Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ostoa edeltävä informaation etsintä"

Sort by: Order: Results:

  • Peltola, Eve (2019)
    Sosiaalinen media nähdään yhdeksi tärkeimmäksi kanavaksi, josta kuluttaja voi hyötyä etsiessä informaatiota ostopäätöstä varten. Sosiaalisen median kanavista Instagram on nostanut suosiotaan yhä enemmän erityisesti nuorten naisten keskuudessa ja kanava tarjoaakin monipuolisia tapoja informaation etsinnän toteuttamiselle. Jotta markkinointibudjetteja osataan allokoida oikeisiin kanaviin, on myös tärkeä ymmärtää kanavan informaation etsinnän käyttöön motivoivia tekijöitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Instagramissa tapahtuvaa informaation etsintää, miksi kuluttajat käyttävät Instagramia informaation etsintään ja johtaako Instagramin käyttö ostotapahtumaan. Tutkimuksessa keskitytään Instagramin suurimpaan yksittäiseen käyttäjäryhmään eli nuoriin naisiin. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto tutkimukseen kerättiin kahdeksalla puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastattelut litteroitiin ja analysointiin teorialähtöisesti käyttämällä analysoinnissa teemoittelua. Tutkimuksen mukaan nuoret naiset käyttävät Instagramia informaation etsintään sisäistä tyydytystä, tuote- ja palvelutietoisuuden lisäämistä ja ostopäätöstä varten. Instagram toimii tärkeänä tekijänä ostopäätöksiä tehtäessä. Instagramin käyttö johtaa nuorilla naisilla harkittuun tai impulsiiviseen ostamiseen toteutettavan informaationetsinnän tyypin mukaan. Impulsiiviset ostot liittyivät tuotteisiin, kun taas harkitut ostot palveluihin. Nuoret naiset käyttävät Instagramia informaation etsintään pääosin kanavan ominaisuuksien eli kanavan tuoman uniikin visuaalisen tiedon ja käyttäjien luoman sisällön sekä kanavan sopivuuden eli informaation etsinnän nopeuden ja helppouden takia.