Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Babylon"

Sort by: Order: Results:

  • Gauranvi (2021)
    It is important to study the factors which inhibit the cultivation of major crops which serve as a source of food and feed, with various other medicinal values as well. One of these factors is soil degradation and infertility which could be due to high amounts of toxic elements or unfavourable pH conditions. Faba bean is one such crop and is widely affected by the acidity and aluminium toxicity in soil. In this study, an effort has been made to observe the varying tolerance of faba bean accessions and understand the underlying mechanisms used by them under stress conditions. The accessions selected were Aurora, Babylon and Kassa. Each accession was subjected to three treatments and were grown in pH 7 (control), pH 4.5 (acid treatment) and pH 4.5 + Al3+ (aluminium treatment). The pH of peat for acidic treatment was reduced to 4.5 using Sulphuric acid (H2SO4) and for aluminium treatment, Aluminium sulphate (Al2(SO4)3) was added in addition to the acid. At 16 Day after Sowing (DAS) and 30 DAS the physiological data was collected which comprised of chlorophyll concentration (SPAD value), stomatal conductance, leaf temperature and photosynthesis rate. At 35 DAS, the experiment terminated and the shoot data (fresh and dry weights of leaves and stem; and leaf area) of each plant was recorded. Then the root data (tap root length, quality and quantity of nodules and photographs of roots) was taken for each plant. ICP samples for peat, shoot and shoot were also analysed. The data collected were subjected to analysis of variance using R version 4.0.3. (means separated by 5% significance level). From the plant data, Aurora was found to be tolerant. Kassa was sensitive (especially the roots) and Babylon was sensitive to both acid and aluminium treatments. The ICP results provided the reason for this tolerance pattern and a higher concentration of elements needed for plant growth such as P and S were found to be higher in aluminium and acid treatments.
  • Lappalainen, Lari-Antti (2018)
    Tämän tutkielman tavoite oli selvittää, miten Johanneksen ilmestyksen ensimmäiset vastaanottajat ymmärsivät ja tulkitsivat lukujen 17 ja 18 Babylon-kuvauksia. Tutkielman hypoteesi näkyy myös sen otsikosta. Hypoteesi on, että Johannes itse sekä hänen sanomansa ensimmäiset vastaanottajat tulkitsivat Babylonin tarkoittavan silloisen suurvallan Rooman pääkaupunkia, Roomaa. Kaikki tutkijat, joiden tutkimuksia käytin, ottivat tämän hypoteesin mahdollisuuden hyvin todennäköisenä tulkintana. Osa vanhemmista tutkijoista oli myös Jerusalemin kannalla. Tämä tulkinta johtui usein siitä, että oletettiin Vanhan testamentin vaikutteet otetun ikään kuin suoraan Johanneksen sanomaan. Eli nämä tutkijat eivät ehkä ole myöntäneet sitä, että Johannes on kyllä ottanut vahvoja vaikutteita VT:n profeettakirjallisuudesta, mutta hän on soveltanut niiden ilmaisuja tehokkaasti oman aikansa tilanteisiin. Hän puhutteli oman aikansa ihmisiä Vähässä-Aasiassa, Rooman vauraassa provinssissa. Babylon-analyysin jälkeen lähdin analysoimaan mahdollisen Rooman muita roolihahmoja, kuten ”porttoa” sekä pedon selässä istuvaa naishahmoa. Otin jae jakeelta huomioon kuvausten taustat, joista hyvin usein löytyi tutkijoiden avustamana vanhatestamentillisia vaikutteita. Näin myös pedon analysoinnin yhteydessä. Paljastui, että Babylon oli VT:n esimerkin mukaisesti vahvasti persoonallistettu eli personifioitu kaupunki. Sitä kutsuttiin portoksi ja kuvattiin pedon selässä istuvaksi loisteliaaksi ja verenhimoiseksi naishahmoksi. Porttouteen liitettiin jo samoja ominaisuuksia kuin Jesajan, Jeremian ja Hesekielin, Hoosean sekä Nahumin kirjoissa. Niissä porttouteen liittyi Jahven vastainen asenne ja teot kautta linjan, kuvattiin portolla sitten Jumalan omaisuuskansaa tai kaupunkia. Kaikista suurimpana syntinä tähän ilmaisuun liittyi kuitenkin Jahven näkökannalta vääränlaiset uskonnolliset aktiviteetit. Myös luvuissa 17 ja 18 tämän nimikkeen käyttö tuntui merkitsevän samaa. Rooman ja Vähän-Aasian uskonnolliset tavat, erityisesti keisarilliseen kulttiin liittyneet aktiviteetit olivat portto-sanan käytön kautta kritiikin kohteena. Hahmojen muut ominaisuudet, kuten varakkuuden korostus pedon selässä istuvan hahmon yhteydessä oli myös selvä viite taloudellisesta ja sosiaalisesta kritiikistä. Tosin talouteen liittyviin asioihin, kuten ammattikiltojen kokouksiin liittyi vahvasti myös uskonnonharjoitusta, joten tuon ajan arkielämä kaikkine toimintoineen kosketti paljon enemmän uskontoa ja uskonnollista toimintaa kuin nykyään. Myös kristittyihin ja juutalaisiin pitkin ensimmäistä vuosisataa kohdistuneet hajanaiset väkivallanteot heijastuivat hahmojen kuvauksissa. Peto todennäköisesti ymmärrettiin niin Rooman valtakunnan kuin sen edustaman antikristillisen maailmanvallan kuvauksena. Lähestyin näihin hahmoihin Novum Testamentumin rekonstruoitujen tekstien kautta.