Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "kulttuuripääoma"

Sort by: Order: Results:

  • Kallunki, Jarmo (2016)
    Kansainvälisessä kulttuurisosiologiassa on viime aikoina tutkittu aiempaa aktiivisemmin kulttuuripääoman periytymistä maun ja kulttuurisen osallistumisen osalta. Suomessa tällaista tutkimusta ei toistaiseksi ole laajassa mitassa tehty, ja tämä tutkielma osaltaan täyttää tuota aukkoa. Tutkielman tutkimuskysymykset ovat ensiksi se, millainen yhteys vanhempien kulttuuripääomalla on lasten kulttuuripääomaan, ja toiseksi se, kuinka vahvana yhteys säilyy, kun muita lapsen kulttuuripääomaan yhteydessä olevia tekijöitä vakioidaan. Tutkimusasetelma rakentuu toisaalta Pierre Bourdieun kehittelemän distinktioteorian ja toisaalta sosiaalisen liikkuvuuden tutkimustradition varaan. Tutkimusaineistona käytetään Kulttuuri ja vapaa-aika Suomessa 2007 -postikyselyaineistoa (N=1388), jota analysoidaan kvantitatiivisin perustekniikoin sekä multinomiaalisen logistisen regressioanalyysin avulla. Kulttuuripääoman muodoista tarkastellaan institutionalisoitunutta kulttuuripääomaa sekä kehollistunutta kulttuuripääomaa. Institutionaalinen kulttuuripääoma operationalisoidaan koulutukseksi, ja kehollistunut kulttuuripääoma vanhempien osalta korkeakulttuuriseksi kiinnostukseksi ja lapsen osalta kulttuuriseksi harrastuneisuudeksi. Tutkielman ensimmäinen päätulos on, että vanhempien kulttuuripääomalla on vahva yhteys lasten kulttuuripääomaan. Toisen päätuloksen mukaan yhteys säilyy vahvana senkin jälkeen, kun lapsen sukupuoli, ikä, ammattiluokka, nettotulot ja asuinalue vakioidaan. Lapsen koulutusta ennustavat vahvimmin vanhempien koulutus sekä lapsen ikä ja sukupuoli, mutta vanhempien korkeakulttuurisella kiinnostuksella ei ole merkitystä lapsen koulutuksen ennustajana. Lapsen kulttuurista harrastuneisuutta puolestaan ennustavat vahvimmin lapsen sukupuoli, vanhempien korkeakulttuurinen kiinnostus, vanhempien koulutus ja lapsen koulutus. Tutkielman johtopäätöksenä esitetään, että ensinnäkin kulttuuripääoma periytyy Suomessa 2000-luvulla paitsi institutionaalisessa muodossa, myös kehollistuneessa muodossa. Toiseksi lapsen kulttuuripääomaa selittävät enemmän vanhempien kulttuuripääoma ja lapsen sukupuoli kuin muut lapsen sosiaalista asemaa kuvaavat tekijät. Tutkielman tuloksia ja niiden merkitystä arvioidaan lopuksi suhteessa viimeaikaiseen suomalaiseen ja kansainväliseen kulttuuripääoman periytymistä koskevaan tutkimuskirjallisuuteen.
  • Savisalo, Minna (2024)
    The basis of this research is the situation of educational equality in Finland. Previous research shows the strong heritability of education and the differentiation of students' skills according to socio-economic backgrounds. The influence of socio-economic backgrounds on learning outcomes has become even stronger in recent years. The skills learned and the competence achieved in primary and lower secondary education (basic education) can be defined as human capital. Capital deficits are linked to intergenerational disadvantage. Previous research suggests that there is a connection between receiving support at school and a weaker social background. This study, carried out with a qualitative research strategy, aims to answer what kind of work practices in special education in primary and lower secondary education aim to influence the learning and educational differences linked to the students' different socio-economic backgrounds. The research data consists six interviews (semi-structuded) of special education teachers working in the region of Southern Finland. The interview material is analyzed using qualitative content analysis. A key finding of the study is that the work of special education teachers reveals practices that seek to address learning and educational differences that are linked to students' socio-economic backgrounds. The work practices are divided into five categories: cooperation in student networks, understanding education and teaching as a broad entity, student-orientation as the basis of the teacher's work, and special education in the school's operational culture. The work practices have a close connection to the framework and concepts of the sociology of education and to the key factors of educational equality.