Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "online news media"

Sort by: Order: Results:

  • Salojärvi, Mikko (2017)
    Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on deiktisten ilmausten esiintyminen Internetissä julkaistuissa uutisotsikoissa, joita kutsutaan myös klikkiotsikoiksi. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka laajasta ilmiöstä on kyse aineistona käytettyjen BBC:n uutisten osalta, sekä tutkitaan klikkiotsikoiden esiintyvyyttä aihepiireittäin. Lisäksi tutkimuksessa eritellään aineistosta löytyvät rakenteelliset tavat muodostaa klikkiotsikoita, ja verrataan niitä vastaaviin aiempiin tutkimustuloksiin. Tutkimuksen teoriapohja nojautuu deiktisten ilmausten osalta pragmatiikkaan, sekä journalismin ja median tutkimuksen osalta erityisesti otsikkotutkimukseen. Deiktisillä ilmauksilla tarkoitetaan sanoja ja fraaseja, jotka viittaavat lauseen ulkopuoliseen, edeltävään tai tulevaan tietoon. Uutiskontekstissa tämä tarkoittaa otsikon jälkeen tulevaa uutisartikkelia. Tässä tutkimuksessa keskitytään eteenpäin viittaaviin ilmauksiin uutisotsikoissa, joiden tarkoituksena voi olla niiden informatiivisuuden rajoittaminen, jotta mahdollisimman moni ”klikkaisi” uutiseen johtavaa linkkiä. Yksittäisen uutisen saamalla ”klikkausten” määrällä on merkitystä mainosrahoitteisille uutissivustoille. Klikkimäärät maksimoidakseen niiden kannattaa tehdä otsikoista houkuttelevia, esimerkiksi liioittelun, epämääräisyyden tai epäinformatiivisuuden keinoin. Aineistona käytetyt BBC:n uutisotsikot on kerätty lokakuun 2015 ja maaliskuun 2016 välisenä aikana. Aineisto kattaa kuudesta erilaisesta aihepiiristä kerätyt 2400 englanninkielistä uutisotsikkoa, joiden sisältämät deiktiset ilmaukset analysoitiin. Tutkimustulokset osoittavat, että eteenpäin viittaavia ilmauksia esiintyy lähes kolmanneksessa tutkituista otsikoista. Tavat, joilla otsikon jälkeiseen uutisartikkeliin viitataan vaihtelevat vain hieman, ja tuloksissa korostuu audiovisuaaliseen sisältöön viittaavat termit sekä kysymysten käyttö otsikoissa. Uutisten aihepiirillä vaikuttaa tutkimuksen perusteella olevan vain vähän vaikutusta eteenpäin ohjaavien otsikoiden määrään, sillä näitä löytyy kaikista aihepiireistä.