Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Private label"

Sort by: Order: Results:

  • Kemppainen, Wilma (2024)
    Private label -tuotteet eli kauppojen omat tuotemerkit ovat yleistyneet vauhdilla viimeisten vuosien aikana. Tänä päivänä lähes jokaisesta kaupan tuotekategoriasta voidaan löytää kaupan omia tuotemerkkejä. Kuluttajat saavat runsaasti erilaisia ulkoisia vihjeitä tuotteista kun he käyvät kaupassa. Tuotteiden ulkoisilla vilhjeillä tarkoitetaan esimerkiksi tuotteen hintaa, pakkausta, tuotemerkin nimeä sekä erilaisia pakkausmerkintöjä. Näiden kaikkien ulkoisten vihjeiden perusteella kuluttajalle syntyy erilaisia mielikuvia tuotteista ja ne voivat olla sekä positiivisia-, että negatiivisia. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää minkälaisia mielikuvia kuluttajat muodostavat private label -tuotteista niiden ulkoisten tekijöiden perusteella. Tutkielman teoriaosuus pohjautuu vihjeiden käyttöteorian soveltamiseen jonka avulla pyritään selvittämään, mitä kuluttajat oikeastaan ajattelevat kauppojen omista tuotemerkeistä tänä päivänä. Aikaisemmat tutkimukset osoittavat, että kuluttajilla on ollut ennakkoluuloja ja negatiivisia mielikuvia kaupan omia tuotemerkkejä kohtaan ja mielikuvat ovat liittyneet erityisesti tuotteiden alhaisempiin hintoihin sekä siihen, että kaupan omien tuotemerkkien alhaisempi hinta on usein korreloinut suoraan kuluttajien kokemaan alhaisempaan laatuun. Tämän tutkielman tulokset osoittavat, että kuluttajien mielikuvat ovat yleisesti suhteellisen positiivisella tasolla private label -tuotteita kohtaan. Kaupan omien tuotemerkkien alhaisempi hinta muihin brändeihin verrattuna ei esimerkiksi suoraan liittynyt siihen, että kuluttajat ajattelevat niiden olevan heikomman laatuisempia. Tuloksissa tuli ilmi, että suurin osa haastateltavista koki, että kaupan omien tuotemerkkien pakkaukset eivät ole visuaalisesti yhtä houkuttelevia kuin useiden muiden brändien. Haastateltavien mielipiteet kuitenkin erosivat siinä, että pitäisikö kaupan omien tuotemerkkien pakkaukset olla visuaalisesti houkuttelevia vai ei. Tutkimuksen tulokset osoittivat myös, että alkuperämaa -merkintä vaikutti joidenkin tuotekategorioiden kohdalla kaupan omien tuotemerkkien mielikuvaan. Haastateltavien välillä oli kuitenkin eroja siinä, missä tuotekategoriassa kaupan omien tuotemerkkien alkuperämaalla on merkitystä.