Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "koulukysely"

Sort by: Order: Results:

  • Jokela, Arttu (2020)
    Kyselytutkimuksia käytetään Suomessa poikkeuksellisen paljon selvittämään myös rakennuksiin liitettyä oireilua. Tämä työ perustuu kouluaineistoon, jossa on aiemmin selvitetty kouluun liittyvää sisäilmaoireilua oppilaille ja heidän vanhemmilleen suunnatuilla kyselytutkimuksilla ja tuloksia on verrattu koulurakennusten teknisiin arvioihin. Samoissa kouluissa on tutkittu myös opetushenkilökunnan sisäilmaoireilua. Tässä tutkielmassa tarkastellaan, korreloivatko oireiden esiintyvyydet eli asettuvatko koulut samaan järjestykseen oireilun perusteella riippumatta oireita raportoivasta vastaajaryhmästä. Käytettävissä oli 9835 alakoululaisen ja 3939 alakoululaisen huoltajan kyselyä 114 koulurakennuksesta, 2929 yläkoululaisen kyselyä 38 koulurakennuksesta sekä 2561 opetushenkilökunnan kyselyä 124 toimipisteestä. Vertailut tehtiin alakoululaisten ja vanhempien sekä alakoululaisten, vanhempien, yläkoululaisten ja henkilökunnan välillä. Eri vastaajaryhmien oire-esiintyvyyksiä verrattiin rakennuksittain Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimilla ja järjestysten välistä luotettavuutta painotetulla Cohenin kappalla. Lisäksi on verrattu kymmenen suurimman esiintyvyyden koulun yhtenevyyksiä ja niiden luotettavuutta Cohenin kappalla. Rakennuskohtaiset oireiden esiintyvyydet eri vastaajaryhmissä korreloivat huonosti. Rakennukset eivät myöskään järjesty esiintyvyyksien perusteella samalla tavalla eikä kymmenen korkeimman esiintyvyyden koulut erotu eri vastaajaryhmissä juuri sattumaa paremmalla luotettavuudella. Kyselytutkimusten oiretulokset olivat keskenään voimakkaasti ristiriitaisia, mikä viittaa siihen, ettei oireita kyselemällä pystytä luotettavasti erottamaan sisäilmanlaadultaan ongelmallisimpia kouluja esimerkiksi suunniteltaessa korjausresurssien käyttöä. Sisäilmakyselyillä yleensä on kuitenkin paikkansa käyttäjien kuulemisessa sekä osin tarkempien sisäilmaselvitysten suuntaamisessa.