Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Käytettavyys"

Sort by: Order: Results:

  • Joutsenvirta, Timo (2020)
    Ohjelmiston hyvä käytettävyys varmistaa sen, että henkilöt, joille ohjelmisto on suunnattu osaavat sitä käyttää, ja että ohjelmiston käyttö on sekä tehokasta että miellyttävää. Käytettävyyden merkitys on kasvanut, kun ohjelmistojen käyttäjiksi on tullut tietotekniikan ammattilaisten lisäksi kuluttajia. Kilpailukyvyn varmistamiseksi ohjelmistojen tulee olla käytettävän lisäksi myös saavutettavia ja niiden kokonaiskäyttökokemuksen on oltava hyvä. Saavutettavuus on myös lainmukainen vaatimus ohjelmistoille. Käytettävyyden testaaminen on perinteisesti käsityötä, jota suorittaa koulutettu käytettävyysasiantuntija tai käyttäjätutkija. Suuri osa huomiosta keskittyy käyttöliittymään, jonka kautta käyttäjä on vuorovaikutuksessa ohjelmiston kanssa. Käytettävyys on kontekstisidonnaista, joten osa testaamisesta tulee aina vaatimaan ihmisen analysointia. Osa testaamisesta voidaan kuitenkin automatisoida, ja näin vapauttaa tutkijan kapasiteettia sellaisiin osa-alueisiin, jotka vaativat kontekstin ja käyttäjän toiminnan ymmärtämistä ja tulkitsemista. Lisäksi tutkija pystyy keskittymään käytettävyysongelmia korjaavien muutosehdotusten kehittämiseen. Automaattisesti voidaan testata erityisesti käyttöliittymän yhdenmukaisuutta, käyttöliittymäelementtien havaittavuutta ja kerätä automaattisesti käyttäjän raportoimia ongelmakohtia. Tässä työssä pyritään vastaamaan kysymykseen, missä määrin käytettävyyden varmistamista pystytään automatisoimaan, ja esitellään tämän tiedon pohjalta rakennettu käytettävyyden automaattisen testaamisen työkalu, Usability Spy, jonka tarkoituksena on automatisoida käytettävyystesteihin osallistuvilta henkilöiltä koottavien käytettävyystestiaineiston keräystä. Työkalun toimintaympäristönä on DOS käyttöjärjestelmän päällä toimiva Microsoft Windows tai Microsoft Windows for Workgroups ikkunointiympäristön versio 3.1 tai uudempi.