Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "pedagogik"

Sort by: Order: Results:

  • Kellokoski, Sanna (2020)
    Temat för denna pro gradu-avhandling är skapandet av en ämnesövergripande studiehelhet i biologisk matematik för gymnasiestuderande, som avlägger sitt sista studieår i gymnasiet. Stu- diehelheten i biologisk matematik är en tillämpad studiehelhet bestående av två en studiepoäng moduler, en i matematik och en i biologi, och studiehelheten utgör en del av den skolvisa läroplanen i ett av Helsingfors svenskspråkiga gymnasier. I arbetet presenteras först pedagogiska bakgrunden som utgör basen till studiehelhetens uppbyggnad, den ämnesövergripande inlärningen och helhetsskapande undervisningen. Pedagogiskt sett är studiehelhetens mening att väcka intresse hos studerande, motivera dem till matematiksa studier och förstärka deras matematiska självkänsla. För att kunna väcka intresse och motivera bör först självkänslan vara i skick, när den matematiska självkänslan finns kan man sträva mot det andra. Arbetets padagogiska ledstomme bygger runt L.Dee Flinks taxonomi om meningsfull inlärning och på intresseutvecklingens faser av Hidi& Renninger. Studiehelhetens läroplan finns med i arbetet och den är planerad så att gymnasiets nya läroplans grunder stöder varandra. Arbetets huvudstomme utgörs av kapitlet där studiehelhetens innehåll presenteras, utfrån de studerandes bakgrunsdkunskaper i både matematik och biologi. Inom matematiken är nivå inriktningarna lång och kort matematik tagits i beaktande så att de studerande kan välja studiehel- heten oberende av vilken inriktning de valt i matematiken, speciellt för att många av de som läst kort matematik är de som i framtiden kommer att behöva kunna tillämppa matematiksa modeller i olika sammanhang. Planen tar i beaktande tre stora temaområden runt vilka matematiska modulen är formad, dessa är populationsekologi, miljöekologi och genetik. Innehållet i studiehelheten utgör en stomme runt de biologiska delarna och i detta arbete är koncentrationen på den matematiska delen, biologin finns med i planen i den mån som den behövs som motivering av matematiken. Avhandlingen avslutas med studiehelhetens bedömning, arbetsmetoder och en reflektion över potentiella alternativ till utveckling och utvidgning av studiehelheten i framtiden.
  • Fougstedt, Daniela (2021)
    I min studie granskar jag kvinnosaksaktivisten Lucina Hagmans böcker och föredrag på ämnet samuppfostran under perioden 1887–1901 och sätter dem i deras idéhistoriska kontext. Hagman kämpade för att flickor skulle få en likadan utbildning som pojkar, samt att barnen skulle uppfostras likadant oavsett kön såväl i skolan som i hemmet. Jag använder mig av diskursanalys för att granska de sociala och politiska sammanhangen kring texterna och placera dem i deras samhälleliga kontext. Kring sekelskiftet fick finländska kvinnor nya rättigheter och diskussionen om deras position i samhället gick varm. Hagman menar, likt många av sina samtida gelikar, att kvinnor och män är olika varandra, men ändå så pass lika att de skulle tjänas av att uppfostras och utbildas på lika villkor. Hon argumenterar för att det är i samhällets intresse att göra detta, främst för att kvinnor blir bättre mödrar om de själva blivit uppfostrade enligt hennes ideal. Hagman säger även att kvinnorna är ansvariga för samhällets moral, en vanlig uppfattning under denna tid. Den stränga, absoluta moralen som krävdes av kvinnorna borde även krävas av männen. kvinnorna bör även utöka hemmets sfär till att omfatta hela samhället. Hon lutar sig tillbaka på dåtida borgerliga ideal om hemmet och modern som sedlighetens hjärta, och argumenterar för att männens våldsamma värld bör förpassas till historien och ersättas av en pacifistisk uppfostran till kärlek som bör utföras av kvinnor. Tidsperioden under vilken Hagman författade de texter jag analyserar i denna avhandling var en tid av betydande kulturella, sociala och politiska omvälvningar, och Hagman stod själv med foten i ett flertal olika idéer och rörelser. Hon inspireras av nationalistiska, borgerliga ideal, men även av liberala och universalistiska värden. Även om hon sällan hänvisar till sina källor har jag med hjälp av diskursanalys kunnat ringa in de samtida idéströmningarna hon påverkats av.
  • Brunberg, Alex (2023)
    The purpose of this thesis is to find out the experiences of lower secondary school teachers on how interdisciplinary teaching at the elementary school level affects students' work skills at the lower secondary school level. The background for the thesis is an elementary school in eastern Uusimaa, which has transformed its entire school day into interdisciplinary teaching and thus almost completely abolished subject divisions. With a few exceptions, all pupils from the elementary school in question go on to the same secondary school. Previous studies on interdisciplinary teaching have shown that interdisciplinary teaching promotes, among other things, students' problem-solving skills, collaboration skills and the ability to see the big picture and combine information and knowledge from different school subjects and scientific areas. This thesis analyzes whether secondary school teachers feel that these work skills are distinguished in secondary school students. In this thesis, qualitative interviews with a phenomenological approach have been used. Four informants were chosen for the interviews, all subject teachers from the same lower secondary school. The interviews were conducted via Microsoft Teams. The interviews were recorded and transcribed, after which the transcripts have been analyzed thematically. The central themes that emerged from the interviews were the informants' perceptions of how interdisciplinary teaching relates to students' work skills, the informants' views on interdisciplinary teaching and what interdisciplinary teaching looks like in lower secondary schools today. These themes were analyzed and presented separately in the results chapter. Three out of four informants felt that they did not notice differences in the working skills of pupils who worked interdisciplinary in elementary school and pupils who worked traditionally with separeted subjects in elementary school. All informants felt that there are mostly positive aspects of interdisciplinary teaching at the theory level, but that this approach is not used at the lower secondary level. Therefore, the informants felt that the work skills that pupils may have learned with the help of interdisciplinary teaching in elemantary school do not emerge in lower secondary school. Thus, the conclusions of the research are that lower secondary school teachers mostly feel that there are no differences in pupils' working skills regardless of the working methods they used in elementary school.
  • Pohjola, Ann-Mari (2022)
    Goal. The aim of this thesis is to study multilingualism and the role of linguistic diversity in teaching in a Finnish-Swedish school context. Previous research has emphasized that multilingualism should be considered as the normal starting point in teaching and seen as a resource. In order to achieve the purpose of the thesis, I have formulated the following research questions. What influences classroom teachers' perception of multilingualism in school? What is the perception of multilingualism as part of teaching by teachers? Methods. The thesis used a qualitative research method with a phenomenographic approach. As a material collection method, semi-structured interviews were used. Five class teachers from three different Swedish-language schools, in two different medium-sized municipalities in southern Finland, participated in the research. During the interviews, the informants worked with grades one to two and five to six. The material was analyzed using qualitative analysis. With the help of the qualitative analysis, the class teachers' voice was highlighted on how multilingualism is perceived in today's school and as part of the teaching. Results and conclusions. The teachers who participated in the thesis perceived multilingualism in school, as something that is influenced by society and the operating culture. Multilingualism was perceived as a positive resource, which increases openness between different actors in the school, and which increases tolerance for differences and diversity. That multilingualism was perceived as a positive resource reduced prejudice in school. Multilingualism as part of teaching was perceived to be related to teacher identity, learning and language awareness. The teachers described that multilingualism can be a source of knowledge and function as a support for learning. The results showed that it is important to support students' multilingual background in order to strengthen students' self-esteem and cultural identity. The teachers' language awareness was described as a relevant factor, which influenced how multilingualism is perceived in connection with teaching. This shows a broad phenomenon that needs to be examined and made more aware of in the future.
  • Westerlund, Sandra (2020)
    Temat för den här pro gradu-avhandlingen är skapandet av ett e-läromedel för särbegåvade niondeklassister i matematik. Mycket forskning visar på att särbegåvade elever finner skolgången tråkig och att den ger för få utmaningar. Detta i sin tur leder till att en del särbegåvade elever till och med underpresterar trots deras särbegåvning. För att motverka denna trend skapades ett e-läromaterial som är riktat till särbegåvade elever. E-läromaterialet är utformat för att vara utmanande och annorlunda för att motivera de särbegåvade eleverna. Temat för e-läromaterialet är kryptografi i samband med detta tema tangeras bland annat primtal, modulär aritmetik och RSA-kryptering. Förutom själva e-läromaterialet så behandlar avhandlingen också definitionen av särbegåvade elever och på vilka olika sätt elever kan vara särbegåvade. I samband med detta undersöks också hur lärare beaktar elevernas särbegåvning, samt lärarnas förmåga att stöda och identifiera särbegåvade elever. Denna aspekt undersöks både sett från deras möjligheter att göra så tidsmässigt, samt deras skyldighet att göra så utgående från läroplanen. I avhandlingen undersöks också definitionen e-läromaterial, samt jämförs e-läromaterialet om kryptografi med riktlinjer för goda e-läromaterial, vilka getts av Utbildningsstyrelsen. Som sammanfattning på avhandlingen förklaras de matematiska termerna och koncepten som finns i e-läromaterialet.