Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "1800-talet"

Sort by: Order: Results:

  • Räsänen, Tinja (2020)
    På sommaren år 1818 gav friherre Fredrik C. Boije ut det första numret av Boijes Magasin, en av Sveriges första modetidskrifter och en av de mest långvariga på sin tid. Den kom ut en gång i månaden fram till slutet av år 1844. Det handlade om en tidskrift som var riktad till en kulturell läsare oavsett kön. Innehållet varierade mellan vers och prosa, ritningar över byggnader, trädgårdar, möbler, porträtt och det nyaste klädmodet. I varje nummer publicerades fyra planscher, varav en kolorerad, som visade upp klädmodet från europeiska städer. I denna pro gradu-avhandling behandlas ett växande konsumtionssamhälle under första hälften av 1800-talet, med fokus på lyx och smak som Boijes Magasin förmedlade till de svenska läsarna. Som teoretisk referensram används Pierre Bourdieus teori kring smak samt forskning om konsumtion och livsstil. Avhandlingens källmaterial baserar sig på ett urval av reportage och notiser ur Boijes Magasins 26 årgångar. Mellan åren 1818–1822 hade årgångarna i genomsnitt 48 sidor och mellan 94–191 sidor åren 1823–1844. Tidningens reportage och notiser behandlas både kvantitativt och kvalitativt genom en närläsning av varor av olika slag – kläder, accessoarer, möbler och dylikt. Den kvantitativt baserade analysen ger en bild om vad Boijes Magasin presenterade och eventuella förändringar under åren 1818–1844. Den kvalitativa analysen gör det möjligt att fördjupa sig i källmaterialet för att närmare reda ut frågor kring lyx och smak. Avhandlingen lyfter fram en värld av olika slags varor under 1800-talet, både klädmässigt och inredningsmässigt samt i dyra och mindre dyra material. Varorna var aktuella för sin tid och samtidigt började nya och lyxiga varor började träda fram. Samhället var fyllt med många skrivna och oskrivna regler för hur man skulle klä sig och bete sig inom sin egen sociala position. Modereportagens längd varierade mellan några meningar till två sidor och största delen av klädmodet som presenterades kom från Paris, Wien och London. Dessa tre städer hade redan länge stått som förebild för överklassen för det fanns ett hov i alla tre städer. De var bland de största städerna i Europa under 1800-talet och där hade det tidigt utvecklats stora marknader och en konsumtion av lyxprodukter. Modereportagen visade en värld där överklassen hade en mängd olika kläder för olika ändamål och olika tidpunkter på dagen. Det handlade om utstyrslar för baler och bröllop, hur man skulle klä sig då någon gått bort samt hur man klädde sig då man var hemma eller gick på visit. Huvudbonaderna för kvinnor ändrades från månad till månad i de modereportage som Boijes Magasin publicerade. Herrskapshemmen fylldes med bekvämligheter och hemmen inreddes sakta med olika möbler, tavlor och textilier. Till det sociala livet hörde att ordna olika tillställningar, som tebjudningar och middagar och man gjorde visiter hos andra. Boijes Magasin visade både vardagliga föremål blandat med lyxföremål. Nya material såsom kashmir och mahogny blev vanligt i kläder och möbler. Även de dyraste föremålen gjordes i billigare varianter och nådde således ut till den växande medelklassen.
  • Selin, Sten (2023)
    Denna magisteravhandling undersöker hur Charles Emil Hagdahls kokbok Kok-konsten som vetenskap och konst från år 1879 påverkades av fransk matlitteratur och på vilka sätt den skiljer sig från samtida svenska kokböcker. Hagdahls kokbok anses allmänt vara unikt inom den svenska matlitteraturen och var den mest betydelsefulla svenska kokboken före 1900-talet. C.E. Hagdahl var medicine doktor och skrev sin kokbok på ett avvikande sätt från de samtida svenska kokboksförfattarna. Syftet med detta arbete är att reda ut vilka franska verk som inspirerade Hagdahl, hur de påverkade hans skrivande och på vilka sätt hans kokbok till följd av de utländska inspirationerna och hans bakgrund som medicine doktor skiljer sig från tidigare och samtida svenska kokböcker. Svenska kokböcker som publicerades fram till 1900-talet skrevs främst av professionella kockar och hushållerskor. De följde ofta samma mönster och böckernas innehåll bestod enbart av recept och tillredningsanvisningar. Hagdahls kokbok var unik i att den också behandlade bland annat kokkonstens historia, ekonomiska aspekter av matlagning och hälsoeffekterna av födan. Dessa nya egenskaper för den svenska matlitteraturen fanns redan delvis i den franska matlitteraturen som Hagdahl använde som inspiration för sin kokbok. Utvecklingen inom den svenska matlitteraturen som Hagdahl satte igång påverkade senare svenska kokböcker på ett avgörande sätt. De franska källorna som används i avhandlingen har valts på basen av Hagdahls egna texter om kokbokens inspirationer samt forskningslitteratur om Hagdahl och hans kokbok. Till dessa hör bland annat böcker av gourmeten Jean Anthelme Brillat-Savarin och kocken Jules Gouffé, som skrivit om matkulturella utvecklingar och 1800-talets mat trender. De svenska kokböckerna som i detta arbete jämförs med Hagdahls verk är bland de mest betydande inom genren från 1800-talet och början av 1900-talet. Dessa är skrivna av Margareta Nylander, Gustafva Björklund och Elisabeth Östman. Avhandlingen består av en kvalitativ undersökning av Hagdahls kokbok som visar vilka egenskaper den fått av den franska matlitteraturen och hur den skiljer sig från de andra svenska kokböckerna samt en komparativ undersökning mellan Kok-konsten som vetenskap och konst och de andra svenska kokböckerna som visar avvikande egenskaper i Hagdahls kokbok och hur dessa påverkade senare svensk matlitteratur. Studien visar hur Hagdahls kokbok påverkats av den franska matlitteraturen och hur den i sin tur påverkade den svenska matlitteraturens utveckling.
  • Honkanen, Henrik (2020)
    Tutkimuksessani käsittelen venäläisen tutkijan ja kirjailijan Jakov Grotin uskonnollista Suomi-kuvaa. Keskeisenä tutkimusaineistona on Grotin venäjänkielinen teos ”Matkoja Suomessa Laatokan rannalta Tornio-joen rannalle. Jakov Grotin matkamuistiinpanot” (1847) eli ”Pereezdy po Finljandii ot Ladožskago ozera do reki Torneo. Putevyja zapiski Jakova Grota” (1847). Kirja on ilmestynyt myös suomennettuna nimellä ”Matka Suomessa 1846” (1983). Lähestymistapana käytän postkolonialistista tutkimustapaa. Tarkastelen sitä millä tiedostetuilla ja tiedostamattomilla tavoilla Grot matkallaan kuvaa suomalaisia talonpoikia, luterilaista papistoa ja muita kohtaamiaan ihmisiä ja ilmiöitä omasta valta-asemastaan käsin. Millä tavalla venäläinen keisarivallan ja yliopistotutkimuksen edustaja Jakov Grot näkee ja kokee matkallaan toiset ihmiset ja ilmiöt? Kohtaako hän tapaamansa henkilöt valtapositiostaan käsin vai pyrkiikö hän, ja missä määrin, yhdenvertaisuuteen? Tutkin lisäksi, kuinka Suomen suuriruhtinaskunnan luterilainen kirkko toimi Grotin kuvaamana yhteiskuntarauhan edistäjänä ja kansan moraalisena opettajana. Pyrin selvittämään tutkimuksessa, kuinka Grot kuvaa kirkon ja valtaistuimen välistä liittoa, jossa luterilaiselle kirkolle taattiin Porvoon valtiopäivillä vuonna 1809 toimintavapaus edellyttäen kirkolta kuitenkin samalla sitä, että se toimii julistuksessaan ja opetuksessaan esivallan ja keisarin aseman puolestapuhujana. Luon katsauksen myös siihen, kuinka 1800-luvun poliittiset ja uskonnolliset liikkeet vaikuttavat Grotin havainnoimaan uskonnolliseen ja kirkolliseen elämään Suomessa. Erityisesti tarkastelen pietismin, orastavan suomalaisen kansallisuusaatteen sekä suomen, ruotsin ja venäjän kielten aseman kehittymistä ja näiden keskinäistä vaikutusta toisiinsa 1800-luvun alkuvuosikymmenien Suomessa. Grotin teos oli tärkeä luotaessa Suomi-kuvaa 1800-luvun Venäjällä. Kirjassaan Grot luo myönteistä kuvaa Suomesta ja suomalaisista, joiden henkisenä ja uskonnollisena tukena erityisesti kirkko ja sen papisto Grotin mukaan toimivat.