Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "logistinen monitasomalli"

Sort by: Order: Results:

  • Sarparanta, Tuomas (2020)
    Tutkielmassa pyritään vastaamaan ensinnäkin kysymykseen siitä, onko kokemus luokkatovereiden ja opettajien sosiaalisen tuen puutteesta yhteydessä koulukiusaamisen kohteena olemiseen. Toiseksi tutkielmassa tarkastellaan sitä, voidaanko koulujen välisiä eroja kiusaamisen yleisyydessä selittää koulujen eroilla oppilaiden kokeman keskimääräisen luokkatovereiden ja opettajien sosiaalisen tuen suhteen. Tutkielma kytkeytyy sosiaalista tukea ja kiusaamista koskevan tutkimuskirjallisuuden lisäksi sosiaalista pääomaa käsitteleviin tutkimuksiin, joissa on tarkasteltu paikallisyhteisöjen sosiaalisen pääoman merkitystä. Aineistona tutkielmassa käytettiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toteuttamasta vuoden 2017 Kouluterveyskyselystä (8.- ja 9.-luokkalaiset) rajattua osa-aineistoa, jossa oli yhteensä 51 619 vastaajaa jakautuneena 399 yksittäiseen kouluun. Analyysimenetelmänä toimi kaksitasoinen logistinen regressio (satunnaisvakiomalli, random intercept model). Tutkielmassa käytetyt keskeisimmät selittävät muuttujat luokiteltiin yksilötason selittäviin muuttujiin (oppilaan kokemus luokkatovereiden ja opettajien sosiaalisesta tuesta) sekä koulutason selittäviin muuttujiin (luokkatovereiden sekä opettajien tuen koulukohtainen keskiarvo ja keskihajonta). Lisäksi analyyseissa otettiin huomioon muita aiempien tutkimusten perusteella relevantteja yksilötason selittäviä muuttujia (sukupuoli, luokka-aste, perhetekijät, vertaissuhteet ja mielenterveys). Tutkielman keskeinen tulos on, että mitä vähemmän oppilas koki saaneensa luokkatovereiltaan sosiaalista tukea, sitä suurempi oli oppilaan kiusaamisen kohteena olemisen veto (odds). Esimerkiksi niiden oppilaiden, jotka eivät kokeneet koskaan saaneensa luokkatovereiltaan sosiaalista tukea, kiusaamisen kohteena olemisen veto oli noin viisinkertainen luokkatovereiden tukea aina saaneisiin verrattuna, kun kaikki selittävät muuttujat otettiin huomioon. Sen sijaan kokemus opettajien sosiaalisen tuen puutteesta ei kasvattanut kiusattuna olemisen vetoa, kun kaikki selittävät muuttujat huomioitiin: opettajien sosiaalista tukea aina kokeneiden oppilaiden veto oli suurempi kuin niiden, jotka eivät kokeneet saaneensa opettajilta lainkaan tukea tai jotka kokivat saaneensa opettajien tukea usein tai joskus. Tähän tulokseen liittyy kuitenkin merkittäviä epävarmuustekijöitä. Lisäksi tulokset antavat ainoastaan viitteitä siitä, että koulujen erot luokkatovereiden ja opettajien keskimääräisen sosiaalisen tuen suhteen saattavat selittää koulujen välisiä eroja kiusaamisen yleisyydessä. Tulosten mukaan luokkatovereiden sosiaalisen tuen puute on merkittävä kiusattuna olemisen riskitekijä, ja tämä havainto vastaa aikaisemmissa tutkimuksissa saatuja tuloksia. Sen sijaan opettajien sosiaalista tukea koskevat tulokset ovat osittain ristiriidassa aiemman tutkimustiedon kanssa, joten erityisesti opettajien sosiaalisen tuen yhteyttä kiusaamiseen tulisi tutkia lisää. Aineiston koulut olivat myös hyvin samankaltaisia keskimääräisen sosiaalisen tuen tason suhteen, joten jatkotutkimuksissa saattaisi olla tarpeen käyttää tarkempia sosiaalisen tuen mittareita ja ottaa tarkasteluihin mukaan koulutason lisäksi myös luokkataso.
  • Elovaara, Kaisa (2022)
    Tutkielmassa tarkastellaan yksilön ja asuinalueen sosioekonomisen aseman eri ulottuvuuksien yhteyttä altruistiseen turvattomuuteen. Altruistinen turvattomuus rajataan tutkielmassa lasten puolesta koetuksi turvattomuudeksi ja keskeisenä tarkoituksena on tuottaa uutta tietoa lasten puolesta koetusta turvattomuudesta suomalaisilla lähiöasuinalueilla. Tutkielma hyödyntää rikollisuuden pelon kohdalla yleisesti käytettyjä haavoittuvuuden ja sosiaalisen disorganisaation teoriaperinteitä. Lisäksi tutkielma kritisoi yleisesti käytössä olevaa rikollisuuden pelon käsitettä suosien sen sijaan termiä turvattomuus. Aineistona tutkielmassa käytettiin Suomen Akatemian rahoittaman Uusi kaupunkiköyhyys ja lähiöiden peruskorjaus -hankkeen (PREFARE) keräämää kyselytutkimusta, johon on yhdistetty tietoja väestörekisteristä ja ruututietokannasta. Aineisto kerättiin vuonna 2013 ositetulla ryväsotannalla 60- ja 70-luvuilla rakennetuilta lähiökerrostaloalueilta. Vastaajia aineistossa on yhteensä 7 728 jakautuneena 71 asuinalueelle. Analyysimenetelmänä käytettiin logistista monitasomallinnusta. Vastemuuttujana oli itse raportoitu lasten puolesta koettu turvattomuus. Pääasialliset selittävät muuttujat olivat yksilötason ja asuinaluetason sosioekonomista asemaa kuvaavat muuttujat. Lisäksi analyyseissa otettiin huomioon aiemman tutkimuksen ohjaamana sosiodemografisia muuttujia, yksilön uhrikokemukset sekä vanhemmuus. Tutkielman tulosten perusteella yksilötasolla sosioekonomisen aseman subjektiivinen puoli on yhteydessä altruistiseen turvattomuuteen: toimeentulonsa huonoksi kokevien vetosuhde kokea turvattomuutta lasten puolesta on suurempi kuin toimeentulonsa hyväksi kokevien. Muiden yksilön sosioekonomista asemaa kuvaavien muuttujien ja altruistisen turvattomuuden väliltä ei löytynyt yhteyttä kontrolloivien muuttujien huomioimisen jälkeen. Asuinalueen kohdalla ainoastaan asuinalueen matala koulutustaso on yhteydessä altruistiseen turvattomuuteen. Lisäksi korkeakoulutus saattaa olla yhteydessä altruistiseen turvattomuuteen lähiöasuinalueilla. Tulokset ovat osittain ristiriitaiset aiempaan tutkimukseen nähden, jonka perusteella matala sosioekonominen asema on yhteydessä sekä henkilökohtaiseen että altruistiseen turvattomuuteen. Kuitenkin lähes kaikki altruistista turvattomuutta tarkasteleva tutkimus on tehty Yhdysvalloissa, jossa sosiaalinen ja sosioekonominen kointeksti on hyvin erilainen kuin Suomessa. Lisäksi tutkielman aineisto rajautuu lähiöasuinalueille, jotka ovat sosioekonomista eroistaan huolimatta muun muassa rakennetuilta piirteiltään samankaltaisia. Joka tapauksessa lasten puolesta koettu turvattomuus näyttäisi linkittyvän huoleen toimeentulosta. Tämä puolestaan istuu näkemykseen turvattomuuden kanavoitumisesta, eli ajatuksesta, jonka mukaan koettu turvattomuus pitää sisällään myös yleisempää epävarmuutta tai ahdinkoa. Lisäksi tutkielmassa esitetään, että altruistinen turvattomuus saattaa myös kiinnittyä muuttohalukkuuteen ja segregaatioon.