Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Dental Student"

Sort by: Order: Results:

  • Laitio, Pekka (2022)
    Tausta: Monialainen oppiminen tunnistetaan nykyään tärkeäksi osaksi lääketieteen perusopetusta, ja sen hyödyistä on enenevässä määrin kansainvälistä tutkimusnäyttöä. Asenteita liittyen monialaiseen oppimiseen ja yhteistyöhön on mielekästä kartoittaa oppimistarpeiden tunnistamiseksi. Menetelmät: Tutkielmassa kartoitetaan Helsingin yliopiston lääketieteen ja hammaslääketieteen opiskelijoiden asenteita ja koettuja hyötyjä monialaiseen oppimiseen liittyen. Aineistona käytettiin osia kevään 2022 aikana toteutetusta sähköisestä kyselytutkimuksesta (N=135), johon saattoi vastata suomeksi tai ruotsiksi. Asenteita tutkittiin UWE-IP-kyselyllä, joka sisältää 35 monivalintakysymystä. Koettuja hyötyjä tutkittiin avoimilla kysymyksillä. Kyselyssä kartoitettiin myös kokemuksia, toiveita ja kehitysehdotuksia, jotka on tarkoitus raportoida myöhemmin. Tulokset: Vastauksissa monialaisen opetuksen hyödyistä korostuivat näkökulmien laajentaminen, työelämäsuhteiden parantaminen ja tiimityön tehostaminen. 4/5 vastaajista toivoi lisää monialaista perusopetusta ja 2/3 ilmoitti haluavansa osallistua nykyistä enemmän monialaisille valinnaisille opintojaksoille. Asennoituminen monialaiseen oppimiseen oli pääosin myönteinen. Yleinen käsitys ammattien välisestä vuorovaikutuksesta sosiaali- ja terveydenhuollon alalla oli yllättävän kielteinen ottaen huomioon, että henkilökohtainen kokemus arvostuksesta ja työskentelyn vaivattomuudesta monialaisissa suhteissa oli huomattavan myönteinen. Eri vuosikurssien välillä ei ollut vastauksissa eroa, mutta ruotsiksi vastanneiden arvio omista ryhmätyötaidoista ja käsitys monialaisesta vuorovaikutuksesta olivat myönteisempiä kuin suomeksi vastanneilla (p ≤ .02). Lisäksi ne, jotka toivoivat lisää monialaista opetusta, suhtautuivat muita myönteisemmin monialaiseen oppimiseen (p ≤ e-7). Johtopäätökset: Lääketieteen ja hammaslääketieteen opiskelijoiden suhtautuminen monialaiseen oppimiseen oli myönteinen, ja monialaista opetusta toivottiin lisää. Jatkossa tulisi selvittää, miten koetut hyödyt ja asennoituminen muuttuvat, kun kehitysehdotukset ja oppimistarpeet on huomioitu käytännön opetuksessa.