Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Digitaalinen nuorisotyö"

Sort by: Order: Results:

  • Nyrövaara, Mirka (2023)
    Tässä tutkielmassa tutkin sitä, minkälaisia visuaalisia elementtejä Suomen evankelisluterilaisen kirkko hyödyntää Instagram julkaisuissaan tavoittaakseen yksinäisiä nuoria. Koronapandemian aikana kirkko lisäsi nuorisotyötoimintaansa digitaalisessa ympäristössä ja on toimillaan pyrkinyt vähentämään nuorten yksinäisyyttä. Sosiaalinen media on muodostunut tärkeäksi alustaksi tuottaa ja toteuttaa nuoria tavoittavaa toimintaa. Tutkimukseni rakentui neljän eri seurakunnan ylläpitämän Instagram-tilin julkaisuista, joiden kohderyhmänä olivat yksinäiset nuoret. Valitut Instagram-tilit edustivat kirkon nuorisotyön osa-alueita laajasti ja sijoittuivat maantieteellisesti eri puolelle Suomea. Tutkimusmetodina hyödynsin visuaalista sisällönanalyysiä. Tutkimusprosessi eteni kokonaisaineiston analysoimisesta tarkempaan neljän yksittäisen julkaisun analysointiin. Tutkimus osoitti kirkon nuorisotyön hyödyntävän visuaalisia elementtejä julkaisuissaan laajasti ja monipuolisesti. Kirkko lähestyi yksinäisiä nuoria kolmen päätemaan valossa; tiedottaminen, yhdessäolo ja ilo. Nuoria pyrittiin tavoittamaan julkaisuilla tarinankerronnan, värien, aitouden ja elementtien sijoittelun avulla. Hyödynnetyt elementit tukevat vahvasti myös nuorisotyötoiminnan eri osa-alueiden tavoitteita. Tutkimuksen perusteella kirkon nuorisotyö vastaa omiin tavoitteisiinsa ehkäistä ja vähentää nuorten kokemaa yksinäisyyttä sosiaalisen median avulla. Julkaisuissa hyödynnetyt visuaaliset elementit lisäävät tietoutta ja madaltavat kynnystä osallistua kirkon tuottamaan toimintaan.
  • Kinnunen, Carita (2022)
    Tiivistelmä: Tutkielmani tarkoitus on tarkastella sielunhoidollisia ulottuvuuksia evankelisluterilaisen kirkon nuorisotyössä, kohdennetusti Nokian seurakunnan Instagram-tilillä @maatialanpappila. Koronapandemian aikana sosiaalisen median käyttö seurakunnissa korostui ja käyttöön otettiin uusia digitaalisia työvälineitä. Nokian seurakunnan nuorisotyö vahvisti erityisesti Instagram-tilinsä käyttöä. Tavoitteena oli pysyä edelleen kontaktissa seurakunnan nuoriin haasteellisesta yhteiskunnan tilanteesta huolimatta. Globaalisti Instagram on edelleen yksi suosituimmista sosiaalisen median kanavista. Paneudun tutkimuksessani syvemmin viiteen koronapandemian aikana tehtyyn julkaisuun, joiden sisältö on selkeästi hengellistä. Näiden julkaisujen valikoituminen analysoitavaksi tapahtui pääasiassa kronologisen julkaisujärjestyksen mukaan. Olen omassa tutkielmassani keskittynyt analysoimaan mediaetnografian keinoin Instagramissa julkaistujen video- ja kuvamateriaalien sielunhoidollisia ulottuvuuksia. Analysoitavasta materiaalista kolme julkaisua on videomateriaalia ja kaksi kuvaa teksteineen. Mediaetnografinen tutkimus tuo tietoa modernista yhteiskunnasta ja antaa ymmärrystä sosiaalisesta maailmasta, joka elää verkossa. Etnografisen tutkimuksen tarkoituksena on kuvata mitä tutkittavassa ilmiössä tapahtuu. Tutkimustulokset osoittavat, että nuorille suunnatut julkaisut tavoittavat nuoria ja Instagram mahdollistaa nuorille toisaalta tutun, toisaalta uuden ympäristön ja yhteisön. Koronapandemian asettamien rajoituksien takia toiminnan siirryttyä pääosin verkkoon voidaan todeta, että yhteydenpito verkon kautta on ollut tilanteeseen nähden toimivaa. Tutkimukseni aikana tekemä havainnointipäiväkirja on toiminut analyysin teon pohjana. Analyysini osoittaa, että julkaisuissa on selkeästi sielunhoidollisia elementtejä, jotka kohtaavat kuulijansa niin tekstuaalisesti kuin visuaalisestikin. Kantavana voimana Nokian seurakunnan nuorisotyön Instagram- tilillä on Raamattu ja evankeliumin jakaminen.