Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "haaste"

Sort by: Order: Results:

  • Katajala, Sofia (2018)
    The purpose of the study is to find out the issues raised by the new handicraft curriculum. How does the Basic Education Curriculum 2014 apply to the teaching of handicrafts and what challenges or opportunities it set for teaching, learning and learning environments. What kind of ways to use handicraft curriculum have been developed by the teachers in their own work. The master's thesis is a continuation of my bachelor's degree, where I interviewed handicraft teachers and examined their opinions regarding the future curriculum. During the research, there was a strong discussion about changes in handicraft education. I wanted to find out why the curriculum causes such a lot of opinions. The purpose of my research is to find out which things make the most recent curriculum difficult and easy to implement The results of previous studies revealed that the handicraft environment and facilities limit the implementation of the new curriculum. The research is done by a method of qualitativity due to the qualitative nature of the re-search. The target group consisted of 165 handicraft teachers from all over Finland. I collec-ted material from an online community discussion forum where handicraft teachers discus-sed handicraft curriculum and how to implement it in practical work. The debate was one academic year. My approach was netnographic and I classified the material through mate-rial-based content analysis and using the methodology using Atlas.ti. The results showed that the handicrafts Curriculum 2014 was implemented in very different ways. The handicraft teachers were at different stages in the introduction of the curriculum. Some handicraft teachers experienced great challenges to realize a new curriculum in practical teaching while others used it successfully. Handicraft teachers proved to be very hard-working, and they did not plan to surrender easily. Handicraft teachers need tools and support to implement the curriculum, and hope for quick improvement in handicrafts facilities. The pupils' poor interest in handicrafts and the challenges posed by work need a quick solution.
  • Rapp-Juvonen, Marianne (2024)
    Nuorten tekemät vaaralliset sosiaalisen median haasteet ovat olleet esillä viime vuosina julkisessa keskustelussa. Haasteella tarkoitetaan toimintaa, joka kuvataan ja ladataan sosiaalisen median sovellukseen kannustaen muita yrittämään samaa. Vaarallisen haasteesta tekee se, jos haasteen seurauksena nuoren terveys tai henki vaarantuu. Tässä tutkielmassa tarkastellaan syitä nuorten vaarallisiin sosiaalisen median haasteisiin osallistumiselle. Tutkielma toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineisto haettiin eri tietokannoista rajaamalla sekä englanninkielisiin että suomenkielisiin vertaisarvioituihin teksteihin vuosina 2020–2024. Valitut 16 tekstiä analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jonka tuloksena muodostettiin pääluokat: altistavat tekijät ja yksilölliset tekijät. Altistavien tekijöiden alaluokkia ovat kehitykselliset tekijät ja nuorista riippumattomat tekijät ja yksilöllisten tekijöiden alaluokkia ovat hyväksytyksi tuleminen, suosio ja keholliset tuntemukset. Nuorten vaarallisiin haasteisiin osallistumisen syyt ovat moninaisia. Altistavia tekijöitä ovat nuorten kehittyvät aivot, jotka ovat alttiina riskikäyttäytymiselle ja muiden käytöksen matkimiselle. Tämän lisäksi haasteisiin voi altistaa uutismedia, sosiaalinen media ja nuorten vanhemmat. Uutismediassa ja sosiaalisessa mediassa esitetyt vaaralliset haasteet voivat normalisoida riskikäyttäytymistä nuorten silmissä. Vaarallisten haasteiden seuraaminen voi kannustaa haasteiden tekoon. Tätä varten toimittajat käyttävät raportoidessaan itsen vahingoittamisesta ohjeistusta, jonka tarkoituksena on vähentää raportoidun tiedon matkimista. Sosiaalisessa mediassa harmia voi aiheuttaa sovellusten sisällönsuosittelualgoritmit. Algoritmit voivat suositella haasteita nuorelle, vaikkei nuori niitä aktiivisesti hakisi. Lisäksi vanhempien tietämättömyys haasteista ja nuoria huonompi sosiaalisen median tuntemus vähentää vanhempien tarjoamaa tukea nuorille sosiaalisen median turvallisessa käytössä. Altistavien tekijöiden lisäksi on myös yksilöllisiä tekijöitä, jotka selittävät haasteisiin osallistumista. Haasteen kautta voidaan havitella hyväksytyksi tulemista, jolloin taustalla voi olla ryhmäpaine, yllyttäminen ja ryhmään kuuluminen. Lisäksi suosio voi kannustaa mahdollisimman shokeeraavien haasteiden tekemiseen näkyvyyden, tykkäysten ja sisällön monetisoinnin toivossa. Haasteiden avulla saavutettujen kehollisten tuntemuksien kautta haetaan esimerkiksi hapenpuutteesta johtuvaa euforista tunnetta. Altistavat tekijät ja yksilölliset tekijät ovat aina jollain tavalla yhteydessä toisiinsa, esimerkiksi taipumus käytöksen matkimiseen, haastevideoiden katsominen sosiaalisessa mediassa ja halu kuulua ystäväporukkaan voivat johtaa vaarallisen haasteen tekemiseen. Vaaralliset haasteet ovat osa nuorisokulttuuria, mutta nuoret eivät yleensä tiedä niiden vaaroista. Etenkin nuorten henkisen pahoinvoinnin lisääntyessä, vaarallisten haasteiden tekeminen voi lisääntyä selviytymiskeinona huonoon oloon. Tässä apuna voi olla digisosiaalityö, joka on internetissä tehtävää sosiaalityötä. Sen näkyvyys ja tunnettuus on tärkeää, jotta nuoren on mahdollista saada tukea viipymättä. Myös koulujen tulisi kouluttaa nuoria ja heidän vanhempiaan vaarallisten haasteiden riskeistä.
  • Nordling, Anne (2018)
    Tämän tutkielman tarkoitus on tarkastella ruotsin kielen sanojen ”utmanande” ja ”utmaning” lisääntynyttä käyttöä ja semanttista muutosta nykyruotsissa. Tutkimusaineisto koostuu sanan ”utmanande” tai ”utmaning” sisältävistä lauseista, jotka on kerätty ruotsalaisen Språkbankenin suomenruotsalaisista ja ruotsalaisista sanomalehtikorpuksista. Korpukset ovat vapaasti käytettävissä olevia tekstikokoelmia, jotka voivat rakentua esimerkiksi sanomalehtien vuosikerroista, kaunokirjallisista teksteistä tai internet-keskustelupalstojen sisällöstä. Korpuksia voi tutkia Språkbankenin Korp -käyttöliittymän avulla. Sanojen ”utmanande” ja ”utmaning” esiintymistiheyttä ja esiintymiskonteksteja tarkastellaan 22 vuoden aikajaksolta suomenruotsalaisen Hufvudstadbladetin ja ruotsalaisen Göteborgs-Postenin sanomalehtikirjoituksista. Lähtökohtana ei ole ruotsin kielivarieteettien vertailu, joskin joitakin pieniä eroja on havaittu, vaan molempien maiden lehdet ovat mukana siksi, että kyseessä on molempia maita koskeva ilmiö. Materiaaliksi on valikoitunut juuri sanomalehtitekstit, sillä niissä esiintyvä kieli on sellaista, mitä on kunakin ajanjaksona koettu neutraaliksi ja normienmukaiseksi. Tutkielmassa vertaillaan ensin sanojen ”utmanande” ja ”utmaning” esiintymistiheyttä yllämainituissa lehdissä 1990-luvun, 2000-luvun sekä 2010-luvun tienoilta. Analyysin toisessa osassa sanaesiintymät luokitellaan kontekstin antaman merkityksen mukaisesti sanakirjamääritelmiä vastaaviin kategorioihin. Jos sana ei vastaa mitään sanakirjoissa esiintyvää määritelmää, se lajitellaan omaan kategoriaansa. Metodi perustuu komponenttianalyysiin, jota käytetään leksikografisessa tutkimuksessa. Komponenttianalyysin lähtökohtana on, että sanojen merkitys koostuu useammasta pienestä osamerkityksestä ja on siksi sopiva lähestymistapa tässä tutkielmassa. Tutkimus osoittaa, että sanan ”utmaning” käyttö on lisääntynyt merkittävästi 2000-luvun taitteen jälkeen; sen esiintymisfrekvenssi 2010-luvun materiaalissa on kolminkertainen verrattuna 1990-luvun materiaaliin. Sanan ”utmanade” käyttö puolestaan ei ole lisääntynyt merkittävästi. Molempien sanojen merkitys on muuttunut osittain aineiston myöhemmissä osissa, vaikka sanoja toki vielä käytetään myös perinteisissä merkityksissä. Sanojen ”utmanande” ja ”utmaning” tarkoitusten osittainen muutos voi johtua monesta eri syystä. Tässä tutkielmassa muutoksen syitä löydetään englannin kielen ja kulttuurin vaikutuksesta ruotsin kieleen sekä muun muassa yhteiskunnallisista muutoksista, jotka heijastuvat kielenkäytön muutoksina. Tutkimuksen loppupäätelmä on, että kyseessä saattaa olla asennemuutos kohti individualistisempaa ajattelutapaa, joka korostaa yksilön roolia toimijana. Saman tyyppistä kehitystä on havaittavissa sanan ”själv” lisääntyneen käytön kohdalla: sitä käytetään yhä useammin sanan ”ensam” sijasta, mikä joidenkin kielentutkijoiden mielestä on osoitus muutoksesta kohti yksilökeskeisempää ajattelutapaa. Aihepiirin tutkimusta voitaisiin syventää useamman eri pohjoismaisen kielen kattavalla korpusanalyysillä. Eri tutki-musmetodeja, kuten esimerkiksi puhekielen analyysiä, voitaisiin myös hyödyntää ilmiön kuvailuun.
  • Kotciuba, Irina (2020)
    Tutkielmassa tarkastellaan venäjän kielen verbin aspektia ja sen ominaispiirteitä venäjää vieraana kielenä opiskelevien näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena on selvittää, aiheuttaako venäjän kielen verbiaspekti venäjää vieraana kielenä opiskeleville haasteita ja mistä se voi johtua. Tämän lisäksi tutkielma pyrkii selvittämään oikean aspektin ja sen erityismerkitysten valintaan liittyvät yleisimmät virheet. Tutkielman teoreettisen pohjan muodostavat sekä venäläiset että ulkomaalaiset tutkimukset, jotka tarkastelevat aspektia kieliopillisena kategoriana ja sen merkitystä venäjän kielen lisäksi myös muissa slaavilaisissa sekä muuta alkuperää olevissa kielissä. Näissä tutkimuksissa olevien venäjän kielen aspektien erityismerkitysten luokittelujen pohjalta on tehty oma luokittelu, jota sovelletaan tutkimusaineistoa analysoitaessa. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä on havainnointi. Aineiston avulla analysoidaan, kuinka ulkomaalaiset käyttävät venäjän kielen aspekteja omassa puhekielessään ja vastaako heidän aspektien valintansa venäjää äidinkielenä puhuvan valintaa. Tutkimusaineisto koostuu 68 YouTube-videopalvelussa olevasta videosta, jotka ovat esimerkkejä ulkomaalaisten venäjänkielisestä puheesta. Kaikki videot on jaettu kahteen osaan. Toisessa osassa on 20 haastattelumuotoista videota Venäjän alumni -projektista (Vypuskniki Rossii), jonka osallistujia ovat Neuvostoliitossa korkeakoulututkinnon suorittaneet ja loistavan työuran tehneet ulkomaalaiset. Toinen osa sisältää 48 videota ulkomaalaisten tubettajien tekemistä videoblogeista, jotka kertovat pääosin venäjän kielen opiskelusta ja sen vaikeuksista. Tutkimustulokset osoittavat teoreettisessa aineistossa olevien väitteiden aspektien haasteellisuudesta venäjää vieraana kielenä puhuville oikeiksi. Kaikissa videoissa on aspektien valintaan liittyviä virheitä, joista yleisin on aspektien keskeisten erityismerkitysten eli perfektiivisen aspektin konkreettis-faktisen ja imperfektiivisen aspektin konkreettis-prosessuaalisen, rajoittamattoman toistuvuuden ja yleisesti toteavan merkitysten käyttö toistensa sijaan. Analyysin molemmissa osissa paljastuneet virheet on koottu kahteen taulukkoon. Alumnien virheet ovat pääosin satunnaisia, kun taas tubettajien tapauksessa ne ovat selvästi väärin opittua tietoa. Tutkielma on tehty venäjä vieraana kielenä -opetuksen näkökulmasta. Aspektien oikea käyttö edellyttää niiden pitkäaikaista, säännöllistä, mm. suullista harjoittelua erityisesti äidinkielen puhujien kanssa, minkä tuloksena on venäläisten aspektiajattelutavan omaksuminen.