä määrittelijöinä. Tarkastelussa on, ovatko ekonomistien ja muiden asiantuntijoiden tilanteenmäärittelyt keskenään samansuuntaisia vai esiintyykö heidän välillään eroavaisuuksia tulkinnoissa. Työssä tarkastellaan myös, millaisena eurooppalainen julkisuus näyttäytyy asiantuntijoiden kommenteissa. Tähän liittyen keskeinen tarkastelukohde on myös se, mikä on kansallisen tulkintakehyksen rooli eurokriisin kaltaisen kansallisvaltioiden rajat ylittävän kriisin kommentoinnissa. Asiantuntijoiden roolia suomalaisessa eurokriisijournalismissa tarkastellaan julkisuusteoreettisten näkökulmien sekä aiemman suomalaisen EU- ja talousjournalismin tutkimuksen pohjalta sekä niiden kanssa vuoropuhelussa. Aiempi suomalaisen journalismin tutkimus tarjoaa työn kannalta vertailukohdan sen tarkasteluun, erottuuko eurokriisijournalismi jollain tavalla aiemmasta ja toisaalta missä määrin on löydettävissä yhtymäkohtia suhteessa asiantuntijoiden rooliin ja kansallisen tulkintakehyksen ilmentymiseen. Eurokriisijournalismin osalta työn aineistokoostuu Helsingin Sanomien, Ilta-Sanomien, Kalevan ja Kauppalehden eurokriisiä käsittelevistä jutuista loka-marraskuussa 2011. Tutkimus koostuu sekä asiantuntijoiden roolin määrällisestä analyysistä että lehtijuttujen laadullisessa sisällönerittelyn menetelmin tehdystä analyysista. Laadullinen analyysi muodostuu edellä mainitun havaintoaineiston tarkastelun, teorieettisen ajattelun ja aihepiirin liittyvän aiemman tutkimuksen synteesinä. Työn kysymyksenasetteluun liittyvän teoreettisen ajattelun esittely syventyy laadullisen analyysin edetessä. Asiantuntijoiden roolia eurokriisin tilanteen määrittelijöinä tarkastellaan erityisesti Antonio Gramscin ja Stuart Hallin yhteiskunnallisen suostumisen tuottamiseen liittyvän ajattelun kautta. Tämän ajattelun mukaisesti yhteiskunnalliset asiat argumentoidaan siten, että valitut ratkaisut näyttävät kokonaisedun kannalta järkeviltä ja hyväksyttäviltä. Aiempaan suomalaiseen EU- ja talousjournalismiin yhtymäkohta eurokriisijournalismiin on, että lähes kaikki journalismissa esiintyvät asiantuntijat ovat tukemassa valittuja poliittisia ratkaisuja, vaikka olisivat mahdollisesti kriittisiä yksityiskohtien tasolla. Työssä tarkastellussa eurokriisiä koskevassa journalismissa lähes jokainen asiantuntija tukee kriisinratkaisussa valittua perusfilosofiaa, vaikka saattavat esittää kritiikkiä esimerkiksi tehtyjen päätösten toimeenpanoa, ajoitusta tai mitoitusta kohtaan. Asiantuntijoiden kommentteja määrittävä näkökulma liittyy kansalliseen kehykseen. Eurokriisin kaltaisen valtioiden rajat ylittävään asiakokonaisuuteen nähden kansallisen tarkastelunäkökulman korostuminen on merkittävää myös, jos otetaan huomioon Euroopan tiivis ja eurokriisin myötä entisestään tiivistynyt taloudellinen ja poliittinen yhdentyminen. Suhteessa aiempaan suomalaiseen EU- ja talousjournalismiin selkeänä eroavaisuutena on, että eurokriisiä koskevassa journalismissa ei asiantuntijoiden kommenteissa noussut esille Suomen pyrkimys ja tarve asemoitua poliittisesti ja kulttuurisesti länteen. Eurokriisin journalismin perusteella Suomi esiintyi niin asiantuntijoiden kuin politiikkojenkin kommenteissa esimerkillisenä eurooppalaisena maana. Eurooppalaisen yhteisön sijaan eurokriisin suomalaisessa journalismissa nousi esiin käsitys Euroopan 'pohjoisesta maaryhmästä', joissa maissa asioiden koettiin olevan paremmassa järjestyksessä kuin Etelä-Euroopan kriisimaissa. Tämän osalta tutkimuksen tuloksena on, että Suomen länsiasemoituminen on muuttunut vakiintuneeksi sosiaaliseksi kuvitelmaksi Charles Taylorin teoreettiseen määritelmään viitaten. Työn mukaan yksi selitys kansallisen tulkintakehyksen ensisijaisuudelle löytyy eurooppalaisesta julkisuudesta – tai sen puutteesta. Työssä esitellään eurooppalaiseen julkisuuteen liittyvää teoreettista ajattelua ja sen puitteissa kehiteltyjä teoreettisia malleja. Niitä ovat de Vreesen mukaisesti utopistinen, elitistinen ja realistinen lähestymistapa. Tutkimuksen kannalta varteenotettavimmaksi näistä nousee realistinen vaihtoehto, jossa eri Euroopan maiden mediajärjestelmät tunnustetaan kansallisiksi, mutta julkisuuden eurooppalaistuminen tarkoittaa eurooppalaisten kysymysten käsittelyn lisääntymistä julkisuudessa ja toisaalta myös sitä, että asioita käsitellään eurooppalaisista näkökulmista. Ainakaan suomalaisen eurokriisijournalismin perusteella ei kuitenkaan näytä toteutuvan kovin hyvin edes de Vreesen realistiseksi kutsuma vaihtoehto, koska kansallinen näkökulma on niin dominoiva. Eurooppalainen näkökulma jää kansallisen varjoon.
  • Bessonova, Anna (2013)
    Previous research has shown that media organizations are increasingly relying on audience-measuring metrics derived from web analytic tools for news judgment. This reliance is said to be reshaping online journalism, raising the questions of audience power, tabloidization of content and the role of journalistic values. However, research on web analytic tools in news media is scarce and does not describe how and to what effect the tools are used in various types of news media. Therefore, this study was set up to discover how web analytic tools are used in Finnish online newsrooms and how their use affects relationship with the audience and journalistic content. To answer the research questions, nine semi-structured interviews were conducted with web editors and online journalists from Finland’s major news media. To observe possible differences in the use of web analytic tools, the sample included different types of media organizations: public service broadcaster YLE, broadsheet and business news dailies Helsingin Sanomat, Kauppalehti, Talouselämä, Taloussanomat, general news media UusiSuomi, Aamulehti, HBL, and a more entertainment-oriented Iltalehti. Once gathered and transcribed, the interviews were coded and analyzed with grounded theory qualitative data analysis. The findings showed that web analytic tools are extensively used in Finnish online media and their use does affect journalistic work but as one factor among others. Data derived from web analytics was perceived to bring journalists closer to their readers, intensifying the dilemma of balancing news agenda between audience preferences and journalistic values. Online journalists and web editors were found to rely on web analytics for immediate handling of stories in real-time and for long-term strategic decision-making.
  • Toivonen, Jasmina (2017)
    Yritykset ovat viime vuosien aikana havahtuneet suosituimpien sosiaalisen median vaikuttajien profiilien potentiaaliin markkinointikanavana. Sosiaalisen median vaikuttajat tarjoavat mahdollisuuden kohdennetulle mainonnalle, sillä kanavien aiheet ovat usein tarkoin määriteltyjä, jolloin niiden ympärille kerääntyneellä yleisösegmentilläkin on yhteneväisemmät kiinnostuksen kohteet. Sosiaalisen median vaikuttajien kautta toteutettua markkinointia kutsutaan vaikuttajamarkkinoinniksi. Vaikuttajamarkkinointiin ei voida kuitenkaan täysin soveltaa perinteisen markkinoinnin keinoja. Tässä pro gradu -tutkielmassa kiinnostuksen kohteena on se, miten kaupallisessa yhteistyössä luodut sisällöt istuvat sosiaalisen median vaikuttajien kanaviin. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisille premisseille sosiaalisen median vaikuttajien hyödyntäminen vaikuttajamarkkinoinnissa perustuu. Tämän tavoitteen toteutumisen kannalta on olennaista ensin määritellä, mitä sosiaalisen median vaikuttajilla ja vaikuttajamarkkinoinnilla tarkoitetaan. Tutkielmassa vaikuttajamarkkinointi nivotaan osaksi aiempaa mielipidevaikuttamiseen liittyvää tutkimusta ja liitetään teorian pohjalta nousseiden teemojen avulla sosiaalisen median kontekstiin. Tutkielmassa lähestytään vaikuttajamarkkinointia yhtäältä rakenteellisesta ja toisaalta sisältöjä tarkastelevasta näkökulmasta. Ilmiön hahmottamisen kannalta olennaisena nähdään silloin sekä vaikuttajamarkkinoinnin mekanismin että sisältöihin liittyvien odotusten ymmärtäminen. Teoreettisessa viitekehyksessä näitä teemoja tarkastellaan viestinnän, markkinoinnin ja sosiaalipsykologian teorioiden avulla. Tutkielma edustaa kvalitatiivista tutkimusta ja tutkielman aineisto on kerätty kymmenen teemahaastattelun avulla. Teemahaastatteluun valitut teemat nousevat teoreettisesta viitekehyksestä ja ne ovat: vaikuttajamarkkinointi, puskaradio, henkilöbrändi, autenttisuus ja tarinankerronta. Haastateltavien joukko koostuu kymmenestä vaikuttajamarkkinoinnin asiatuntijasta, jotka ovat rekrytoitu eliittiotannalla. Tutkielman analyysissa käytetään teoriasidonnaista päättelyä, jolloin teoreettisesta viitekehyksestä nousseita teemoja peilataan aineiston perusteella tehtyihin tulkintoihin. Tutkielmassa selviää, että vaikuttajamarkkinoinnissa puskaradiota on ymmärrettävä uudella tavalla. Sosiaalisen median vaikuttajan ja tämän seuraajien välistä luottamussuhdetta voidaan hyödyntää yritysten markkinoinnissa. Kaupallisia yhteistöitä toteutettaessa tulee kuitenkin ymmärtää niitä premissejä, joille vaikuttajamarkkinoinnin voidaan nähdä perustuvan. Tässä tutkielmassa selviää, että sosiaalisen median vaikuttajien kautta toteutettu puskaradiomarkkinointi on monitasoisempaa kuin perinteinen puskaradio. Tutkielmassa perustellaan myös, miksi vaikuttajien ja seuraajien välinen suhde nähdään erityisenä ja miksi suhteen erityisyys on otettava huomioon vaikuttajamarkkinoinnissa. Lisäksi tutkielmassa osoitetaan, että kaupallisissa yhteistöissä sosiaalisen median vaikuttajan ja yhteistyössä toimivan yrityksen arvojen on oltava yhteneväiset. Taustalla on ajatus siitä, että sosiaalisen median vaikuttajan sisällöntuotannon tulee perustua autenttiseen tarinankerrontaan, jotta suhde seuraajiin säilyy luottamuksellisena. Tutkielmassa pureudutaan tämän premissin taakse ja pyritään selvittämään, mihin arviot autenttisuudesta perustuvat.
  • Saario, Kaisa (2014)
    Journalistinen objektiivisuus on viimeisenä kolmena vuosikymmenenä kohdannut yhä kiihtyvää kritiikkiä – se on jopa päädytty poistamaan monista eettisistä koodistoista. Objektiivisuuden perinteisen, positivismista ponnistavan määritelmän päivittäminen nopeasti muuttuviin sosioekonomisiin ja kulttuurisiin konteksteihin ei ole onnistunut. Tämän pro gradu -työn teoreettinen viitekehys lähtee liikkeelle siitä, että ammattieettisen teorian ja käytännön ammattinormin erottamisen sijaan journalistisen objektiivisuuden hahmottamisen tulisi lähteä siitä journalistisesta kulttuurista ja paikallisemmasta toimituskulttuurista, jossa sitä ylläpidetään ja tuotetaan. Mikäli kontekstisidonnaisuus ei saa ansaitsemaansa painoarvoa, objektiivisuuden moniulotteisuus ja monimutkaisuus näyttäytyvät helposti journalismin uskottavuutta rapauttavina tekijöinä sen sijaan, että nämä ominaisuudet nähtäisiin voimavarana ja lähtökohtana objektiivisuuden ja journalismin suhteen pohtimiselle. Työssä hahmotetaan käsitys objektiivisuudesta journalismin ja sen sidosryhmien välisenä kontekstisidonnaisena sopimuksena, joka rakentuu journalistien ja kyseisten sidosryhmien välisessä sosiaalisessa toiminnassa. Työssä tarkastellaan suomalaisen journalistisen kulttuurin ja objektiivisuuden kontekstia ja selvitetään, millaisena objektiivisuuden sopimus 2010-luvun suomalaisessa toimituskulttuurissa näyttäytyy, mitä kaikkia tekijöitä ja elementtejä siihen liittyy, sekä miten se suhteutuu käsitykseen journalistin roolista. Tämän taustaksi työssä kysytään, miten nykyjournalistit ylipäätään ymmärtävät objektiivisuuden, ja miten he käsittävät sen osana työtään. Aineistona on seitsemän puolistrukturoitua Helsingin Sanomien entisen ja nykyisen journalistin haastattelua, joita on analysoitu situational analysis -menetelmällä. Analyysin tuloksena työn keskeisiä johtopäätöksiä ovat: 1) Journalistien, yleisöjen ja lähteiden välinen objektiivisuuden sopimus 2010-luvun suomalaisessa toimituskulttuurissa perustuu avoimuuteen. Avoimuus on korostunut etenkin digitalisoitumisen ja sosiaalisen median myötä, kun toimitusprosessit ja journalismin lähteet ovat yhä useammin kenen tahansa julkisesti tarkasteltavissa. 2) Yleisön rooli objektiivisuuden kokemuksen muodostumisessa on voimistunut digitalisoitumisen ja uutisten sirpaloitumisen myötä. Kuvitelluilla yleisöillä on nykyisessä mediamaisemassa yhä enemmän vaikutusta toimitusprosesseihin. 3) Toimituskulttuurin merkitys objektiivisuuden syntymisessä on suuri, ja sen kautta toimittajan subjektiivisuus voidaan nähdä voimavarana. Kun objektiivisuus toimituskulttuurin raamien sisällä annetaan subjektin muodostettavaksi, monista subjektiivisuuksista syntyvä lopputulos on niin lähellä objektiivista kuin mahdollista. 4) Objektiivisuus ei ole journalistille pysyvä, staattinen ideaali, vaan liukasreunainen ja muuntautumiskykyinen, erilaisille vaikutteille alisteinen, alati kehittyvä hahmottamisen tapa. Perinteinen, positivistinen objektiivisuuskäsitys katsotaan toimimattomaksi, mutta se voi silti toimia alustana, johon nykyjournalistit projisoivat objektiivisuuden monimutkaisuudesta ja monitulkintaisuudesta kumpuavia ongelmakohtia.
  • El Dieb, Randa (2017)
    The Syrian civil war was a byproduct of peaceful calls for moderate living and political freedom turned into an on-going devastation leaving behind traces of death, destruction and millions of refugees. While the Syrian citizens remain to be the main victims of this war, the media has played a crucial role in framing this crisis. Thus, the choice of investigating the Russian intervention can be attributed to the unprecedented involvement of Moscow in the Arab region. The involvement of both the U.S-led coalition and Russia gave the Syrian civil war a global status prioritising it as a crisis unfolding a new chapter in the world’s political order. Additionally, the social and political formation of Syria where the “breakdown of state institutions and the deepening communal rift" has often bred waves of violence and instability in the entire region. The primary aim of this study is to examine and analyse the framing of the Russian intervention in Syria as covered by Russia Today (RT) and Al Jazeera (AJ). It investigates the framing of different combatants involved in the war given the intricate nature of the crisis in Syria and the involvement of multiple global and regional superpowers and different politically and ideologically driven factions. In addition, the study investigates the sources incorporated by the two aforementioned news outlets while broadly looking upon reasons for the different coverage of the war by examining the historic and contemporary geopolitical formation of the region. It lays out the process of research design and data collection in the timeframe between September 2015 and January 2016. Subsequently, a background account of the establishment of RT and AJ is provided as a means of understanding the internal and external dynamics that unquestionably contribute in its agenda-setting. The literature review looks at concepts such as objectivity, credibility, source selection in addition to the emergence of user-generated content. As a background reference, the study examines the US invasion of Iraq and the reintroduction of embedded journalism. Similarly, the study compares the media portrayal of Iraqi president Saddam Hussein and Syrian president Bashar Al Assad. The main findings of this study has shown that the introduction of user-generated content has played a notable role in this war as found by the examination of AJ which depended largely on the Syrian Observatory for Human Rights for its news stories. RT, on the other hand, opted for a traditional role by depending primarily on military sources.
  • Ratavaara, Nina (2013)
    The study aims to depict how black metal scene members see black metal, the scene and their own identities in the changing, global mediascapes of today and how they (re-) negotiate these elements in these circumstances. In the last two decades, the new ICT have changed the world and equally so musical scenes. The question to be answered then is how a global subculture like black metal that highly values obscurity and has a strong ideology reacts to these changes as these developments result in concepts such as scene, space, identity and authenticity being challenged in today’s globalized world. Despite the little academic attention that black metal has received, it is not only interesting musically with black metal being one of the newest and most extreme metal subgenres but the black metal scene and its practices are noteworthy because of their unique connection of music and ideology as well as the global network that has existed since black metal’s inception. A qualitative multi-method research design is used to achieve an understanding of both experiences and thoughts of individual scene members as well as to try to discover a wider scenic development, negotiation behaviour and to draw a picture of scenic media use. The data was gathered by starting a thread in an online discussion forum and conducting six semi-structured interviews both face-to-face as well as online through email and written Skype chats. Scenic material such as magazines and documentaries were collected and used to support the other two data sets and add more nuances. All these materials were analysed thematically from an insider researcher perspective. In conclusion, it can be said that while there clearly was a phase of conflict in the scene to adapt to the developments it seems they have enforcedly been accepted and are seen as part of an inevitable evolution. The Internet has become the dominant media used in the black metal scene. It is acknowledged that the Internet makes access easier and faster, it shrinks the world. This is seen both as positive and negative. Scene members see it as beneficial personally as the Internet allows inexpensive and fast access to information and communication tools. For the scene however, it is seen as a threat since it renders black metal more visible and provides easier accessibility for everyone. While black metal in its core has not changed and its ideology has remained the same, the scene has developed, grown up and become more diverse and fragmented as well as lost some of its restrictiveness.
  • Kääriäinen, Salla (2014)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen on Suomen luetuimpien muotibloggaajien bloggaamisen etiikka. Ensimmäiset muotiblogit perustettiin Suomessa 2000-luvun puolivälissä. Vuosikymmen muotiblogien perustamisen jälkeen muotibloggaajat saavuttavat valtavia lukijakuntia ja kiinnostavat lukijoidensa ohella niin mainostajia kuin perinteistä mediaakin. Muotiblogisisältöjen kaupallistuessa on yhteiskunnassa herännyt huoli blogeissa mahdollisesti esiintyvästä piilomainonnasta. Muotiblogimedian lisääntynyt kaupallisuus nostaakin esille mediaeettisen näkökulman. Muotiblogosfäärissä on kaupallisuuden tuomien eettisten ongelmien lisäksi myös muita eettisiä haasteita. Tutkimuksen lähtökohtana on muotibloggaamisen ammattimaistuminen: toiminnan ammattimaistuessa muotibloggaajilta voidaan odottaa ymmärrystä tekojensa seurauksista. Sen sijaan harrastuksekseen bloggaavilta ei voida vaatia moraalista harkintaa. Vaikka suuri osa muotibloggaajista tavoittaa viikoittain suuria lukijakuntia ja suosionsa vuoksi ansaitsee bloggaamisella, ei edes ammattimaisesti bloggaavilla ole journalistien tapaan edunvalvojaa tai yhteisiä, koko muotibloggaajakuntaa koskevia itsesääntelyohjeita. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostaa Potterin laatikko, jossa eettinen päätöksenteko jaetaan neljään osa-alueeseen: sidosryhmiin, tilanteeseen, arvoihin ja periaatteisiin. Tutkimusongelma operationalisoitiin Potterin laatikon osa-alueiden perusteella neljäksi tutkimuskysymykseksi: 1) Miten muotibloggaajien tärkeimmät sidosryhmät vaikuttavat bloggaamiseen? 2) Millaiset tilanteet vaikuttavat bloggaamiseen? 3) Millaisia arvoja muotibloggaajat pitävät tärkeinä? 4) Millaisia yhteisiä periaatteita muotibloggaajilla on? Tutkimuksessa hyödynnettiin monimenetelmällistä lähestymistapaa, menetelmätriangulaatiota, ja tutkimuskysymykseen vastattiin neljän eri aineiston perusteella. Aineistot ovat: a) kymmenen Suomen luetuimman muotiblogin sidosryhmämaininnat (n=447) kahden kuukauden ajalta, b) verkkokysely muotibloggaajille (n=21), c) yksilöhaastattelut muotibloggaajien kanssa (n=6) , sekä d) Asiakkuusmarkkinointiliiton ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston blogimainontalinjauksia käsittelevät blogitekstit (n=4). Kaikki neljä aineistoa sisältyvät tutkimuksen perusjoukkoon, jonka muodostavat 50 Suomen luetuinta muotiblogia. Tutkimuksen perusteella Suomen luetuimpien muotibloggaajien tärkeimmät sidosryhmät ovat bloggaaja itse, lukijat, toiset bloggaajat, blogiportaali ja yhteistyöyritykset. Muotibloggaamiseen vaikuttavat tilanteet syntyvät puolestaan kohtaamisissa tärkeiden sidosryhmien kanssa. Merkittävimmät, eettisiä ongelmia aiheuttavat tilanteet liittyvät bloggaamisen lisääntyneeseen suosioon ja toiminnan ammattimaistumiseen sekä muotibloggaajien tärkeänä pitämään vapauteen. Muotibloggaajien henkilökohtaisiksi arvoiksi muodostuivat tutkimuksen perusteella itsensä ilmaiseminen ja ilmaisunvapaus, vuorovaikutus lukijoiden kanssa, rehellisyys ja läpinäkyvyys, positiivisuus, asioiden rajaaminen blogin ulkopuolelle sekä blogilla ansaitseminen. Muotibloggaajien yhteisiä periaatteita ovat puolestaan solidaarisuus, oman arvon tunteminen, muiden yksityisyyden kunnioittaminen sekä provosoitumisen välttäminen. Tutkimuksen johtopäätöksenä esitetään, että muotibloggaamisen ytimessä on kolme käsitettä: vapaus, vuorovaikutus ja vastuu. Vapaus on muotibloggaamisen ydin. Itseilmaisu ja ilmaisunvapaus ovat syitä sille, miksi bloggaaminen on ylipäätään aloitettu. Tutkimuksessa muotibloggaamisen vapaus näyttäytyy erityisesti siinä, ettei bloggaamiselle saa asettaa sääntöjä tai rajoituksia bloggaajien itsensä lisäksi kukaan muu. Toinen muotibloggaajien etiikkaa kiteyttävä käsite on vuorovaikutus. Tutkimuksen perusteella erityisesti vuorovaikutus lukijoiden kanssa on muotibloggaajille todella tärkeää: blogien kommenttiosioissa lukijoiden kanssa käymä keskustelu on muotibloggaajille merkki siitä, että blogia luetaan. Muotibloggaaminen on yksinäistä ja siksi vuorovaikutus myös blogikollegoiden ja blogiportaalin kanssa on keskeistä. Vuorovaikutus yhteistyöyritysten kanssa on puolestaan muotibloggaajien mielestä sekä antoisaa että ongelmallista. Tutkimuksen perusteella myös vastuu korostuu Suomen luetuimpien muotibloggaajien etiikassa. Muotibloggaajien kohdalla vapauden tuoma vastuu ei kuitenkaan liity blogin lukijoihin, toisiin bloggaajiin tai yhteistyökumppaneihin, vaan muotibloggaajat kokevat olevansa vastuussa ennen kaikkea itselleen. Oman itsen lisäksi muotibloggaajat kantavat vastuuta myös läheisistään: omaa bloggaamista punnitaan sen mukaan, mikä tuntuu itsestä hyvältä ja mitä perhe ja ystävät ajattelevat.