Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "öljyvärimaalaus"

Sort by: Order: Results:

  • Paavilainen, Kukka (2016)
    Suomalainen taidemaalari Ellen Thesleff (1869-1954) vaihtoi siveltimen palettiveitseen Firenzessä Italiassa vuonna 1906. Seuraavana vuonna hän tutustui puugrafiikan tekniikoihin ja aloitti runsaan tuotannon näillä. Puugrafiikan vaikutus näkyy hänen öljymaalauksissaan vuosina 1908-1912. Palettiveitsi on tuolloin hallitseva maalausväline siveltimen jäädessä paitsioon. Kahden tekniikan välisen synergian raukeaminen vuoden 1912 tienoilla on yllättävää, sillä Thesleffin puugrafiikan tuotanto jatkui vielä vuosikymmeniä. Tutkimuksen lopputuloksena puugrafiikan vaikutus Thesleffin maalaustuotantoon kyseisellä ajanjaksolla osoittautui eteneväksi, voimistuvaksi ja se muuttui monisyisemmäksi. Tutkimusmenetelmäksi muotoutui kahden keskeisimmän aineiston rinnakkainen lähilukeminen. Tässä tutkimuksessa on ilmeisesti ensimmäistä kertaa tutkittu lähemmin yhdeksää pientä puulle maalattua teosta vuodelta 1907 ja tuotu Firenze-albumin teokset niiden yhteyteen. Thesleffin vuonna 1909 julkaisema Firenze sisältää kaksikymmentäkaksi painomusteella painettua puukaiverrusta ja puupiirrosta, jotka syntyivät vuosien 1908-1909 aikana. Käytän tutkimuksessani kahdesta puulaatan kaiverrustekniikasta yläkäsitettä puugrafiikka. Päädyin tähän ratkaisuun muun muassa siitä syystä, että näiden tekniikoiden varma erottelu voitaisiin tehdä vain näkemällä Thesleffin kaivertamat puulaatat. Niitä ei ole kyseiseltä ajanjaksolta säilynyt ainoatakaan. Koska Thesleff on maalari, peräti koloristi, oli luontevaa siirtää hänen vedostensa tarkastelun kärki mustista värillisiin. Värilliset vedokset ovat lähempänä hänen maalauksiaan. Thesleffin tuotannosta kirjoitettaessa on keskitytty maalauksiin. Hänen puugrafiikan tuotantonsa arvioiminen itsessään, ja erityisesti suhteessa maalauksiin, on jäänyt tekemättä. Tutkimukseni on ensimmäinen laajempi katsaus Thesleffin puugrafiikan tekniikkaan ja sisältöihin E. J. Vehmaksen vuonna 1970 julkaiseman kirjoituksen jälkeen. Thesleffin puugrafiikka ei ole vain kaunis sivujuonne maalaustuotannon rinnalla. Päinvastoin se on alullepaneva voima ja ratkaiseva tekijä, joka mahdollisti Thesleffin maalaamisen radikaalin kehityksen. Mielestäni puugrafiikan merkitystä Thesleffin maalaustuotannossa tapahtuvan kehityksen mahdollistajana ei voi enää kiistää.