Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Film studies"

Sort by: Order: Results:

  • Liipo, Emilia (2022)
    Tässä tutkielmassa tarkastelen kiinalaisen main melody (zhuxuanlü) elokuvatyypin päähenkilöiden maskuliinisten piirteiden ja käytöksen representaatioita. Main melody tai leitmotif elokuvat on tarkoitettu palvelemaan Kiinan valtion ideologista koneistoa ja ylläpitämään johtavan puolueen legitiimiä. 2000-luvun aikana main melody elokuvat ovat kaupallistuneet, keräten suurempia lipputuloja kuin varhaisemmat kyseisen elokuvatyypin tuotannot. Kiinassa nuoret miespuoliset viihdealan tähdet ovat saaneet osakseen paheksuntaa olemalla liian ”naisellisia.” Heidät vierailunsa on haluttu kieltää televisio-ohjelmissa ja Kiinan opetusministeriö suositteli lisää liikuntatunteja koululaisille, jotta pojat kasvaisivat ”miehekkäämmiksi.” Main melody elokuvat on pitkälti nähty vain propagandana, eivätkä ne ole herättäneet suurta akateemista kiinnostusta. Siksi tutkielmassa on valittu tarkastella maskuliinisuuden representaatioita juuri näissä elokuvissa. Näin on haluttu pyrkiä tasapainottamaan kiinalaisen elokuvan tutkimusta. Tutkielma pyrkii myös tuomaan esiin, millaisia ihanteita Kiinan kommunistinen puolue haluaa nostaa kansalaistensa katsottavaksi. Tutkielma hyödyntää Judith Butlerin teoriaa sukupuolen (gender) performatiivisuudesta, Louie Kamin viitekehystä kiinalaisen maskuliinisuuden wen-wu (kulttuuriset saavutukset – sotilaallinen urhoollisuus) jaottelusta, sekä Mary Vetterling-Bragginin jakoa sukupuolten psykologisista piirteistä. Teksti analyysiä hyödyntämällä on analysoitu neljä main melody elokuvaa: The Wandering Earth (2019), All For One (2019), joka on yksi osa episodielokuvasta My People, My Country, Wolf Warrior 2 (2017) ja Aftershock (2010). Koska maskuliinisia piirteitä voi olla sekä miehillä, että naisilla, tarkastellaan tutkielmassa kahta miespäähenkilöä ja kahta naispäähenkilöä. Tutkielman tuloksissa näkyy, että kiinalaisessa main melody elokuvassa luotetaan pitkälti perinteiseen maskuliinisuus kuvastoon. Hahmot asettuivat sekä wen- että wu -kategorioihin. Päähenkilöt, joilla maskuliinisia piirteitä esiintyy, ottavat johtavan roolin, ovat uhkarohkeita, kykenevät abstraktiin, loogiseen ja analyyttiseen ajatteluun, sekä hallitsevat tunteitaan tai oppivat hallitsemaan niitä. Maskuliinisia piirteitä voidaan löytää myös aikuisista naisista, kunhan esimerkiksi heidän ammattinsa on sovelias siihen. Koska elokuvat heijastelevat puolueen ihanteita, elokuvien päähenkilöistä ei odotetusti löydetty ”naisellisia miehiä.”