Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "koululaiset"

Sort by: Order: Results:

  • Aro, Otso (2023)
    Sosioemotionaalisten taitojen on havaittu olevan ihmisten menestymisen kannalta erittäin merkitseviä tekijöitä. Sosioemotionaalisilla taidoilla tarkoitetaan kognitiivisia, osaksi persoonallisuuten perustuvia, opeteltavia taitoja. Tutkimuksissa on usein otettu tarkasteluun niiden vaikutus muun muassa työllistymiseen ja tulotasoon, mutta vaikutus hyvinvointiin on jäänyt vähemmälle huomiolle. Tässä tutkimuksessa selvitettiin regressioanalyysiä hyödyntäen, kuinka lasten ja nuorten psyykkinen hyvinvointi ja elämäntyytyväisyys ovat yhteydessä sosioemotionaalisiin taitoihin. Tässä tutkimuksessa tutkittiin suomalaisia 10- (lasten ikäkohortti) ja 15-vuotiaita (nuorten ikäkohortti) Helsingissä asuvia koululaisia. Otoskoko oli kokonaisuudessaan 5537, joka jakautui kohorttien kesken N(10-vuotiaat)=3071 ja N(15-vuotiaat)=2466. Aineistona tutkielmassa käytettiin OECD:n SSES:tä (Study on social emotional skills) vuodelta 2019. Regressioanalyysissä selvitettiin 15 eri sosioemotionaalisen taidon kausaalisuhdetta kahteen eri hyvinvoinnin mittariin, elämäntyytyväisyyteen sekä psyykkiseen hyvinvointiin. Regressioanalyysit suoritetiin erikseen molemmille ikäkohorteille, yhteensä neljä regressioanalyysiä. Regressioanalyysin tulokset paljastivat tilastollisesti merkittävän yhteyden sosioemotionaalisten taitojen ja hyvinvoinnin mittarien välillä. Nuorille sosioemotionaaliset taidot olivat hyvin merkittäviä ja pystyivät selittämään hyvinvoinnin eroja huomattavasti paremmin kuin lapsilla. Nuorilla sosioemotionaaliset taidot vastasivat noin 55 prosenttia elämäntyytyväisyyden varianssista ja noin 56 prosenttia psyykkisen hyvinvoinnin varianssista. Lapsilla vastaavat lukemat olivat 38 prosenttia elämäntyytyväisyyden osalta ja noin 44 prosenttia psyykkisen hyvinvoinnin osalta. Erityisesti optimismi ja energisyys olivat molemmille kohorteille merkittäviä ja vaikuttavia taitoja hyvinvoinnin kannalta.