Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Helsinki Summer School"

Sort by: Order: Results:

  • Arola, Saga (2017)
    Tutkin pro gradu -tutkielmassani Helsingin yliopiston alaisuudessa toimivan kansainvälisen kesäkoulun, Helsinki Summer Schoolin opettajien kokemuksia liittyen englantiin lingua fancana ja englanniksi tehtävään opetukseen. Lähestyn aihettani opettajien kohtaamien haasteiden kautta. Tavoitteenani on selvittää erityisesti, millaisia haasteita opettajat olettavat kohtaavansa, sekä millaisia haasteita he todellisuudessa kohtaavat. Lisäksi tavoitteenani on selvittää, eroavatko oletetut ja kohdatut haasteet riippuen siitä, opettaako opettaja Helsinki Summer Schoolissa ensimmäistä kertaa vai onko hänellä jo kokemusta kesäkoulussa opettamisesta. Tutkielman alussa käsittelen englantia lingua francana (engl. English as a lingua franca), englannin kielellä annettavaa opetusta (engl. Eglish-medium instruction) ja lyhytaikaista opiskelua ulkomailla (engl. short-term study abroad). Tämän jälkeen esittelen tutkimuskysymykseni, -metodini ja -datani. Haastattelin kahdeksaa kesäkoulun opettajaa, joista neljä oli uusia opettajia ja neljä kesäkoulussa jo aiemmin opettaneita. Haastattelin jokaista opettajaa kaksi kertaa, ensimmäisen kerran ennen kesäkoulua ja toisen kerran kesäkoulun jälkeen. Haastattelut koostuivat avoimista kysymyksistä, ja ne nauhoitettiin, minkä jälkeen nauhoitteet litteroitiin analysointia varten. Analysoin datan yllä mainittujen teemojen mukaan. Tutkimustulosten mukaan sekä uudet että kesäkoulussa jo aiemmin opettaneet opettajat pohtivat samanlaisia asioita ja aiheita haasteisiin liittyen. Haasteita odotettiin ja kohdattiin liittyen oppilaiden kielitaitoon, muiden kurssilla opettaneiden opettajien kielitaitoon, monikulttuuriseen opiskelijakuntaan, kesäkoulun lyhyeen aikaan ja opiskelijoiden akateemisiin odotuksiin. Uudet ja kesäkoulussa jo aiemmin opettaneet opettajat erosivat toisistaan kuitenkin painotuksissaan jonkin verran. Pääsääntöisesti voidaan sanoa, että kesäkoulussa jo aiemmin opettaneet opettajat odottivat uusia opettajia enemmän haasteita, mutta loppujen lopuksi uudet opettajat kohtasivat enemmän haasteita kuin kesäkoulussa jo aiemmin opettaneet. Uudet opettajat olivat kesäkoulussa jo aiemmin opettaneita opettajia herkempiä nimeämään haasteita, kun taas kesäkoulussa jo aiemmin opettaneet opettajat sanoivat helposti, ettei jokin piirre ollut haaste, vaikka kyseiseen piirteeseen saattoikin liittyä haasteellisia tilanteita. Lisäksi kaikki haastateltavat mainitsivat ainakin jossain yhteydessä aasialaiset opiskelijat haasteiden lähteenä.