Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Svenska folkpartiet"

Sort by: Order: Results:

  • Fogde, Sofie (2020)
    I denna avhandling undersöks den finlandssvenska kvällstidningen Nya Pressens nedläggning 1974. Nya Pressen hade getts ut i Helsingfors ända sedan 1882, då Axel Lille grundade tidningen. I december 1974 lät ägarföreningen Konstsamfundet meddela att man ämnade lägga ned Nya Pressen med motiveringen att tidningen gått med cirka 600 000 mark i förlust de senaste fem åren. Förslaget att lägga ned Nya Pressen kom från Konstsamfundets ägda förlag Hufvudstadsbladet Ab, där Nya Pressen trycktes. Konstsamfundet uppgav samtidigt att man skulle utforska möjligheten att ersätta Nya Pressen med ett mer lokalt betonat annonsblad. I stället för Nya Pressen skulle också den nya finskspråkiga kvällstidningen Iltaset börja tryckas på Hufvudstadsbladet. Syftet med avhandlingen är att granska nedläggningsprocessen och även belysa den tidningsdebatt som uppstod efter att Nya Pressen lagts ned. Nya Pressens nedläggning undersöks utifrån tre infallsvinklar. För det första undersöks hur man kan se nedläggningen som en konsekvens av interna intriger mellan Nya Pressen, Hufvudstadsbladet och Konstsamfundet. För det andra kan nedläggningen diskuteras i anknytning till ekonomiska faktorer som bland annat hänger ihop med förändringar på mediafältet och den så kallade tidningsdöden. För det tredje kan man koppla samman nedläggningsdebatten med den domedagstankegång som fanns bland finlandssvenskar under den här perioden. Syftet är på så sätt att besvara den övergripande frågan: Varför lades Nya Pressen ned? Undersökningen bygger på skriftliga och muntliga källor. Källmaterialet består till viss del av Föreningen Konstsamfundets protokoll 1971-1973 som finns samlat i en skild mapp i Konstsamfundets arkiv och kallas ”Nya Pressen, utredningar för nedläggningen” och är sammanlagt 66 sidor. I tillägg till Konstsamfundets protokoll har jag, i närmast kompletterande syfte, också använt mig av Hufvudstadsbladet Ab styrelses material från åren 1970–1975. Mitt källmaterial består även av tidningsmaterial från 1973-1974. På Brages pressarkiv hittas urklipp ur finlandssvenska tidningar från den undersökta tiden. Sammanlagt finns det 54 inlägg. Jag har även intervjuat tre personer som på olika sätt varit med om händelsen. Dessa var Per-Erik Lönnfors, som vid tidpunkten för nedläggningen var nytillträdd vd för Hufvudstadsbladet, och Larserik Häggman och Maryelle Lindholm-Gustavson som båda jobbade som journalister på Nya Pressen vid nedläggningstillfället. Min undersökning av tidningsmaterialet och protokollen kan sägas vara en kvalitativ textanalys där jag försöker analysera argumentationen som förs. Undersökningen visar att Konstsamfundets ekonomiska motiv för nedläggningen är berättigad. Nya Pressen led av många ekonomiska bekymmer som kan härledas till bland annat tidningens distribution och annonsanskaffning. Min undersökning visar ändå att Nya Pressen blev ett större problem för Konstsamfundet när det började gå allt sämre för deras huvudprodukt, dagstidningen Hufvudstadsbladet. Samtidigt är det också tydligt att Nya Pressen historiskt sett behandlats styvmoderligt från ledningens håll, och det framkommer att det inte gjordes några allvarliga försök att rädd kvällstidningen. Dessutom upplevdes nedläggningsbeslutet som politiskt av många, eftersom tidningen till viss del uppfattades som kulturradikal jämfört med Hufvudstadsbladets borgerliga linje. Det blir också klart att nedläggningen av Nya Pressen blev en slags symbol för den finlandssvenska domedagstankegången som var rådande under den undersökta tiden. Nya Pressen ansågs på så sätt vara en stor finlandssvensk domänförlust.
  • Ringbom, Karin (2017)
    Inför riksdagsvalet 2015 fattade Svenska folkpartiet beslut om att gå till val med fler kandidater än någonsin tidigare i partiets icke-traditionella valkretsar, det som inom partiet kallas Övriga Finland. Det var även första gången partiet hade kandidater uppställda i riksdagsval i både Satakunta valkrets och i Sydöstra Finlands valkrets (i valkretsarnas nuvarande form). Avhandlingens fokus ligger på de nödvändiga villkor som ett parti bör uppfylla och vilka trösklar ett parti måste komma över för att nå riksdagen, och hur dessa uppfylldes för Sfp i Övriga Finland. Forskningsfrågorna för denna pro gradu-avhandling är: 1) Vilka nödvändiga villkor för parlamentariskt inträde uppfyllde Sfp i det s.k. Övriga Finland i riksdagsvalet 2015?, 2) Vilka strategier måste ett parti ha för att få framgång? och 3) I vilken mån har Svenska folkpartiet lyckats attrahera finska röster i Övriga Finland? Pro gradu-avhandlingen är en teorikonsumerande empirisk fallstudie med inslag av både kvalitativ och kvantitativ innehållsanalys. Avhandlingen tar teoretiskt avstamp i Niklas Bolins teori om nödvändiga villkor för att ett parti skall få representation i riksdagen. Enligt Bolin finns ett flertal nödvändiga villkor som måste uppfyllas, av vilka en av det mest betydelsefulla är att ett parti har ägarskap av en sakpolitisk fråga. Den politiska frågan måste vara både aktuell och av betydelse för väljarna. För väljarna är de enskilda frågorna som partierna lyfter fram viktiga, och av denna anledning är det för partierna avgörande att framstå som det mest trovärdiga alternativet i dessa frågor i väljarnas ögon. Därför tenderar ägarskapet över enskilda sakfrågor att bli av stor betydelse. För Svenska folkpartiet ligger ägarskapet på den svenska frågan. Den andra teorin, som kompletterar Bolins teori är Mogens N. Pedersens teori om trösklar för parlamentariskt inträde. Pedersen menar att för att ett parti skall kunna nå och hållas i riksdagen måste ett parti måste komma över fyra olika trösklar: deklarationströskeln, befogenhetströskeln, representationströskeln och relevanströskeln. Det som Bolin och Pedersen har gemensamt är att båda understryker vikten av partiets relevans för väljarna. Utgående ifrån materialet och Bolins och Pedersens teorier kommer man till slutsatsen att orsaken till att Svenska folkpartiet inte fick parlamentariskt inträde berodde på att ägarskapet av den sakpolitiska frågan varken var aktuell eller relevant för majoriteten av väljarna i Övriga Finland. Man kom heller inte över fler än två av de fyra pedersenska trösklarna för parlamentariskt inträde. Dessutom var man inom organisationen dåligt förberedd på det stora och utspridda antalet kandidater. Orsakerna var bland annat kom kandidatnomineringen väldigt sent i gång, man ingick inte i valförbund med något annat parti, kampanjen var underbemannad och kandidaterna hade inte ordentliga stödgrupper, vilka anses vara en förutsättning för framgångsrika kandidater. Endast i Uleåborgs valkrets och i Lapplands valkrets lyckades man med att få majoriteten av rösterna från finskspråkiga väljare.