Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Turkey"

Sort by: Order: Results:

  • Smolander, Miro (2021)
    Tutkielma pyrkii analysoimaan demokratian rapautumisen vaikutuksia eriarvoisuuteen ja eriarvoistumiskehitykseen modernissa Erdoganin ja AKP-puolueen hallinnoimassa Turkissa. Tutkielma hyödyntää monipuolisesti alan kirjallisuutta, erityisesti turkkilaisten tutkijoiden omia näkemyksiä ja tulkintoja demokratian tilaan maassa, joka on vähitellen ajautunut kohti presidentti Erdoganin yksinvaltaa ja yksipuolue järjestelmää. Tutkielman tavoitteena on valottaa prosesseja ja voimia, jotka vaikuttavat demokratian rapautumiseen Turkissa. Tämän jälkeen tutkielman pyrkimys on analysoida demokratian ja tuloerojen välistä suhdetta ja edellä mainitun kehityksen vaikutusta eriarvoisuuteen Turkissa. Tutkielma valottaa alkuun lyhyesti historiallisen analyysin kautta taustaa niihin lähtökohtiin, joiden päälle Turkin demokratia 2000-luvulla on pitkälti rakentunut. Tätä taustaa vasten käsitellään AKP-puolueen ensiaskeleita ja 2000-luvun turkkilaista demokratiaa. Seuraavaksi tutkielma analysoi epädemokraattisia voimia ja tapoja, joilla demokratia Turkissa rapautuu käyttäen alan kirjallisuutta ja vertaisarvioituja artikkeleita. Siten tutkielman on mahdollista analysoida turkkilaista poliittista järjestelmää ja demokratiaa kokonaisuutena. Tutkielma vertailee eri poliittisia järjestelmiä, jotka usein seuraavat demokratian rapautumista. Tutkielman tavoite on välittää viesti, että Turkin kohtelu puhtaan autoritäärisenä valtiona on ennenaikaista, sillä vaaleilla on Turkin järjestelmässä edelleen keskeinen rooli. Lopuksi tutkielma keskittyy talousjärjestelmään ja eriarvoisuuden ja demokratian väliseen suhteeseen ja siihen millainen talousjärjestelmä Turkin kaltaisessa maassa vallitsee demokratian rapautumisen seurauksena. Lopuksi tutkielma päätyy yhteenvetoon, jossa keskeisimmät tulokset tiivistetään yhteen. Tutkielman keskeiset tulokset ovat, että Turkin demokratia on viimeisten kymmenen vuoden aikana rapautunut merkittävästi. Keskeinen havainto kuitenkin on, että vaalien voittamisella on edelleen oleellinen vaikutus Turkin poliittiseen järjestelmään. Tästä esimerkkeinä käy vuoden 2015 parlamentti, ja vuoden 2019 aluevaalit. Tästä on johdettu tutkielman toinen keskeinen havainto, että Turkki sijaitseekin demokratian ja autoritäärisyyden välisellä harmaalla alueella, jossa se ei ole oikein kumpaakaan. Tutkielman viimeinen keskeinen tulos on, että demokratialla ja eriarvoisuudella on olemassa keskeinen yhteys. Tutkielma ei kuitenkaan pysty vetämään yhteen konkreettisesti millainen tämä yhteys on, vaan keskittyy siihen, miten edellä mainittu yhteys ilmenee kompleksisuudestaan huolimatta. Tutkielman johtopäätökset noudattavat tulosten linjaa. Ensiksi Turkin demokratiakehitys noudattaa pitkälti globaalia trendiä, jossa liberaalidemokratia on järjestelmänä ollut puolustuskannalla. Toisaalta Turkin järjestelmä on hybridi, joka muistuttaa jonkin verran esimerkiksi Venäjää. Demokratian ja eriarvoisuuden välillä vaikuttanee olevan läheinen suhde, mutta sitä on globaalissa mittakaavassa vaikeaa asettaa teoreettiseksi malliksi, jota voisi soveltaa laajempaan globaaliin kontekstiin. Lopuksi tutkielma toteaa aiheen laajuuden keskeiseksi haasteeksi tyydyttävän vastauksen saamisessa.
  • Yasav, Melisa (2019)
    Tutkielmassa tarkastelen Istanbulin ja Ankaran kaupungeissa vaikuttavien keskiluokkaisten ympäristötoimijoiden asemaa Turkin ympäristöpolitiikassa. Tutkin tapoja, joilla nämä ympäristötoimijat ovat voineet vaikuttaa ympäristöpolitiikkaan vuoden 2013 Gezi-protestien jälkeen, aikana, jolloin autoritäärisyys ja neoliberalistinen kehityskeskeisyys, ns. neoliberalistinen developmentalismi, määrittävät pitkälti Turkin politiikkaa. Tutkimukseni kontribuoi ajankohtaiseen ja tärkeään keskusteluun kansalaisyhteiskunnan ja ympäristötoimijoiden nykyisistä ja tulevista rooleista ja toimintamahdollisuuksista, niin Turkissa kuin muissakin epädemokraattisissa maissa. Tutkimuskysymyksiäni ovat 1) Miten neoliberalistinen ja kehityskeskeinen poliittinen päätöksenteko sekä autoritäärisyys ovat vaikuttaneet ympäristöpolitiikkaan Turkissa?; 2) Miten kaupungeissa työskentelevät ympäristötoimijat ovat pystyneet toimimaan Turkin autoritäärisen hallituksen harjoittaman neoliberalistisen ja kehityskeskeisen poliittisen ja taloudellisen agendan kontekstissa vuosien 2013-2018 aikana? Tutkin kriittisen teorian keinoin sitä, miten Turkissa vallitsevat neoliberalistiset kehityskeskeiset ja autoritääriset sosiaaliset, poliittiset ja taloudelliset rakenteet vaikuttavat ympäristötoimijoiden mahdollisuuksiin toimia ympäristön hyväksi. Tämä tutkimus osoittaa, että hegemonisesta vallankäytöstä huolimatta nämä toimijat ovat vaikuttaneet ympäristöpolitiikkaan luovimalla ennalta-arvaamattomissa ja uhkaavissa valtion ja yhteiskunnan välisissä olosuhteissa. Toimijat pyrkivät luomaan tilaa ympäristötoiminnalle ja hegemoniaa haastavalle keskustelulle sekä pitämään kansalaisyhteiskuntaa elossa kontekstissa, jossa suurin osa kansalaisjärjestöistä on lopetettu tai peloteltu hiljaiseksi. Tutkielman teoreettisena päämääränä on ollut pohtia, miten kriittinen teoria osoittaa ja selittää sitä, miten Turkin hallitus on onnistunut rakentamaan hegemoniaansa ja miten kansalaisyhteiskunta on vastannut siihen. Tutkimusaineistoni koostuu 14 teemahaastattelusta sekä tuoreesta aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta. Tutkimustani varten haastattelin kaupungeissa toimivia keskiluokkaisia järjestöjen ja yhdistysten työntekijöitä, aktivisteja, vapaaehtoisia, dokumentaristeja sekä luennoitsijoita. Käytän kriittistä teoriaa analyyttisenä metodologisena pohdiskelun välineenä urbaanin Turkin ympäristötoimijoiden ja niiden olosuhteiden tutkimiseen, joiden puitteissa ympäristötoimijat suojelevat ja tutkivat luontoa, protestoiva ja informoivat yhteiskuntaa ympäristöasioista. Tutkimustulokseni osoittavat, että Turkin autoritäärisesti toimivan poliittisen ja taloudellisen eliitin harjoittaman politiikan neoliberalistinen ja kehityskeskeinen luonne 1) vahingoittaa luonnonympäristöjä huomattavasti, vaikeuttaa ihmisten elinoloja ja harjoittaa ympäristöpolitiikkaa tukeakseen omia intressejään 2) rajaa ympäristöjärjestöjen ja aktivistiryhmien mahdollisuuksia osallistua ympäristöä koskevaan poliittiseen päätöksentekoon sekä ympäristönsuojeluun ja ilmastonmuutoksen torjuntaan. Vaikka yllämainitut olosuhteet vähentävät kansalaisyhteiskunnan toimijoiden mahdollisuuksia vaikuttaa ympäristön tilaan mielivaltaisten lakien ja toimenpiteiden, rahoituksen ja yhteistyön puutteen sekä itsesensuurin takia, moni heistä on löytänyt tapoja toimia näissä vaikuttamisen, aktivismin ja suojelun kapenevissa tiloissa. Voidaankin päätellä, ettei vuoden 2013 Gezi-protestien jälkeinen Turkin konteksti eivätkä muutkaan samankaltaiset olosuhteet välttämättä estä ympäristötoimijoita jatkamasta vaikuttavien tapojen etsimistä ja vaikuttamista kehityspoliittiseen päätöksentekoon. Kriittisen teorian menetelmät auttavat haastamaan vallitsevan tilan ja huomamaan uusia mahdollisuuksia ympäristötoimijoille tässä autoritäärisessä kontekstissa.
  • Rämö, Milja (2019)
    This thesis looks at the National Unity and Brotherhood Process (2009–2015) that’s one aim was to solve the decades long conflict between the Turkish state and the Kurdistan Workers’ Party (PKK). The failure of the process created more violence in the country; hence, it is essential to look back and try to reflect what the process was about. The thesis aims to understand the governmental party’s (AKP) (self-)perceptions of the process and link them to the history of the Turkish Republic. When the Turkish Republic was established, the founding ideology was Kemalism that emphasized exclusive Turkish national identity, secularism and statism. It left little or no space for expressions Kurdish identities. For decades, Kurds were not directly mentioned in public and were spoken of trough frames of terrorism and underdevelopment. The conflict itself started at the turn of the 1980s when Kurdish bationalism found more leverage. Especially in the 1990s the violence in Kurdish regions escalated. Even though the situation had been more peaceful in the 2000s, the AKP wanted to solve the conflict once and for all. In this thesis the perceptions from the time of the process are researched from a governmental publication and from pieces of news by the state-run Anadolu Agency. In the qualitative analysis that was inspired by framing theory, it was notable that the voice of the state became more rigid throughout the process and enemy-images were reproduced more frequently towards the end. The analysis shows that in the process the Turkish state and party leading the state did not challenge pre-existing conceptions of the Kurdish population. Kurdish political movements were presented trough frames of terrorism, which has been a political strategy at least for a century. In addition, the state’s externally and internally created ontological insecurity was not addressed in the process, which highlighted the state’s ambivalent relationship to the minority. This thesis notes that the AKP had a wish to include the Kurdish minority into the political ideology of the party. However, it had little tolerance to Kurdish political movements that challenged the political power of the AKP. The wish and the lack of tolerance show that the state replicated patterns from the its history.
  • Christodoulides, Photeini (2017)
    The settlement of the maritime dispute between the Republic of Turkey (RoT) and the Republic of Cyprus (RoC) in the Eastern Mediterranean is politically deadlocked. Both countries keep insisting on their maritime claims despite the diplomatic settlement efforts by the United Nations and the Council of Europe. RoC argues that an equidistance line should be drawn between the two opposite areas, whereas RoT claims that the existence of relevant circumstances, including geographical and non-geographical factors, necessitates a different maritime solution. As their maritime dispute is, besides a political matter, a legal matter regulated by international law, this thesis aims to review the claims of both parties based on the contemporary conventional and customary international law of the sea, with due regard to state practice and international jurisprudence. To determine where the maritime boundary between Turkey and Cyprus lies, legally speaking, an attempt is made to critically compare this case with the outcome of relevant international judicial decisions.