Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "marginaalisuus"

Sort by: Order: Results:

  • Ahola, Sari (2022)
    Tämän nuorisotutkimuksen kentälle asettuvan laadullisen tutkielman kohteena ovat koulua käymättömät nuoret. Koulua käymättömyydellä tarkoitetaan tässä tutkielmassa erittäin runsaita poissaoloja koulusta. Koulua käymättömyyden tarkastelujakso rajautuu peruskoulun viimeisille vuosiluokille (7.-9.). Koulupoissaoloja sivutaan useissa eri tieteenalojen tutkimuksissa ja niissä näkökulma koulua käymättömyyteen on usein yksilön ongelmista kumpuava; nuori asetetaan kouluun sopeutumattoman tai koulunkäynnistä kieltäytyvän toimijan rooliin. Tässä tutkielmassa aihetta tarkastellaan relationaalisemmin sosiaalisten suhteiden sekä muun muassa syrjäytymiskeskustelun kautta ja paneudutaan koulua käymättömyyden katveeseen jääneeseen näkökulmaan eli siihen, millaisia kokemuksia nuorilla itsellään on tapahtumien kulusta runsaiden koulupoissaolojen taustalla. Tutkielman teoreettinen viitekehys on sekä kasvatussosiologinen että kulttuurintutkimuksellinen. Tutkimusstrategisesti tutkielma noudattaa narratiivista tutkimusta, jonka mukaisesti yksilölliset, tarinoina kerrottavat kokemukset nähdään merkityksellisinä ja aineisto rakentaa todellisuutta. Aineisto koostuu seitsemän nuoren tarinasta, joita jäsennetään ensin sisällönanalyysilla, ja toiseksi nuorten kerronnasta rakennetaan kolme tyyppitarinaa narratiivisen kerronnan ulottuvuuden analyysilla. Tutkielman olennainen tulos on havainto, ettei koulua käymättömyys ole nuorten kertomuksissa keskiössä, vaan osa suurempaa kokonaisuutta, jota nimitetään tässä tutkielmassa kumulatiiviseksi marginaalisuudeksi. Analyysin mukaan yhteistä kaikille aineiston nuorten kertomuksille on prosessin eteneminen erilaisten marginaaliin työntävien ja siellä pitävien tekijöiden episodeina. Koulukiusatun tyyppitarinan, tuetta jääneen nuoren tyyppitarinan sekä peruskoulusta selviämisen sankaritarinan kautta pyritään luomaan ymmärrystä koulua käymättömien nuorten tarinoiden päämääristä sekä niitä vastustavia tekijöitä, joiden selättäminen olisi olennaista kouluun palaamiseksi.
  • Lehtimäki, Annina (2019)
    The Guides and Scouts of Finland is the biggest youth organization in Finland. Organization has its own values and ideals. The Scout Method is a way of reaching the Educational Goals of Scouting and the goal is to support children’s growth and also to notice that everyone has their own characteristics. The vision of the Guides and Scouts of Finland for years 2019-2020 is “Everyone builds a better world - Guiding and Scouting is the most influential youth movement in Finland”. The Guides and Scouts of Finland have named disabled scouts as “sisupartio-laiset”. Nowadays disabled scouts are named as scouts that has special needs, but still “sisupar-tio” is the prevalent term to describe disabled people in the Guiding and Scouting. In this study the focus is how scouts with special needs speak about their own place as scouts and how they are seeing their capabilities to be part of the Scouting. I have interviewed five scouts with special needs. I used the theme interview as a method of in-terview. In this study I use discourse analysis as a method to analyze. To analyze the speak of the interviewee about their opinions of their place and capabilities in Scouts and to use dis-course analysis I can examine the dominant discourses that are affecting to the experiences of the disabled scouts about their own place and own capabilities. As an analytical concept I am using marginality and subjectification and also I rest my notions about disability to the social model of disability. It seemed that scouts with special need took the subjectification of a “sisupartiolainen” as a self-evident and took the category “sisupartio” as a given position. I understand that this happens because it also seemed that subjectification of a “sisupartiolainen” was something that has to be adopted that it was even possible to work in the Scouts as disabled. On the other hand the scouts with special needs questioned the discourses that are related to disablement and their po-sitioning to the marginal group of the Scouts. The discursive field of Scouts in my study seemed to be enabling and limiting factor. Limiting because it seemed that scouts with special need were understood as a common group because of the naming as “sisupartio” and that limited some of the scouts possibilities to act in the Scouts. Also society´s physical boundaries and lack of re-courses seemed to be restrictive when it comes to the possibilities to be part as an equal mem-ber of the Scouts. In the study I was able to see that with the discursive field of Scouts, the scouts with special needs were able to build their own agency in their speak and in the light of this the procedures, ideals and practices of the guiding and scouting seemed to build the their agency as a constructive way. I suggested that the Guides and Scouts of Finland should draw at-tention what can be done to person when some group is named and categorized.