Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Picasso"

Sort by: Order: Results:

  • Järvenpää, Katri (2017)
    Pro gradu-tutkielmassani käsittelen kahden Ballets russes’n balettiteoksen, La Paraden (1917) ja Le Tricornen(1919) puvustusta ja lavastusta jotka taiteilija Pablo Picasso suunnitteli. Tarkastelen työssäni mahdollisimman kattavasti Picasson tekemää suunnittelutyötä näihin teoksiin, vertailen niitä toisiinsa sekä pohdin niiden merkitystä. Tutkimuskysymyksenäni on se, millaista roolia nämä kaksi teosta näyttelevät niin Ballets russes’n tuotannossa kuin Picasson uralla ja elämässä. Katson teoksia myös kokonaistaideteoksen idean kautta, ja pohdin kuinka tämä ihanne tulee esiin kummassakin teoksessa. Yritän myös sijoittaa teokset laajempaan historialliseen kontekstiin ja pohtia niiden vaikutusta tanssiteosten visuaalisen ilmeen suunnittelun kehitykseen. Ballets russes oli länsimaista balettiperinnettä vahvasti uudistanut ryhmä, joka toimi vuosina 1909-1929. Ryhmä tunnettiin kokeellisista teoksistaan, jotka muuttivat ajan käsityksiä siitä, miltä tanssiteos voi kuulostaa ja näyttää. Ballets russes tunnettiin myös taiteilijayhteistöistään, ja ryhmä teki uransa aikana yhteistyötä lukuisien eri taiteilijoiden kanssa. Heistä yksi oli Picasso, joka suunnitteli neljään Ballets russes’n teokseen lavasteet ja puvut. Näistä teoksista olen valinnut kaksi melko erityyppistä työtä, minkä vuoksi niitä on hedelmällistä vertailla. Parade oli ensimmäinen Ballets russes’n ja Picasson yhteistyönä tekemä tanssiteos. Sen voisi sanoa olevan ensimmäinen moderni tai ”kubistinen” balettiteos, sillä Picasson tekemien lavasteiden ja pukujen kautta modernin taiteen suuntaukset, kuten kubismi ulottuivat ensi kertaa balettipuvustuksen ja lavastuksen piiriin. Tricorne taas oli edeltäjäänsä klassisempi tanssiteos, jonka visuaalisessa ilmeessä espanjalaisesta kansanperinteestä saadut vaikutteet yhdistyvät moderniin ilmaisuun. Pääasiallisena aineistonani olen käyttänyt kirjallista materiaalia niin Picassosta kuin Ballets russesistakin. Lisäksi olen tutustunut runsaaseen visuaaliseen aineistoon, kuviin ja luonnoksiin teoksista. Olen katsonut myös videotallenteita Paraden ja Tricornen uudelleenesityksistä saadakseni mahdollisimman hyvän kokonaiskuvan teoksista. Etenen työssäni taustoittamalla ensin aiheittani. Kerron Ballets russes’n historiasta ja vaiheista sekä kuvaan lyhyesti Picasson taustaa teatterin maailmassa ja kerron kuinka taiteilija ajautui balettien visuaalisen ilmeen suunnittelijaksi. Tämän jälkeen siirryn varsinaiseen aiheeseeni, kahteen balettiteokseen. Kerron ensin teosten synnystä minkä jälkeen kuvaan niiden tapahtumia, musiikkia ja koreografiaa sekä ennen kaikkea puvustusta ja lavastusta mahdollisimman kattavasti. Samalla myös vertailen teoksia keskenään ja yritän hahmottaa niiden paikkaa Ballets russes’n ja Picasson tuotannossa ja urilla. Lopuksi kerron vielä teosten vastaanotosta sekä uudelleenesityksistä ja pohdin teosten merkitystä laajemmin.