Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "flexibilitet"

Sort by: Order: Results:

  • Bertell, Anna-Lena (2022)
    Tiedekunta - Fakultet - Faculty Educational Sciences Tekijä - Författare - Author Anna-Lena Bertell Työn nimi - Arbetets titel En kvalitativ studie kring klasslärares beskrivningar av öppen lärmiljö Title A qualitative study of class teachers`descriptions of open learning environment Oppiaine - Ämne - Subject Class teacher Työn laji/ Ohjaaja - Arbetets art/Handledare - Level/Instructor Master’s Thesis / Supervisor’s Name Aika - Datum - Month and year March 2022 Sivumäärä - Sidantal - Number of pages 48 pp. + 2 appendices Tiivistelmä - Referat - Abstract Previous research has described that open learning environments have become increasingly common in schools. It is an open space with access to a smaller group room. Open learning environment should be able to be shielded using different types of acoustic walls, curtains or bellows because several student groups are taught there at the same time. The aim of an open learning environment has been to provide more flexibility in teaching as flexibility is required for student-centered learning. The role of the teacher has also changed in an open learning environment, the teacher should be more like a tutor and the students will have more freedom to choose and decide how and where they work. The open learning environment should be adapted so that students have the opportunity to work individually, in pairs or in groups. The study's material consisted of semi-structured interviews with class teachers who had experience of working in an open learning environment. The interviews were conducted in spring 2021. The research participants were ten (10) from three different schools from two different municipalities in southern Finland. The interviews were then analyzed using qualitative content analysis as a method. The research participants described the open learning environment according to their own experiences as to how the spaces looked and worked, what flexible furniture was used, and what opportunities and challenges there were in an open learning environment. Finally, the research participants also described some suggestions on how the open learning environment can be developed.
  • Vento, Isak (2013)
    Offentliga sektorns verksamhet organiseras allt oftare i form av projekt. Inom regionalpolitiken är projekt redan det vanligaste sättet att genomföra verksamhet. Användningen av projekt motiveras med förväntningar om effektivitet. Projektens effektivitet antas utgående från projektteorin med förankring i företagsvärlden grunda sig på deras tidsbegränsning, möjlighet till att föra samman olika aktörer och flexibla organisationer. Kritiker har dock ifrågasatt inverkan av dessa egenskaper på projektens effektivitet i en komplex miljö som offentliga sektorn. Oklarhet råder dock i frågan på grund av bristfällig forskning i området. Utbredningen av projekt inom offentliga sektorn gör att kunskap om vad som påverkar projektens effektivitet är av central betydelse för organisering av verksamhet. Mätning av effektivitet i offentliga sektorn är också mer komplicerat än i företagsvärlden. Kunskap om hur projektens effektivitet i offentliga sektorn kan förstås är viktigt för organisering av verksamhet. Denna avhandling visar om projektens egenskaper, som förklarar projektens effektivitet i företagsvärlden, förklarar variationen i projektens effektivitet i offentliga sektorn. I undersökningen diskuteras och operationaliseras också olika sätt att mäta projektens effektivitet i offentliga sektorn. Projektens egenskaper, vars betydelse för effektiviteten i offentliga sektorn utgående från projektteorin undersöks, är projektets längd, närvaro av tidspress i projektet, fortsättningen av projektet efter dess avslutning, grad av samverkan av offentliga aktörer i projektet och projektets storlek. Dessa är undersökningens oberoende variabler. Projektens effektivitet mäts med fyra mått som motsvarar de centrala dimensionerna av effektivitet i offentliga sektorn. Effektivitetsmåtten är undersökningens beroende variabler. Som metod används multivariat regressionsanalys. Resultaten visar att projektens effektivitet i offentliga sektorn påverkas delvis av projektens längd, närvaro av tidspress, grad av samverkan och organisationsstorlek. Kortare projekt är mer effektiva än längre projekt. Närvaro av tidspress ökar också på projektens effektivitet. Graden av samverkan av offentliga aktörer i projektet ökar inte direkt på projektens effektivitet men uppvisar vissa tecken av inverkan på effektivitet. Mindre projekt är däremot inte mer effektiva än större projekt. Tvärtom visar sig större projekt vara mer effektiva än mindre projekt. Undersökningen klargör att företagsvärldens antaganden om vad som förklarar projektens effektivitet endast delvis gäller för projekt i en komplex miljö som offentliga sektorn. Genom att beakta projektens längd, närvaro av tidspress, möjlighet till samverkan och organisationsstorlek kan projekten bland annat i regionalpolitiken organiseras effektivare. Undersökningen visar också att olika mått bör användas tillsammans i mätning av projektens effektivitet i offentliga sektorn. Undersökningens resultat kan gynna organisering av projekt i offentliga sektorn, inverkan av politiken och den framtida samhällsutvecklingen.