Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "humor"

Sort by: Order: Results:

  • Peters, Dana (2021)
    Concern about global warming can lead to climate change anxiety, a form of anxiety characterized by excessive worry about the climate crisis and associated consequences on the natural world and human society. It has been suggested by previous research that humor can be used to manage feelings of anxiety. This study seeks to determine if this phenomenon can be applied specifically to climate change anxiety. The research combines a comprehensive literature review with an online survey that leveraged climate change themed internet memes as a proxy for humor to gather opinions about the intersections between these two topics. The survey data supplemented claims made by existing literature, indicating that climate change themed internet memes and humor in general can be useful coping mechanisms to mitigate feelings of climate anxiety. The survey was completed by 93 respondents; most of these participants were women, located in the US, and/or between the ages of 20 and 29. Results from the survey showed that people tend to feel best about their environmental anxiety when they are taking active steps to solve the problem. Conscious decisions such as reducing waste or participating in activist movements are easier to recognize and self-report than more passive coping skills. Reliance on humor was reported as a supplementary coping skill, but many respondents indicated that looking at humorous climate change themed memes did influence their feelings about climate change overall. The scope of this study was relatively small in scale, therefore the results presented in this thesis may not be indicative of broader social trends and likely require further research.
  • Vainio, Ida (2019)
    Detta examensarbete behandlar humoristiska element i Vladimir Nabokovs roman Lolita samt hur dessa element återgetts i Stanley Kubricks och Adrian Lynes filmatiseringar. Syftet med studien är att analysera funktionen hos dessa element i Lolita och att understryka vikten av att bevara dem i nytolkningar av romanen. Diskussionen kontextualiseras av tidigare akademisk forskning kring romanen samt av en översikt av den symboliska rollen konceptet “Lolita” fått i populärkultur. Centrala begrepp och relevanta teoretiska frågor inom humor- och adaptionsforskning behandlas även kort. Romanen och filmatiseringarna analyseras enligt närläsningsmetod mot denna teoretiska ram. Studien påvisar att humorn i originalversionen är mångfasetterad och att den inte bara uppfyller en rent estetisk funktion, utan också spelar en viktig roll för tolkningen av berättarrösten. De viktigaste motiven i denna studie är desamma som berättaren använder sig av: det vill säga romantisk litteratur, dubbelgångartematik och diverse bärande idéer i psykoanalysen. Studien visar att humor, ironi och motstridigheter uppfyller en central funktion i och med att dessa element skapar en kritisk undermening som ifrågasätter berättarrösten. Dessa element har också en satirisk nivå som är riktad till läsaren och hens benägenhet att påbörda simplifierade och dikotomiska tolkningsmodeller på litteratur för att förenkla eller rent av sudda bort obekväm tvetydighet. Analysen av filmversionerna av Lolita demonstrerar humorns centrala roll. Kubricks film framhäver de humoristiska elementen och liknar därmed till ton och budskap originalet, medan Lynes film förbiser humorn och skapar en banal och etiskt problematisk version, trots att den är bokstavstrogen i andra avseenden. Examensarbetet påvisar att humorn i Lolita har en funktion utöver formskönhet samt åskådliggör vikten av att bibehålla dessa element i nytolkningar av romanen. Humor i Nabokov’s Lolita utgör en viktig aspekt av romanen som även bidrar till dess status som modern klassiker.
  • Sirén, Hanna (2008)
    Pro graduni lähtökohtana on Wendy Holdenin romaani Bad Heir Day, jota käytän vertailevassa tutkimuksessani esimerkkiteoksena tarkastellessani englantilaisen ja suomalaisen kulttuurin ominaispiirteitä, huumoria ja kääntämistä monitieteisten lähteiden avulla. Pohdin myös tutkimusprosessin aikana esiin nousseita käännöstutkimukseen ja ylipäänsä tutkimukseen liittyviä aspekteja mahdollisia tulevia tutkimuksia tai muita soveltamiskohteita varten. Kappaleessa 2 käsittelen lähdetekstiä eli Bad Heir Day -romaania, minkä jälkeen siirryn tutkimaan vertailevasti englantilaista ja suomalaista kulttuuria, tärkeimpinä yhteiskunnallista ulottuvuutta käsittelevinä lähdeteoksina Anthony Giddensin Sociology (2006) ja Kimmo Jokisen & Kimmo Saariston Suomalainen yhteiskunta (2006). Kappaleissa 3 - 5 käsittelen Bad Heir Dayn kirjallisuusgenrejä ja huumoria. Kappaleessa 6 tarkastelen sekä kääntämistä että kulttuurienvälistä kommunikaatiota, lähteinä mm. Andrew Chesterman (1997), Fons Trompenaars (Charles 2003, HSE) ja Edward T. Hall (Varner & Beamer 1995). Kappale 7 taas käsittelee omaa tutkimuskohdettani kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin. Käytän käännösnäytteiden luokittelussa Chestermanin (1997) kategorioita. Kappaleen 7 loppuosa keskittyy käännöksen lukijoihin, sisältäen mm. kolmen lukijan palautetta. Lopulta kappaleessa 8 käsittelen gradunteon aikana kiinnostukseni herättänyttä tutkimus- ja käännösprosessitutkimusta sekä käytän lähteitä tutkimusprosessin reflektointiin, painottaen eri metodien harjoittelemisen tärkeyttä. Tämän kappaleen lähteinä ovat mm. Riitta Jääskeläisen väitöskirja (1993), Juha Varron online-luento (2004) ja Mika Elon artikkeli (2007) taiteellisesta tutkimuksesta sekä Jussi Pakkasvirran Monitiede vai monta tiedettä (2003).
  • Haug, Melissa (2018)
    Tina Fey’s Bossypants, Amy Poehler’s Yes Please, Lena Dunham’s Not that Kind of Girl, and Mindy Kaling’s Is Everyone Hanging Out Without Me? are four rather understudied female comedic memoirs. This thesis first explores the problematic nature of defining the genre of these texts and how aspects of their ideology and fictionality affect not only the authors, but the readers as well. Secondly, the humor presented in these texts are analyzed from a cognitive perspective, mainly using Lisa Zunshine’s theory of mind. Classic humor theories such as incongruity, superiority, and relief are all critical in rendering fruitful analysis of these texts. Contrarily to some scholars, I argue that humor and amusement function actively in the mind. Tina Fey and Amy Poehler, the two comedians with the most experience in this thesis, tend to use humor as a way to seek permission to speak about uncomfortable topics that encompass the female experience. Some of these topics include female body standards, sex, marriage, motherhood, and work. As younger comedians, Mindy Kaling and Lena Dunham expand on some of these topics in similar ways, but they speak more boldly and directly about certain topics compared to their older counterparts. Fey and Poehler’s clever use of incongruous humor allowed Kaling and Dunham to write more openly about the female experience and to use humor in interesting, versatile ways. Because I argue that humor functions in the mind in potentially activating ways, I finally analyze how all four authors use humor as a tool to express feminist rhetoric. The results of the analysis show the ambiguous nature of postfeminism, and the possible emergence of a fourth wave of feminism. As comedic veterans, Tina Fey and Amy Poehler pave the way for Lena Dunham and Mindy Kaling in using humor to express different aspects of feminism. I explore the many layers of feminism, and how humor can work with feminism as powerful tool in engaging everyone, men and women, in a dialogue about feminism.