Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "filterbubbla"

Sort by: Order: Results:

  • Karlsson, Linn (2016)
    Under de senaste åren har många mediebolag skapat specifika applikationer för mobilplattformer, som är designade och optimerade för att man på ett snabbare och smidigare sätt ska kunna ta del av nyheter på mobilens lilla skärm. Så även rundradiobolaget Yle, som år 2014 lanserade mobilapplikationen Uutisvahti (Nyhetskollen). I avhandlingen undersöks om Nyhetskollen är den skräddarsydda nyhetstjänst som den är tänkt att vara för sina användare. Den huvudsakliga forskningsfrågan lyder så här: Vad får användarna ut av en skräddarsydd nyhetstjänst i mobilen? Huvudforskningsfrågan besvaras med följande hjälpfrågor: Är Yles applikation Nyhetskollen användarvänlig? Motsvarar nyhetsprioriteringarna som användarna gjort det utbud av nyheter som erbjuds? Är utbud på svenska viktigt i Nyhetskollen? Både kvantitativt och framför allt kvalitativt undersöks hur Yles nyhetstjänst Nyhetskollen upplevs av både finsk- och svenskspråkiga användare. Det huvudsakliga materialet är en stor användarundersökning som gjorts av Yles aktualitets- och nyhetsredaktion och kompletteras av en mindre enkätundersökning med specifikt svenskspråkiga användare. I materialet ingår också en kvalitativ forskningsintervju med Nyhetskollens projektledare. Enkätundersökningarna visar att användarna genomgående är väldigt nöjda med applikationen. Användarvänligheten, utseendet, nyhetsinnehållet och helheten får höga poäng av både finsk- och svenskspråkiga användare. De svenskspråkiga användarna uppskattar att det finns material på svenska i Nyhetskollen, men flera av dem uppgav ändå att de skulle använda applikationen även om det inte fanns svenspråkigt innehåll i den. Resultatet visar att det finns en tydlig beställning för en skräddarsydd nyhetstjänst för mobilen. Användarna kom ändå med många förbättringsförslag som kan vara till nytta för Nyhetskollens utvecklare. I avhandlingen framgår också att Nyhetskollen i nuläget främst är en nischprodukt för teknikinsatta nyhetsälskare, så en av de största utmaningarna ligger i att göra applikationen mer intressant för de stora massorna.