Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Laki"

Sort by: Order: Results:

  • Tolppila, Jari (2015)
    Tutkimuskysymyksenä on selvittää lain ja evankeliumin distinktiota Lutherin kirkkopostilloissa Galatalaiskirjeen selityksen valossa. Lähtökohtana tutkimukselle on Galatalaiskirjeen selityksestä nouseva analyysi lain ja evankeliumin distinktiosta, jonka pohjalta tutkimus etenee Lutherin saarnoissa ilmenevään lain ja evankeliumin väliseen erotukseen. Tutkimuksen päälähteet ovat Lutherin kirkkopostillat sekä hänen Galatalaiskirjeen selitys. Tutkimuksen menetelmänä on systemaattinen analyysi. Galatalaiskirjeen selityksen analyysista nousi kuusi teemaa lain ja evankeliumin distinktiolle: Mooses ja Kristus sekä heidän alkuperä, lain ja evankeliumin sisällöllinen ero, laki ja evankeliumi lupaavat erilaisia asioita, lain ja evankeliumin erilaiset tehtävät, lain ja evankeliumin ero lähteiden välillä sekä Kristuksen esikuva. Tutkimuskysymyksen keskeisimmät tutkimustulokset: Lain ja evankeliumin välinen erotus ilmeni alkuperän suhteen siinä, että Jumala antoi lain Mooseksen kautta ja evankeliumin Poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta. Sisällöllinen ero ilmeni lain ja evankeliumin välillä siten, että laki vaatii ihmiseltä täydellisyyttä ja evankeliumi annetaan yksin armosta. Lain ja evankeliumin lupausten ero näkyi siinä, että lain lupaukset ovat ehdollisia ja evankeliumin lupaukset ovat ehdottomia. Tehtävien eroavaisuus lain ja evankeliumin välillä näkyi siten, että laki osoittaa ihmiselle hänen syntisyyden, kuoleman ja Perkeleen vallanalaisuuden ja evankeliumi puolestaan tuo ihmiselle pelastuksen Kristuksen kautta laista, synnistä, kuolemasta ja Perkeleen vallasta. Lain ja evankeliumin ero lähteiden välillä ilmeni, sillä syntiin langennut ihminen tuntee lain luonnostaan, mutta evankeliumin ihminen oppii tuntemaan yksin Raamatun sanan kautta. Kristuksen esikuvan kautta ilmenevä lain ja evankeliumin distinktio tulee esille siten, että Kristuksen teot esikuvana toimivat ihmiselle lakina ja vastaavasti evankeliumina Kristus sekä hänen esikuva aukeaa lahjana ja aarteena. Tutkimuksen keskeisin johtopäätös: Luther osoittaa lain ja evankeliumin välisen distinktion kautta, että ihmisen vanhurskauttamisen ainut mahdollisuus on yksin armosta, yksin uskosta ja yksin Kristuksen kautta.
  • Mertaniemi, Sonja (2024)
    Primary school teachers are generally employed in a public service capacity. Central to this status is the concept of official responsibility, which refers to a broad accountability for potential mistakes. Primary school teachers require specific legal knowledge in their field to act legally correctly in their everyday work. In the worst case, a teacher might intentionally or unintentionally commit a crime. The purpose of this thesis is to find out how legal knowledge in their specific field has developed among currently serving primary school teachers. Furthermore, the thesis examines the level of legal knowledge among primary school teachers in relation to chapter seven of the Basic Education Act and self-efficacy from a legal perspective. This study was conducted using qualitative research methods. The data was quantified when presenting results. The final research material consisted of ten currently serving primary school teachers. The data was collected through interviews specifically designed for this thesis. Research permissions were obtained, and the interviews were conducted face-to-face. The data was analyzed using data-driven and theory-guided content analysis. According to the findings of this thesis, there are deficiencies in the legal knowledge of primary school teachers. The best performing teachers got eight out of twelve points, while the least successful managed only half of the questions correctly. The subjects cited several sources for the accumulation of legal knowledge in their field. Employers or supervisors were considered important from the perspective of ac- quiring new legal knowledge and understanding the need for it. About half of the participants felt their legal knowledge was sufficient. Interviewees described various reasons for the perceived detachment of laws from practice, although only three out of ten felt the laws were disconnected from practical application. In examining self-efficacy, a new concept was formed: legal self-efficacy. One teacher exhibited strong legal self-efficacy, while another had weak legal self-efficacy. The rest had legal self-efficacy that ranged between strong and weak. The results of this thesis could particularly benefit Finnish teacher education and employers, who play a key role in the accumulation and updating of legal knowledge.