Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "maahanmuuttajataustainen"

Sort by: Order: Results:

  • Velasquez, Sonja (2014)
    Tässä työssä tarkastellaan Suomessa asuvien toisen polven maahanmuuttajataustaisten lasten identiteettikokemuksia kahden kulttuurin rajamailla. Tutkimuksen keskiössä on persoonallinen identiteetti, johon tartutaan toiseuden, rasismin ja vallan näkökulmasta. Persoonallisen identiteetin pohdinnassa painottuvat sen sosiaalinen ja etninen puoli. Tutkimuksen identiteettikeskustelua kehystää postmoderni identiteettikäsitys. Aineiston lapsista osa on syntynyt Suomessa, osa muuttanut Suomeen alta kouluikäisinä ja osa vasta hiljattain, muutama vuosi takaperin. Heidän lapsuuttaan kuvastavat ylirajaisuuden kokemukset, joten tutkimus ottaa kantaa myös transnationaalisiin piirteisiin identiteettikokemuksissa. Tutkimus on tehty yhteistyössä Non Fighting Generation -järjestön kanssa, Etnisten vähemmistöryhmien välinen rasismi -hankkeessa. Aineisto kerättiin etnografisesti, osallistuvan havainnoinnin keinoin kahdessa alakouluikäisille suunnatussa kymmenen kerran keskusteluryhmässä. Aineisto koostuu nauhoitetuista ryhmäkeskusteluista. Nauhoitetun materiaalin lisäksi aineiston analyysia tukevat kenttäpäiväkirjan muistiinpanot, sekä lasten ryhmissä tekemät erilaiset visuaaliset ja kirjalliset dokumentit. Aineiston analyysi perustuu Grounded teoriaan ja siinä todentuu myös hermeneuttis-fenomenologinen ulottuvuus, tarkastelun kohteena ollessa lasten tuntemukset ja kokemukset. Tutkimustulokset osoittavat, ettei eläminen kahden erilaisen kulttuurin välimaastossa ole mutkatonta ja ristiriidatonta toisen polven maahanmuuttajataustaisille lapsille. Tähän välimaastoon lapset rakentavat uutta, omaa olemistaan, ja voidaan todeta, että heidän identiteettikokemuksessaan todentuu hybridi-identiteetin olemus. Lasten voi nähdä myös ammentavan transnationaalisista yhteyksistä perheen lähtömaahan, oman etnisen taustan pohdinnoissa. Tutkimus paljastaa lasten kokevan rasismia arjessaan niin koulussa, kuin vapaa-ajallakin. Aineiston mukaan osalla lapsista on myös rasistisia asenteita muita etnisiä vähemmistöjä kohtaan. Tutkimus vahvistaa ajatusta siitä, että rasismin kokemukset heijastavat negatiivisesti lasten käsityksiin itsestään. Tutkimustieto toisen polven maahanmuuttajataustaisten lasten kokemuksista on yhteiskunnallisesti tärkeää ja ajankohtaista. Aihe vaatii nykyistä monipuolisempaa tutkimusta monikulttuurisessa Suomessa. Informaatio tarjoaa työkaluja näiden lasten kanssa työskenteleville ja lisää ymmärrystä etnisiä vähemmistöjä edustavien identiteetin muodostuksesta. Tutkimustieto palvelee myös näiden nuorten syrjäytymisen ennaltaehkäisemistä.
  • Hakonen, Sonja (2016)
    Objectives. The purpose of the study was to follow literacy and reading comprehension progress in a multi-cultural school in the first grade. In my research I reviewed also learning support in the form of remedial teaching. There was little information about immigrant pupils learning to read especially in southern Finland with multicultural areas. Literacy and reading comprehension are in focus, when you look at successful school careers. Previous studies have shown that the effects of literacy and reading comprehension persist after primary and secondary school. Methods. The study involved four first grade classes in one multicultural elementary school in Vantaa. One of the classes was integrated special education class. The study involved a total of 67 1st grade pupils. There were 29 Finnish pupils and 38 immigrant pupils. The data was collected during the academic year 2013-2014 with ARMI- assessment tool. Statistical methods, Kruskal-Wallis test, was used to compare the performance of Finnish pupils and pupils with immigrant background in three points of assessment in the fall, winter and spring. Results and conclusions. Finnish pupils achieved accurate reading skill faster than the immigrant pupils. The difference between the groups in reading comprehension was clear in winter. The difference between the groups and the results in winter and spring increased during the 1st class. Learning support was provided to immigrant pupils much more than to Finnish pupils. The total number was 264.5 hours during the school year. Finnish students were given remedial teaching 94.5 hours and the immigrant pupils 170 hours during the first grade. In conclusion assessment tools for immigrant pupils must be developed and normalized. The migrant pupils' reading and reading comprehension are not progressing so well as the skills of Finnish students. The difference is significant at the end of 1st class